Gå til innhold

Optikk til kvedlsforestilling


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vi skal på Kaptein sabeltann i sommer og ønsker å ta noen bilder fra forestillingen.

 

Kan vi klare oss med en Tamron 17-50mm 2,8? Eller må vi opp på noe sånt som canon 70-200?

 

Blir helt satt ut av alle alternativene dontgetit.gif

 

Huset er en Canon EOS 450D

 

Mvh

Geir Helge Eriksen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv vært på Kaptein Sabeltann-forestilling i dyreparken i Kristiansand. Riktig nok er det over 16-17 år siden (når jeg selv var i målgruppen) ;)

 

Sitter dere på første rad kan muligens 17-50mm f/2.8 holde. Havner dere lenger bak blir det nok litt knapt. Selv med f/2.8-optikk må du nok regne med å presse ISOen til det ytterste. 450D yter temmelig bra på ISO 800, men på 1600 er kvaliteten heller laber (men bedre enn hvis alternativet er uskarpe bilder grunnet for lang lukkertid eller ingen bilder i det heletatt). Det kan hende du må opp på 1600 i blant for å få ålreite bilder med f/2.8 optikk.

 

Lyssterk fastoptikk som EF 85mm f/1.8 USM og EF 100mm f/2 USM kan komme godt med på en slik forestilling. De er også fantastiske portrettobjektiver :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg har selv vært på Kaptein Sabeltann-forestilling i dyreparken i Kristiansand. Riktig nok er det over 16-17 år siden (når jeg selv var i målgruppen) ;)

 

Sitter dere på første rad kan muligens 17-50mm f/2.8 holde. Havner dere lenger bak blir det nok litt knapt. Selv med f/2.8-optikk må du nok regne med å presse ISOen til det ytterste. 450D yter temmelig bra på ISO 800, men på 1600 er kvaliteten heller laber (men bedre enn hvis alternativet er uskarpe bilder grunnet for lang lukkertid eller ingen bilder i det heletatt). Det kan hende du må opp på 1600 i blant for å få ålreite bilder med f/2.8 optikk.

 

Lyssterk fastoptikk som EF 85mm f/1.8 USM og EF 100mm f/2 USM kan komme godt med på en slik forestilling. De er også fantastiske portrettobjektiver :)

 

Takk for svar.

 

Er nok redd 50mm blir litt for kort ja...

 

Tror ikke disse faste du nevner er aktuelle siden de ikke ville blitt brukt noe særlig ellers.

Måtte vert noe som kunne brukes til macro utenom isåfall. Kunne tenkt meg å prøvd det.

 

Mvh

Geir Helge

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sjekket ut eller noe slikt. Men er jo mange steder, konserter og forestillinger det ikke er lov å a med kamerautstyr.

 

Så husk å sjekk ut om det er lov også, kjedelig hvis de tar det ved inngangen hvis du har investert i noe utstyr til nettop å ta bilder der.

Lenke til kommentar
Takk for svar.

 

Er nok redd 50mm blir litt for kort ja...

 

Tror ikke disse faste du nevner er aktuelle siden de ikke ville blitt brukt noe særlig ellers.

Måtte vert noe som kunne brukes til macro utenom isåfall. Kunne tenkt meg å prøvd det.

 

Mvh

Geir Helge

100mm f/2.8 Macro USM kan jo være noe å prøve.

 

Et poeng er jo at dersom kjøper objektivet brukt så kan du selge det igjen for så og si samme beløpet. Alle de tre objektivene jeg har nevnt er ettertraktede og dermed lette å selge dersom de ikke vil falle i smak etter Sabeltann-forestillingen.

 

k-h-s har et godt poeng. Du bør finne ut om det overhodet er lov til å ta bilder. Arrangørene ønsker kanskje ikke et lass med kompaktkamera-blitsing fra ihuga foreldre som tror at den innebygde blitsen når helt frem til motivene :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...