Gå til innhold

Roadtrip gjennom øst-europa


Anbefalte innlegg

tjohei

 

jeg har tenkt meg på roadtrip i øst-europa om ikke lenge.

foreløbig er kjøreruten som følger: estland, latvia, litauen, polen, ukraina, moldova, romania, serbia, ungarn, slovakia, polen & back

 

det hadde vært veldig kjekt med noen tips i forhold til sikkerhet (vi planlegger å ta med telt - hvor er det utrygt å bruke dette? UD er ikke akkurat veldig klare her) eller om det er andre ting en bør tenke på. reisetips hadde også vært kos =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at dette er en god ide! I flere av disse landene, kan du bli stoppet på vegen og ranet. Det samme på gata. Det er heller ikke alle fra den gamle "østblokken " som er så begeistret for fok vestfra og da kan de lage problemer, for dere. Som bilturist vil du også komme i kontakt med mange, som ikke kan engelsk, kun morsmål og russisk.

 

Telt? Ute i verden er det ikke vanlig med "allemannsrett", til utmark. Du kan ikke campe (nesten) hvor du vil, slik det er i Norge. Men hvis de har en organisert camping plass, er du sikkert trygg. Ellers ville ikke jeg campert.

 

I disse landene er det en langt annen kultur, enn i Norge (og den vestlige verden), så det er mange problemer du KAN få. Jeg sier ikke at du kommer til å få det, men sansynligheten er stor.

 

Skal du til Øst europa, er det bedre å bli med et reiseselskap, da er du trygg.

Lenke til kommentar

Polen er vell det nærmeste vesten her, tok nattoget inn i Polen og ble gasset og ranet, var visst kjent problem på nattogene inn.

 

Jeg hadde ikke turt å kjøre gjennom disse landene selv og hadde hvertfall ikke sovet i telt. Dette er land som er veldig langt fra Norge, de leker ikke fattige og desperate

Endret av opticus
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan forrige to talere har klart å få slike inntrykk av øst-europa, mine erfaringer er mildt sagt ikke i nærheten. Å bruke telt fungerer fint i mange områder, men allemannsretten er som nevnt ikke noe som eksisterer overalt ellers og det er selvsagt ikke spesielt glupt å smelle opp teltet midt i en bypark.

 

Hvor mye tid har dere? Ganske frisk rute. Husk at dere ikke slipper inn i Serbia om dere har stempel fra Kosovo i passet.

 

Om Pécs i Ungarn er i nærheten av ruta ville jeg ramlet innom. Michael Palin lagde for en stund tilbake en reiseserie som dekker store deler av området dere skal kjøre i, kan være verdt å bruke en kveld eller to på.

Lenke til kommentar

Tviler på at dette er en god ide! I flere av disse landene, kan du bli stoppet på vegen og ranet. Det samme på gata. Det er heller ikke alle fra den gamle "østblokken " som er så begeistret for fok vestfra og da kan de lage problemer, for dere. Som bilturist vil du også komme i kontakt med mange, som ikke kan engelsk, kun morsmål og russisk.

 

Telt? Ute i verden er det ikke vanlig med "allemannsrett", til utmark. Du kan ikke campe (nesten) hvor du vil, slik det er i Norge. Men hvis de har en organisert camping plass, er du sikkert trygg. Ellers ville ikke jeg campert.

 

I disse landene er det en langt annen kultur, enn i Norge (og den vestlige verden), så det er mange problemer du KAN få. Jeg sier ikke at du kommer til å få det, men sansynligheten er stor.

 

Skal du til Øst europa, er det bedre å bli med et reiseselskap, da er du trygg.

 

Hva er det du snakker om? Haha, du har virkelig ikke peiling. Tror du virkelig alle me utenlandske bilskilt blir ranet? Har du i det hele tatt vært i Øst-Europa?

