Gå til innhold

Linse til potrett foto


Anbefalte innlegg

Anbefale portrettobjektiv...

Det kommer an på hvor stor pengepung du har :)

 

Fra spøk. Til DX kamera synes jeg 50mm og 85mm er fine brennvidder til portrett.

Jeg ville sagt at 85mm f/1,4 er en favoritt, mens 85mm f/1,8 blir en kjempegod erstatning. Hos meg tror jeg 50mm og 85mm har blitt brukt nesten like mye på DX. Kanskje litt mere med 85mm.

 

Kjøper du 50mm f/1,8 og 85mm f/1,8 snakker vi om en prislapp for begge som er spiselig for to kjempegode objektiver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det du egentlig sier er at kit-objektivet som fulgte med Nikon D700 - 24-70 f.2.8 som har pris på rundt 12500 i løsvekt suger som en bleie ? :tease:

 

Hvist du hendviste deg til meg så, Nei..

 

for det første var det D7000 - for det andre så var det kit objektivet 16-85mm(man kunne velge her), det TS har er jo 18-105mm objektiv hvist du leste tråden..

 

Å di to objektivene blir jo ikke 7k en gang. Så vet ikke hvor du har 12k ifra men.

Lenke til kommentar

Jeg blir litt forundret over anbefallingene om objektivalg til portrettfotografering. Synes trådstarter kan klare seg helt utmerket med det objektivet han allerede har. Selv bruker jeg gjerne blender f5,6 på portretter. Liker å ha hele ansiktet skarpt. Brennvidder er gjerne mellom 30 og 100mm. Innfallende lys og reflektor. Så passer jeg på at det er litt avstand til bakgrunnen og at den ikke er "rotete". Ikke så vannkelig dette. Heller ikke med såkalt lyssvak optikk.

Til dyr er det en fordel med en zom. Ikke så lett å forutse hvor de er...

Endret av stejen
Lenke til kommentar

Jeg blir litt forundret over anbefallingene om objektivalg til portrettfotografering. Synes trådstarter kan klare seg helt utmerket med det objektivet han allerede har. Selv bruker jeg gjerne blender f5,6 på portretter. Liker å ha hele ansiktet skarpt. Brennvidder er gjerne mellom 30 og 100mm. Innfallende lys og reflektor. Så passer jeg på at det er litt avstand til bakgrunnen og at den ikke er "rotete". Ikke så vannkelig dette. Heller ikke med såkalt lyssvak optikk.

Til dyr er det en fordel med en zom. Ikke så lett å forutse hvor de er...

 

Ja, jo...

Men TS spurte om anbefalinger til portrettobjektiv. Hvor svare på noe annet?

Hvis kitobjektivet 18-105 er et så bra portrettobjektiv har i allefall jeg surret bort mye penger unødvendig.

Noen som vil kjøpe 85mm f/1,4 og 105mm f/2 DC?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...