Gå til innhold

Speilreflekskamera'..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.camerareview.com/templates/rati...ory=1&Sort=Name

 

Når jeg vil vite noe om et kamera går jeg til denne listen..

 

Jeg mener å vite at de to du har er ganske brae kameraer, hva du får solgt dem for er umulig å si ettersom alt spørs på hvor heldig du er med å finne en kunde...

 

jeg ville kanskje ha beholdt minolta kameraet.. ettersom det er nyere og bedre..

men det spørs jo også hvilke linser du har til de forskjellig kameraene..

 

lykke til! :wink:

Lenke til kommentar

Hei!

Minolta 7000 Maxxum var det første speilreflekskameraet med autofokus og ble lansert i 1985, og så vidt jeg husker ble det levert med en 50mm/1,8. Kameraet var en revolusjon, verken mer eller mindre. Pentax hadde riktignok et par år tidligere kommet med et zoomobjektiv med autofokus, men dette var et monster av et objektiv og ble aldri noen suksess.

Navnet Maxxum sier at kameraet er kjøpt i USA, i Europa fikk det benevnelsen 7000.

Noe senere fikk den europeiske utgaven navnet Dynax (da ”I” serien ble introdusert) og i Asia navnet Alpha. Jeg husker dette og de etterfølgende kameraene godt, de vakte den samme interessen som dagens digitalkameraer vekker. Vi fulgte spent med og diskusjonene gikk høylydt på ”fotohjørnene” eller i klubben. Her var det tre leirer, dette er framtiden, vet ikke – eller, ”nei dette er noe forbannet tøv.” Selv hellet jeg vel mer til det siste – inntil Eos 600 kom på banen. (Men enda skulle det gå 10 år før jeg kjøpte min første autofokus speilrefleks.) Minolta 7000 er et fult ut brukbart kamera. Autofokusen er treg sammenlignet med dagens og det kan noen ganger være vanskelig å få fokus. Problemene oppstår i dårlig lys og ved dårlig kontrast i fokuspunktet, da ”jager” det uten å finne fokus. Da er det et ”must” å finne objekter med ”stående” linjer i, eks. telefonstolper, hushjørner etc. Lysmåleren er ok - men kan ikke måle seg med dagens. I søkeren har du anvist lukker, blender, blits - og en grønn lampe lyser når objektet er i fokus, men siden du har kameraet er vel dette kjent for deg. Hva du kan få for dette kameraet i dag er vanskelig å si, hvis du overhodet får solgt det da. Alle de etterfølgende modellene som kom, det gjelder alle kameraprodusentene, ble stadig forbedret, spesielt autofokusen og lysmåler systemene.

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke solgt dette kameraet men tatt godt vare på det.

Olympus OM-1 husker jeg svært godt, den kom i begynnelsen av 70 tallet - 71 eller 72 hvis jeg ikke tar feil. Det kameraet var også en revolusjon innen kamerautviklingen, det var bl.a utrolig kompakt og lett og ble dermed en favoritt for de som reiste mye, så vel amatører som proffer!

Jeg kikket også nærmere på kameraet og fant det svært interessant, men det var et par ting jeg ikke likte ved det husker jeg, bl.a låsen på bajonettbefatningen. Det viste seg senere at mange av de som hyppig skiftet objektiver fikk en slakk der - samt plasseringen av lukkertidsinnstillingen. Zuiko optikken ble regnet som meget bra. OM-1 var et helt mekanisk kamera og behøvde således bare strøm til lysmåleren. Jeg mener å ha hørt eller å ha lest at senere oppgraderte modeller av OM-1 - slike som OM-2n og senere modeller var elektroniske og at de batteriene de brukte ikke lengre produseres!! Ellers er det lite jeg kan fortelle deg om dette kameraet da Olympus er et kameramerke jeg ikke har brukt. Men går du inn på Internett og leter skulle det være en masse stoff om kameraet. Jeg hadde ikke solgt dette kameraet hadde jeg vært deg, hvis kameraet er i god stand har du et ypperlig og hendig verktøy med tilgang til opptikk fra øverste hylle!

Svenske fotoforhandlere annonserer dette kameraet med en Zuiko 50/1,8 til 2300 – 2500 Sv.kr.

Til slutt, du kan ikke sammenligne disse to kameraene. OM-1 er et kamera for den avanserte amatørfotografen og har fortsatt sine svorne tilhengere verden rundt! 7000 er håpløst akterutseilt sammenlignet med dagens kameraer, det er kun for et samleobjekt å regne.

MVH

s-ki

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...