Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hva slags switch etter nextgentelrouter?


Anbefalte innlegg

Flytter snart på hybel, der jeg skal bestille nextgentel. Skal dele linja med en annen student, og er ikke helt sikker på hva slags utstyr jeg trenger. Etter hva jeg har lest, så følger det med en router i nextgentelpakka. Men denne routeren har bare en port? Skal to dele linja må jeg vel da sette en switch etter routern, og da kommer spørsmålet mitt: Må jeg da ha en switch med uplink, eller plugger jeg bare tp kabelen fra routern rett inn i en port på switchen?

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Switcher har ikke uplink port siden de kan tilpasse seg. (Alle portene kan vere uplink eller normal). Selv annbefaler jeg Cnet switchene som du kan faa i 5 og 8portere for meget rimelig pris. Stotter 100Mbit ogsaa, og koster deg bare et par hundre. Jeg bruker en slik til mitt interne nettverk fra Nextgentel routeren, saa det vil ihvertfall garantert virke.

 

Sorry for skrivingen, jeg sitter paa en maskin som ikke har norskt tastatur aktivert :-?

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Så det er det som er den store forskjellen?

At fra Router til switch bruker du vanlig hvis du ikke har uplink,

og hvis du bruker uplink bruker du kryssa tp?

 

Slik jeg har forstått det så vil uplinkporten (inn) gjøre en rett kabel krysset hvis uplink er slått på. Jeg bruker 2 switcher og den rette kabelen mellom dem må stå i uplinkporten i den ene switchen og i en vanlig port (ut) på den andre.

Lenke til kommentar
Så det er det som er den store forskjellen?

At fra Router til switch bruker du vanlig hvis du ikke har uplink,

og hvis du bruker uplink bruker du kryssa tp?

 

For en router så vil alle kombinasjoner av krysset / ikke krysset fungere.

 

Noen forbindelser krever en krysset tilkobling. For eksempel PC-PC direkte, eller hub-hub direkte. Hvis man krysser en krysset tilkobling (sette en krysset kabel i en uplink port) så vil den fungere som en normal kobling (som ukrysset kabel i vanlig port).

 

Og siden en router kan tilpasse portene sine til å være krysset eller ukrysset automatisk, så vil derfor alle kombinasjoner fungere. For en hub må du derimot passe på at du lager riktige forbindelser.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg å skal koble opp to maskiner til internet med NextGenTel sitt tilbud, men disse to maskinene skal stå i hvert sitt rom. Hvordan skal jeg gå fram slik at disse kan bruke den samme linjen uten at hele hybelen blir invadert av kabler og lignende.

Jeg har aldri gjort dette før, så viss du tenker barnesteg når du forklarer hadde dette vært mer på mitt forståelsesnivå. :D :oops:

Lenke til kommentar
Jeg å skal koble opp to maskiner til internet med NextGenTel sitt tilbud, men disse to maskinene skal stå i hvert sitt rom. Hvordan skal jeg gå fram slik at disse kan bruke den samme linjen uten at hele hybelen blir invadert av kabler og lignende.

Jeg har aldri gjort dette før, så viss du tenker barnesteg når du forklarer hadde dette vært mer på mitt forståelsesnivå. :D :oops:

 

 

jo det du kjøper da er heller trådløst nettverk på elkjøp eller noe slikt(trenger ikke å sette store penger i dette da). og da må du ha accsess punkt og 2 mottakere slik at du slipper kabler og slikt drit. det er veldig enkelt og greit å koble dette opp. anbefales.. Eller den billigere installasjonen vil da være å legge skjermede nettverkskabler langs telefon linja opp til pc'n(eller strøm kontakten. det finnes jo rør som er lagt der fra før.) så trekker du igjennom og vips så har du det i det andre rommet oxo. Geinialt eller????

 

holder på å sette opp adsl opp på isdn kablene(kun 4 ledere så må bytte kabel, skal det i dag) og isdn er avbestilt. adsl er på analog!! og dette kommer til å funke fett.. bare huske å ha skjermet hvis man skal ha det i nærheten av strømkabler som da avgir støy.

Lenke til kommentar
Mhm, takk. *er litt mer plagsom* Kjøpte nettopp min bærbare pc og der sa de at det var klargjort for bredbånd. Betyr det at jeg ikke trenger å kjøpe...*blub* trådløstnettverk?  :o  

 

Beklager mine m o n g o spørsmål men min kunnskap om dette er veldig begrenset.

 

Spør om den kommer med mulighet for vanlig ethernet-tilkobling.

Lenke til kommentar

Etter at bredbånd ble allemannseie har man sluttet å si at pc-er kommer med nettverkskort. man hat gått over til å si at de er klargjort for bredbånd. Dette betyr bare at det er et ethernet nettverkskort installert...

Høres mye finere ut da. Dumme mennesker vil sikkert tro at det er lagt ned mer arbeid i maskinen :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...