Gå til innhold

Bærbar til skolebruk


Anbefalte innlegg

Jeg trenger en ny skole-pc. Har tittet litt rundt, men er helt blank på hva jeg skal velge. Jeg har noen kriterier.

 

- Solid

- Rundt 15"

- SSD harddisk

- Lett

- God batteri tid (Rundt 2,5 timer er greit)

- 6000-7000

- Må ha VGA eller HDMI utgang

 

Minnekortleser er kjekt, men ingen nødvendigher. Samme gjelder cdrom, dvdrom osv.

 

Pcen er tenkt til å kjøre Linux Mint. Har ingen behov for stor lagringsplass, og siden SSD disker er dyre, så holder det med 80gb.

 

Noen som har gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske vanskelig å finne SSD hardisker i så billige PC'er tror jeg.

Fant imidlertidig en på komplett.no - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630933

Vil vel kanskje ikke anbefale den der uansett. Skjermen er som du ser mindre, og batteriet holder kanskje ikke i 2,5t i og med at det er 6cells. i3 er den billigste prosessoren i den serien også...

Den du linker til er acer's timeline serie, og denne har batteritid fra 3t30m --> oppimot 8 timer ved lett bruk. i3 SB style er alt man har behov for til en skolepc :) Støtter forslaget du linket til!

Lenke til kommentar

Hva med f.eks Multicom sine? Jeg kan fint strekke meg til 8000,- Pengene er ikke problemet igrunn, jeg bare ser ikke poenget til å betale 10 000 for en skole-pc. Men om jeg må det for å få hva jeg vil, så gjør jeg det. Den ser grei ut den Acer'n, men oppløsinga er ikke akkurat noe å hoppe i taket for.

Har sett på denne og denne. Bare veldig usikker på byggekvalitet. Den skal jo drasses irundt på, og må derfor tåle litt.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En liten bump, og oppdatering. Håper noen gidder å ta seg bry til å lese.

 

Har sett for meg en Multicom Kunshan W155 med følgende specs:

Intel Core i5-2520M 2.5GHz

4GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz

500GB SATA 7200RPM

GeForce GT 555

 

Jeg lurer på følgende. Hvordan vil denne være ytelsesmessig iforhold til min stasjonære, som begynner å dra på åra

Intel C2D E8400 3GHZ

Geforce GTX 280

4 GB ukjent ram.

 

Prislappen på denne blir rundt 8500, og jeg synes ikke det er så ille. Virker som en PC som kommer til å ha relativt god ytelse. Noen med innspill?

Lenke til kommentar

En liten bump, og oppdatering. Håper noen gidder å ta seg bry til å lese.

 

Har sett for meg en Multicom Kunshan W155 med følgende specs:

Intel Core i5-2520M 2.5GHz

4GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz

500GB SATA 7200RPM

GeForce GT 555

 

Jeg lurer på følgende. Hvordan vil denne være ytelsesmessig iforhold til min stasjonære, som begynner å dra på åra

Intel C2D E8400 3GHZ

Geforce GTX 280

4 GB ukjent ram.

 

Prislappen på denne blir rundt 8500, og jeg synes ikke det er så ille. Virker som en PC som kommer til å ha relativt god ytelse. Noen med innspill?

I frykt for å virke partisk skriver jeg dette uansett.

 

For den prisen, så kan også MSI GX680R være et alternativ. Den har 200Mhz svakere prosessor, 2GB ram ekstra, 2 stk 5400RPM i RAID 0, samt full HD oppløsning på skjermen. Følger også med sekk, ok mus & spillene mafia 2 + Just cause 2.

 

Tanken min er vel egentlig at du med plass til 2 harddisker kan bytte ut den ene med en SSD, men fortsatt ha masse plass til alt du trenger, samt at du får en ekstra 500GB disk du kan bruke som ekstern harddisk på toppen av dette igjen.

 

I ren spillytelse vil den være noe under ditt gamle GTX 280 hvis du spilte på med 1920 x 1080 oppløsning tidligere. spilte du på 1680 x 1050 vil ytelsen være veldig lik det du er vant med.

Lenke til kommentar

Jeg har sett på den, men som jeg har sagt så er dette en skolepc. Den der veier nesten ett kilo mer, og er mye tykkere. Det har en del å si når du skal drasse rundt på den. Jeg kan ta en tur på Elkjøp selv og se om de har den, bare for å sjekke.

 

Kushan har også Full HD, og mulighet til å sette inn mer ram. Harddisken vil nok bli byttet ut med en SSD på sikt, og en ekstern blir brukt til lagring. Det er begrenset hvor mye plass man trenger på en slik pc. 120 gb ville vært mer enn nok for min del. Musikk og hva man måtte trenge kan man slenge på et minnekort, eller som sagt en ekstren. De er jo så billige for tiden at du får snart med harddisker når du kjøper smågodt på Rema 1000. Men som du også nevner, den har med bæreveskte og mus + 2 spill, det der er slettes ingen dårlig deal, selv om det ser helt forferdelig ut.

Lenke til kommentar

Hvorfor ser du ikke på småe pc'r som er lette å ta med, samt greie å ligge i sofaen og surfe med? Har selv en Acer Aspire 5810TG 15" og skal selge denne pga. at jeg ikke syns den er liten nok til å ta med fordi at den får så vidt plass i DC-sekken min, og jeg vil ha en pc som jeg virkelig kan spille spill på selv om jeg har en stasjonær.

Kriteriene for en skole-pc ifølge meg(varierende behov og ønske til hver enkelt menneske) er:

- god batteritid

- lett

- liten

- god ytelse

 

Og samtidig skal jeg ikke bruke så mye penger, siden bærbare pc'r fort taper seg i verdi og ytelse blir mye bedre på senere modeller. Mye bedre å bruke 6000 på en pc nå og 6000 på en pc om 2 år istedenfor å kjøpe en til 12000 nå.

Endret av jonskja
Lenke til kommentar

Med 15" får man numpad og full-hd oppløsning. Om du er ute etter noe billig, lett og med god ytelse skal du nok lete lenge. Det kommer kanskje ann på hva du definerer som god ytelse selvfølgelig. Men jeg er av den oppfatning at 1366 x 768 er alt for lav oppløsning, og er for meg ubrukelig, siden jeg også bruker pcen til andre ting på fritiden, der oppløsning kommer godt med. Metatrader, Excel, Geogebra osv.

 

Alt taper seg i verdi, en bærbar til 6000 taper seg like fort i verdi som en til 12000, mer eller mindre. Det man må vurdere er jo hvor bruksverdien for deg ligger. Penger er heller ikke et gigantisk problem, jeg betaler nok til at jeg får akkurat hva jeg vil ha, og jeg setter meg ikke ned å er halvfornøyd fordi jeg valgte en litt billigere modell. Jeg hadde hatet meg i 2 år, til jeg kjøpte enda en litt billigere modell, også hatet meg selv i 2 år til. Men det er meg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...