Lenke til kommentar

Tviler på at dette er en god ide! I flere av disse landene, kan du bli stoppet på vegen og ranet. Det samme på gata. Det er heller ikke alle fra den gamle "østblokken " som er så begeistret for fok vestfra og da kan de lage problemer, for dere. Som bilturist vil du også komme i kontakt med mange, som ikke kan engelsk, kun morsmål og russisk.

 

Telt? Ute i verden er det ikke vanlig med "allemannsrett", til utmark. Du kan ikke campe (nesten) hvor du vil, slik det er i Norge. Men hvis de har en organisert camping plass, er du sikkert trygg. Ellers ville ikke jeg campert.

 

I disse landene er det en langt annen kultur, enn i Norge (og den vestlige verden), så det er mange problemer du KAN få. Jeg sier ikke at du kommer til å få det, men sansynligheten er stor.

 

Skal du til Øst europa, er det bedre å bli med et reiseselskap, da er du trygg.

 

Hva er det du snakker om? Haha, du har virkelig ikke peiling. Tror du virkelig alle me utenlandske bilskilt blir ranet? Har du i det hele tatt vært i Øst-Europa?

Det er mulig, at jeg ikke vet hva jeg advarer mot. Da det er informasjon fra NRK og Norske aviser (spessielt for 3 -7 år siden). Og fra en venn og div. bekjente, som har reist mye, i det som tidligere ble kaldt for Østblokken.

 

Så mine advarseler mot camping (og noe gennerelt) i Øst Europa, er bassert på annenhåndsopplysninger, samt litt fra mine egne reiser, over resten av verden.

 

Nå var det kanskje litt upressist å skrive " stoppet på vegen og ranet". De som er ranet i Øst Europa (også Syd Europa) er blitt ranet på rasteplasser. Og noen av kjeltringer som "later", som om de har motorstop og trenger hjelp. Ingen av mine bekjente camper langs vegen i Østeuropa. Og de stopper ikke for noen, hverken i Øst, eller i Syd Europa.

 

Så det er ikke først og fremst bilister med utenlandske skilter, som blir ranet langs landeveien. Men alle som er dunmme nok til å stoppe, eller campe på feil sted. Og de lokale gjør ikke det, bare naive utlendinger.

 

Og selv i Baltikum og Polen, kan by på problemer. Les bl.a. førstehåndsopplysning fra "opticus" over!

 

Men jeg undrer på hvilke land, i Øst Europa du har vært og campet?

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Verden er ikke så skummel som Dagsrevyen skal ha det til. Dropp TV-kroken og reis.

Jeg er ikke redd for å reise. Eller gå aleine, selv i lugubre steder, i utlandet. Når en som jeg anntok, spør om råd grunnet sikkerhet. Antar jeg, at vedkommede ikke har vært så mye i utlandet. Og da er det på sin plass, å rette en advarende "pekefinger" i været. Da kan han selv sjekke litt mer og ta sine forholdsregler.

 

Flertallet av de som blir ranet, forteller vel ikke "hele verden" om det. Og det kommer heller ikke på Dagsrevyen, eller i reiseprogram, hvis det kun er få enket tilfeller.

 

Han hadde sikkert satt pris på tilbakemeldinger, fra folk som har campet i de aktuelle landene. Så for hans del, håper jeg han for svar fra dem.

 

Jeg har ikke campet der. Men mine bekjente, som har reist i disse landene, advarer mot det det jeg har nevnt.

 

Men undrer på hvilke land i Øst Europa, du har vært? Og har du campet, i disse landene?

Lenke til kommentar

utrygt eller ikke, på tur skal vi =)

jeg kan ikke si vi er veldig bereiste (jeg har bodd et år i tsjekkia, og reist bittelitt i sentraleuropa), men jeg er ikke veldig bekymret for at det skal skje så mye. og blir vi ranet, så er ikke det noen stor krise (vel selvsagt unngå trøbbel, men blir vi ranet så er det ikke så mye vi får gjort med det). bilen skal kasseres snart uansett, og vi kommer oss alltids hjem (tar høyde for at vi ikke blir drept). å bli ranet er en erfaring det óg, selv om det er noe vi ikke satser på å erfare =)

vi stopper også på veien og kjøper med oss litt pepperspray i tilfelle det skulle skje noe (sikker kjekt å ha om det skulel skje noe - med mindre de har skytevåpen).

