Gå til innhold

Kajakk til nybegynner


Anbefalte innlegg

Vil kjøpe meg en kajakk, brukt eller ny er egentlig hipp som happ. Jeg er helt ny innen emne, så hva er viktig å tenke på? Er vel for det meste tur/ rolig trening det vil bli brukt til.. Vannet jeg kommer til å bruke er steinsfjorden/Tyrifjorden.

Hva er lurt å ha av utstyr og bekledning?

Tenkte å ikke bruke noe mer enn 5.000 Kr..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får sikkert råd, av noen kajak padlere her. Men de rimligste nye kajakkene koster noe mer, en det du ønsker å bruke totalt. (XXL har en til ca 5 500kr.) Og avhengig av hva du har fra før av, trenger du noe utstyr, selv til dagsturer. Min. en flytevest!

 

Nå finnes det noen ganske stødige kajakker, men det hadde kanskje vært en fordel å gå et kurs først. Eller få noen til å lære deg en "eskimorulle".

 

Hilsen en kanopadler.

Endret av geco5
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Anbefaler deg sterkt å ta kontakt med nærmeste padleklubb, klubber for havpadling kryr det av.

Ta deg et nybegynnerkurs, går du rundt uten å ha peiling på hvordan du får deg selv, kajakken og padleåra tilbake til land så er du i en mildt sagt tricky posisjon.

 

av utstyr så *må* du ha kajakk, spruttrekk, padleåre og vest, for all del ikke skip vesten!!

å få til dette for 5000kr er nok vanskelig, men du kan sikkert finne en del gode tilbud på brukt utstyr. om det er en klubb i nærheten av der du er så kan du få padla en del med de også :)

 

uansett, jeg anbefaler alle padlere å ta nybegynnerkurs(våtkort) dere aner ikke hvor dumme dere er som ikke har tatt kurset tidligere før dere har gjort det! det nermeste havpadling kan sammenlignes med er kanskje langrenn på vintern men tryner du i marka så reiser du deg, går du rundt i kajakk så er det ikke like gøy. ikke behøver du å ta hensyn til båter osv heller når du er ute i marka.

 

og når det kommer til teknikk så er gode støttetak en milion ganger mer viktig enn å kunne rulle, det er mye tryggere å ikke gå over i det hele tatt enn å gå over og så rulle! (pluss at det tar tid å lære å rulle, greie støttetak kan man lære på en helg :p)

 

MVH aktiv hav og elvepadler.

 

edit: ser nå at jeg har vekket til live en tråd fra sist sommer, men nå starter vel sesongen snart igjen så kan være aktuelt

Endret av weebl
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...