Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ukjent klakkelyd Volvo V70 -98


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en Volvo V70 1998 2,5 TDI. Bilen skal på EU-kontroll snart, men jeg har oppdaget en klakkelyd som kommer fra venstre framdel av bilen. Har byttet indre og ytre styreledd men lyden er der enda. Det er ikke noe slakk noen plass om jeg rikler på hjulet.

Hvor kan lyden komme fra, og hva kan det være?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:(

Nånå, du posta først for en halvtime sia... ;)

 

Hvordan og når kommer lyden? Når du gir gass? eller når du går av gassen? Når du bremser?

 

Den kommer uavhengig av humper og slikt. Har ikke noe å si om jeg svinger eller kjører rett fram. Lyden blir bare hissigere jo fortere jeg kjører. Drivknuter og tannstang er forøvrig nytt så det kan ikke være dette.

 

Beklager for mas, men vil vite hva det er så fort som mulig da jeg skal på EU-kontroll på mandag

Lenke til kommentar

Klakkelyd i humper kan ikke være så mye.

Det kommer så klart an på hvilke forhjulsoppheng du har, men jeg tar utgangspunkt i McPhearson.

Sjekket bærekuler? De lager ofte klakkelyder over ujevnheter. Det kan også være lenkestag, det staget som forbinder stabilisatorstaget til fjærbeinet/bærearmen på begge sider.

 

Dette er de mest vanlige feilene. Det kan også være indre stab.stag foringer, fjærbeinslager, knekt fjær, div. andre kuler som f.eks øvre opphengskule (hvis du har slikt system).

 

Håper dette kanskje hjalp litt, og på EU-kontrollen finner de nok ut av det uansett. Etterkontroll er ikke så dyrt ;)

Lenke til kommentar

Slark i drivledd? Prøv å dra litt i drivleddet når du ligger under bilen. Det skal ikke være mulig å dra det opp og ned etc. Skal ikke mye slark til før det blir klakkelyd.

 

Ellers kan du jo sjekke enkle ting, f. eks. om alle hjulboltene sitter.

 

Rublings, det oppstår uavhengig av humper o.l. står det skrevet.

Endret av hansjqrg1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...