Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har alltid vært veldig mye flom i norge.

Men det blir litt synlignere når tabloid media er så bred som den er, og internett sin eneste oppgave er å overdrive alle rapporter.

Saken var at man tok ikke "flom i en bygd en plass" så seriøst når det bare var et dårlig bilde på en sort-kvit avis som skrev tørt om det.

Lenke til kommentar

Det har alltid vært veldig mye flom i norge.

Men det blir litt synlignere når tabloid media er så bred som den er, og internett sin eneste oppgave er å overdrive alle rapporter.

Saken var at man tok ikke "flom i en bygd en plass" så seriøst når det bare var et dårlig bilde på en sort-kvit avis som skrev tørt om det.

 

 

grunnen til at det ble flom ?

Lenke til kommentar

Flom er ikke mer enn at det kommer ned vann fra fjellene, alt for fort.

Mer snø = større flomfarre

Raskere tining = større flomfare

Rask og veldig brå vår(den kom sent, f.eks) = større flomfare

Ved andre ord: Gjør sånn at det smelter mye veldig fort i stede for mye over lengre tid så får du flom.

Kombinerer du meget store snømengder med veldig stor tempraturforandring brått i fjellene så har du et godt flomår.

 

Så, er det en "Skoleoppgave" eller?

Lenke til kommentar

Flom er ikke mer enn at det kommer ned vann fra fjellene, alt for fort.

Mer snø = større flomfarre

Raskere tining = større flomfare

Rask og veldig brå vår(den kom sent, f.eks) = større flomfare

Ved andre ord: Gjør sånn at det smelter mye veldig fort i stede for mye over lengre tid så får du flom.

Kombinerer du meget store snømengder med veldig stor tempraturforandring brått i fjellene så har du et godt flomår.

 

Så, er det en "Skoleoppgave" eller?

 

Skjønner godt hva du mener, men tenkte heller på hva grunnen til flommen var i dette tilfellet. Det er ikke en skoleoppgave, eller kanskje? Jeg kom opp i eksamen i geografi, så tenkte å oppdatere sensoren med litt mer nylig stoff, selv om han sikkert vet det.

 

Det ser ut til at det er en kombinasjon av snøsmelting og mye nedbør som har forårsaket flommen.NVE er et bra sted å lete etter mer informasjon.

Ah, høres bra ut. Vet du grunnen til at det begynte å bli så mye nedbør plutselig?

Lenke til kommentar

Ah, høres bra ut. Vet du grunnen til at det begynte å bli så mye nedbør plutselig?

Det er bare slikt som skjer innimellom. Jeg har ikke satt meg så nøye inn i det været vi har nå for tiden, men jeg tviler på at denne nedbøren kan knyttes til global oppvarming om det er det du tenker på. Flomsituasjonen er egentlig ikke så spesiell - vi skal ikke lenger tilbake enn 1995 for å finne større flom i det samme området.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...