Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-kortslutning og sikringsbrudd ved strømtilkobling


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

I går kom jeg hjem fra et LAN hvor jeg hadde tatt med min stasjonære PC for timevis med gaming, men i det jeg skulle koble den til igjen her hjemme gikk det ikke helt som det skulle.

 

Vanligvis pleier jeg å skru av PC-en, skru av bryteren bak, tømme PC-en for evt. strøm som er igjen ved å trykke på-knappen en gang for så og trekke ut strømkabelen. Når jeg skulle koble fra PC-en på LANet derimot, glemte jeg og koble fra bryteren bak før jeg trakk ut kabelen, men PC-en var selvfølgelig avslått. Så når jeg kom hjem i går for å koble til PC-en satt jeg rett og slett strømkabelen i og i samme øyeblikk kom det et elektrisk smell og sikringen i strømkretsen brøt ut. Jeg sjekket etter evt. feilkoblinger i PC-en og renset den litt før støv, før jeg prøvde igjen. Det samme skjedde. Så prøvde jeg å koble den til i en annen krets. Ingen hell.

 

Spørsmålet mitt er om strømforsyningen kan ha røket enten i det jeg rev ut strømkabelen, eller i det jeg koblet den i?

 

Hvis det kan være til hjelp er dette mine spesifikasjoner:

MIST 500BHE12 PSU

Intel E8400 CPU

XFX HD 5850 GPU

Foxcon X38A Hovedkort

2x2GB OCZ RAM

500 GB Western Digital HDD

(Alle delene med unntak av grafikkortet er 3 år gamle)

 

Takker på forhånd for alle svar :)

-Schpa

Endret av schpa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når strømforsyninger går i stykker så skjer det oftest når man slår av eller på. Kanskje mest på, for da blir det 'inrush' strøm (høyere enn normalt). Temperaturforskjeller mellom varm og kald har også en vesentlig påvirkning.

 

Den prosedyren du beskriver er helt unødvendig. Det har ingen betydning om du slår av bryteren bak eller ikke. Den tilsynelatende sammenhengen er helt tilfeldig.

 

Kortslutning i PSU kan skyldes defekt likeretter. Eller noe annet.

Er den under 2 år er det reklamasjon.

 

 

 

Lenke til kommentar

Da er det vel vanskelig å si hva som forårsaket feilen, jeg kan ikke komme på noe annet som kan ha gått galt isåfall.

 

Men jeg kan vel med sikkerhet si at det er PSUen som er røket, og ikke noen andre deler i datamaskinen? Det er vel ikke noen andre deler i datamaskinen som kan gjøre at PCen belaster strømkretsen så mye at sikringen slår inn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...