Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte muntlig eksamen - Trenger oppgavehjelp! (10.klasse)


Anbefalte innlegg

Hei, Hei!

 

Kom selvfølgelig opp i matte muntlig... :wallbash:

 

Og nå sitter jeg litt fast.. Jeg er en grei 4'er elev i matte. Og kom også opp til øvemuntlig der jeg fikk en god 4'er..

 

Men uansett, let's cut to the case..

 

Tema er Tusenfryd.

 

Obligatoriske temaer:

Matematikk i dagliglivet: utgifter, Excel.

Geometri + måling: areal, volum, målestokk, konstruksjon<--- (se litt bort fra denne)

 

 

Valgfrie temaer:

Likninger og ulikheter

Problemløsning

Algebra

Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk

Funksjoner/Likninger med to ukjente

 

 

Faglærer sa at vi ikke trengte å henge oss så mye opp i de temane da.. Vi kan bare bruke det som hjelp, og treneger ikke ha med alt, og man kan ta med mer.. (f.eks prosentregning)

Så hvis noen har mulighet til å hjelpe til med litt oppgaver er det fint! :):grin:

 

Lykke til alle andre som har eksamen nå! :woot:

Endret av keyiriz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utigfter: Hva koster billett? kjøper du mat? spiller du på spillene? Flyr du skycoaster (koster litt per pers, 200 elelrno)?

Hva er arealet av attraksjonene? Hvor lange er de, hvor fort går de, og hvor alng tid tar de?

Hvis en attraksjon (thundercoaster som ex) er 950 m lang, og har en kapasitet på 950 gjester i timen, hva er gjennomsnittsfarten?

 

lag en historie ut av det, "kari og ole skulle på tusenfryd blabal"

 

 

edit: Hvis du på "magisk" vis skaffer et ansattkort får du også 20% rabatt på alt, og der fikk du med prosentregning og, og du bør klare å sette det opp som en ligning.

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar

Utigfter: Hva koster billett? kjøper du mat? spiller du på spillene? Flyr du skycoaster (koster litt per pers, 200 elelrno)?

Hva er arealet av attraksjonene? Hvor lange er de, hvor fort går de, og hvor alng tid tar de?

Hvis en attraksjon (thundercoaster som ex) er 950 m lang, og har en kapasitet på 950 gjester i timen, hva er gjennomsnittsfarten?

 

lag en historie ut av det, "kari og ole skulle på tusenfryd blabal"

 

 

edit: Hvis du på "magisk" vis skaffer et ansattkort får du også 20% rabatt på alt, og der fikk du med prosentregning og, og du bør klare å sette det opp som en ligning.

 

Thanks.

 

Har loka med en liten sannsynlighets oppgave..

 

Går sånn her:

 

Erik går bort for å teste lykkehjulet.

 

Lykkehjulet går fra 1-50, det er altså 50 tall på hjulet.

 

Det er tre muligheter for å spille.

 

Den første muligheten er å satse på et tilfeldig tall, og snurre lykkehjulet en gang. Gevinsten er en 2kg sjokoladeplate til en verdi av 300kr. Koster 30kr

 

Den andre muligheten er å satse på fire tall, og snurre hjulet en gang. Gevinsten her er en teddybjørn til en verdi av 200kr. Koster 50kr

 

Den tredje muligheten er å satse på Et tall, og snurre hjulet to ganger. På disse tre gangene må du få det tallet du valgte alle gangene. Gevinsten her er en Rolex klokke til en verdi av 35.000 Kroner. Koster 100 Kr

 

Erik prøver å finne ut hvilken av alternativene som er mest gunstig...

 

Mulighet en:

 

Sjansen for å vinne: 1/50

Koster: 30Kr

Gevinst: 300Kr

 

Mulighet to:

Sjansen for å vinne: 4/50

Koster: 50Kr

Gevinst: 200Kr

 

Mulighet tre:

Sjansen for å vinne: 1/125000 (ELLER ER DET 3/125000???)

