Gå til innhold

Hvordan kjøre stuff i "backgrunnen" på en headless server?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp starta på et prosjekt som kanskje har litt i overkant bratt læringskurve, men pytt sann. Av en eller annen grunn begynte lisensen på Win2k8 som var installert å begynne å fuske (det var en MSDNAA lisens som jeg fikk via skolen)... så tenkte jeg at jeg ville prøve å installere linux (nærmere bestemt fedora 15).

 

Så det har jeg gjort, installerte Fedora 15 med minimum speccs, men slang på et par admin tools (system-config-?). Maskina står i "boden", så har remote login med putty fra windows maskina.

 

Så da er oppgaven å få den til å dekke de behovene jeg hadde servet på Win2k8'en og for det meste var dette en webserver med mysql og en torrent klient som lasta ned goodieness fra nrk og divere podcasts osv.

 

Jeg har da installert rtorrent og selve kommandoen fyrer opp programmet. Men jeg ønsker at dette programmet skal kjøre i "bakgrunnen" og alltid kjøre da den skal søke etter nye torrents i en lokal mappe og feed'er.

 

Hvordan får jeg dette til? Googla litt seff og det er en screen kommando, men har ikke denne installert. Igjen så nevner jeg at jeg har minimum install med unntak av et par tools så jeg har ikke noe grafisk grensesnitt, utfordringene skal lett løses uten gnome eller kde mener og håper jeg på :D

 

noen som har peil :D gjerne en step-by-step :D

Endret av cyclo
Emnetittel forbedret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er screen(det er bare å installere, selv om du har minimum install kan du installere ting.), siden med engang du lukker ssh forbindelsen så logger du ut.. Den eneste andre måten jeg kommer på kan løse det med er å kjøre det som en daemon. Jeg hadde nok enda brukt screen. Det er både enkelt ogjeg vil også påstå er den beste måten å løse det på.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...