Gå til innhold

Noen gang shoppet på EBAY!


Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Jeg lurer på om noen her har shoppet på ebay noen gang...

 

Jeg bare lurte på hvordan prissystemet med paypal fungerer for oss som f. eks bor i Norge. Betaler i kroner eller dollar...?!

 

Ellers er det fint om dere deler erfaringer hvis dere har noen fra EBAY!

Ønsker alt av dette velkommen!

 

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har handlet ganske mye gjennom tidene på eBay. Aldri blitt svindlet, men har har alltid vært kresen på brukere jeg kjøper fra. PayPal har egne kurser, så når du kjøper noe i f.eks. dollar, så blir det konvertert til norske kroner og trekt fra kontoen. Kursene til PayPal er alltid litt høyere enn de faktiske kursene, slik at PayPal tjener litegran på valuttabyttet. Når det er sagt, er denne summen så liten at det ikke er noe poeng i å ta dette med i vurdering av egentlig pris.

Lenke til kommentar

OI nei, kommer moms og tolli tillegg?

 

Så det er valuta endring pluss dette da... har dere eksempler på noe dere kjøpte, og hva selve tingen kostet og hva de totale kostandene ble inkludert moms, toll valutaendring ol?

 

Jeg hater å få slike "Overraskelser" ved kjøp av ting over nett; jeg liker å vite hvilken fulle pris jeg skal betale...

 

 

Takker så meget på forhånd ;)

Lenke til kommentar

Hvis den har en verdi under 200 NOK når den kommer inn til landet betaler du ikke noe ekstra. Koster varen(e) i esken over 200 NOK derimot må du legge til 25% mva. De fleste varer er tollfrie, men klær er noe du må betale toll på og det er vel 10,7% du må legge til der. I tillegg kommer behandlingsgebyr som Posten tar - det er normalt sett 110 kr (210 kr hvis eskens verdi er over 1000 kr).

 

Dvs. hvis du kjøper deg en bukse til $100 ser regnestykket slik ut:

 

Verdi i norske kroner: 550 kr (brukt kurs på 5,5)

 

10,7% toll av 550 kr: 58,85 kr

25% mva av 608,85 kr: 152,21 kr

Gebyr fra Posten: 110 kr

 

Sum etter fortolling: 871,06 kr

Lenke til kommentar

Å nei, herregud, dette blir jo dyrt likevel! Da tenker jeg det er bedre å bare kjøpe her fra dyre norge, istedet for å vikle seg inn i tull og problemer ved å få insendt fra utlandet.

 

Men altså det er visst greit hvis jeg bstiller sko da, men ikke klær...

 

Men en ting til; jeg pleier ofte å få tilsendt gaver av familie i utlandet uten at skriver det på pakkn at det er en gave. Hvorfor må jeg da ikke betale toll/avgifter/moms på det?

Lenke til kommentar

Å nei, herregud, dette blir jo dyrt likevel! Da tenker jeg det er bedre å bare kjøpe her fra dyre norge, istedet for å vikle seg inn i tull og problemer ved å få insendt fra utlandet.

 

Men altså det er visst greit hvis jeg bstiller sko da, men ikke klær...

 

Men en ting til; jeg pleier ofte å få tilsendt gaver av familie i utlandet uten at skriver det på pakkn at det er en gave. Hvorfor må jeg da ikke betale toll/avgifter/moms på det?

 

 

Hvis du får tilsendt en gave fra utlandet er den tollfri hvis verdien på gaven er til og med 1000.

 

Det går jo an å spørre selgeren på ebay om han/hun kan sende som gave, men de fleste sier nok nei for å slippe trøbbel om de blir oppdaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...