Koster: 100Kr

Gevinst: 35.000 Kr

 

Så skal jeg liksom lage en graf på geogebra som viser når hver av de forskjellige mulighetene kan være innbringende

Endret av keyiriz
Lenke til kommentar

Hjeeeeeelp:X

 

Tror heller du burde fokusere mer på de obligatoriske oppgavene. Ta f.eks å regn ut arealet til en vogn på thundercoaster, senere så regner du volumet osv.

 

Faglærer sa vi ikke trengte å binde oss sånn til det arket, men ja.. du har vel rett. :S

Lenke til kommentar

Forslag:

 

Hva vil være billigst når man deltar på x antall attraksjoner? (Regner ikke med skycoaster her.)

A: Inngang 200 kr; alle turer er gratis

B: Inngang 50 kr; turer koster 20 kr.

Finn ut etter hvor mange turer mulighet A er billigst.

Jeg har vært på tusenfryd utallige ganger, så jeg vet at det er noe liknende til A som gjelder, men det skal ikke sensor bry seg om.

 

Løsning:

50 + 20x = 200

20x = 200 - 50

20x = 150

x = 150/20 = 7,5

Det vil si etter 8 turer.

 

Jeg husker ikke stort av 10. lenger, så jeg kjenner ikke til nivået.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Forslag:

 

Hva vil være billigst når man deltar på x antall attraksjoner? (Regner ikke med skycoaster her.)

A: Inngang 200 kr; alle turer er gratis

B: Inngang 50 kr; turer koster 20 kr.

Finn ut etter hvor mange turer mulighet A er billigst.

Jeg har vært på tusenfryd utallige ganger, så jeg vet at det er noe liknende til A som gjelder, men det skal ikke sensor bry seg om.

 

Løsning:

50 + 20x = 200

20x = 200 - 50

20x = 150

x = 150/20 = 7,5

Det vil si etter 8 turer.

 

Jeg husker ikke stort av 10. lenger, så jeg kjenner ikke til nivået.

 

Takk, takk!

 

Jeg hadde tenkt på noe lignende men klarte ikke helt å formulere det XD! Nei matte er mitt værste fag så det er fint med litt hjelp ;P Kunne ikke kommet opp i RLE eller samfunnsfag.. NEIDA ;( :rofl:

Lenke til kommentar

Forslag:

 

Hva vil være billigst når man deltar på x antall attraksjoner? (Regner ikke med skycoaster her.)

A: Inngang 200 kr; alle turer er gratis

B: Inngang 50 kr; turer koster 20 kr.

Finn ut etter hvor mange turer mulighet A er billigst.

Jeg har vært på tusenfryd utallige ganger, så jeg vet at det er noe liknende til A som gjelder, men det skal ikke sensor bry seg om.

 

Løsning:

50 + 20x = 200

20x = 200 - 50

20x = 150

x = 150/20 = 7,5

Det vil si etter 8 turer.

 

Jeg husker ikke stort av 10. lenger, så jeg kjenner ikke til nivået.

 

Spørsmål:

 

Hvorfor blir 50+20x=200?

Lenke til kommentar

 

 

Spørsmål:

 

Hvorfor blir 50+20x=200?

 

Den ene modellen er konstant: 200 kroner for inngang + ingen kostnad per tur, derfor:

 

A: 200 + 0x = 200

 

Den andre har 50 kroner som en konstant, og 20 kroner per tur.

 

B: 50 + 20x

 

Når disse krysses, så vil den ene modellen være lik den andre:

A = B

200 = 50 + 20x

200 - 50 = 20x

150 = 20x

x = 150 / 20

x = 7,5

Her er krysningspunktet. Etter 7,5 (8) turer vil modell B være dyrere enn modell A.

 

En annen type oppgave som er noe vanskeligere kan være å se om når noen skal dele kostnadene for en fest som koster 2000kr. Skal alle betale 200 kr hver, eller skal totalsummen deles på alle som kommer etterpå. Da kan du drøfte om når den som arrangerer vil tjene på førstnevne forslag. Tror dette er mer 10-klasseaktig.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...