 

fikk nå med meg et par ting her som jeg skal ta med meg (ikke stoppe f.eks).

 

Hvor mye tid har dere? Ganske frisk rute. Husk at dere ikke slipper inn i Serbia om dere har stempel fra Kosovo i passet.

 

Om Pécs i Ungarn er i nærheten av ruta ville jeg ramlet innom. Michael Palin lagde for en stund tilbake en reiseserie som dekker store deler av området dere skal kjøre i, kan være verdt å bruke en kveld eller to på.

 

vi har planlagt å bruke kanskje tre uker på turen, men vi tar ting som de kommer. går vi lei drar vi hjem, finner vi et sted vi liker så blir vi der, etc.

laster ned serien nå, ser spennende ut. får sikkert noen artige tips der til hvor vi kan dra!

Endret av dennis.se
Lenke til kommentar

Tviler på at dette er en god ide! I flere av disse landene, kan du bli stoppet på vegen og ranet. Det samme på gata. Det er heller ikke alle fra den gamle "østblokken " som er så begeistret for fok vestfra og da kan de lage problemer, for dere. Som bilturist vil du også komme i kontakt med mange, som ikke kan engelsk, kun morsmål og russisk.

 

Telt? Ute i verden er det ikke vanlig med "allemannsrett", til utmark. Du kan ikke campe (nesten) hvor du vil, slik det er i Norge. Men hvis de har en organisert camping plass, er du sikkert trygg. Ellers ville ikke jeg campert.

 

I disse landene er det en langt annen kultur, enn i Norge (og den vestlige verden), så det er mange problemer du KAN få. Jeg sier ikke at du kommer til å få det, men sansynligheten er stor.

 

Skal du til Øst europa, er det bedre å bli med et reiseselskap, da er du trygg.

 

og sette opp telt er som oftest ikke et problem jeg har telta meg gjennom central asia, kina, kashmir aldri hatt noen problem, er bare og ikke sette opp telte litt vekk fra veien.

 

tenker paa en tur tyrkia til sør afrika med sykkel nå og med telt:) telt ftw

Lenke til kommentar

Tviler på at dette er en god ide! I flere av disse landene, kan du bli stoppet på vegen og ranet. Det samme på gata. Det er heller ikke alle fra den gamle "østblokken " som er så begeistret for fok vestfra og da kan de lage problemer, for dere. Som bilturist vil du også komme i kontakt med mange, som ikke kan engelsk, kun morsmål og russisk.

 

Telt? Ute i verden er det ikke vanlig med "allemannsrett", til utmark. Du kan ikke campe (nesten) hvor du vil, slik det er i Norge. Men hvis de har en organisert camping plass, er du sikkert trygg. Ellers ville ikke jeg campert.

 

I disse landene er det en langt annen kultur, enn i Norge (og den vestlige verden), så det er mange problemer du KAN få. Jeg sier ikke at du kommer til å få det, men sansynligheten er stor.

 

Skal du til Øst europa, er det bedre å bli med et reiseselskap, da er du trygg.

 

 

og sette opp telt er som oftest ikke et problem jeg har telta meg gjennom central asia, kina, kashmir aldri hatt noen problem, er bare og ikke sette opp telte litt vekk fra veien.

 

tenker paa en tur tyrkia til sør afrika med sykkel nå og med telt:) telt ftw

 

 

Tyrkia til Sør Afrika på sykkel? Da bør du gjøre et grundig forarbeid, mange av stedene egner seg aldeles ikke for sykkel, i Sudan feks finnes knapt en asfaltert vei. Saharaørkenen er da også galskap å prøve seg på, med mindre man ikke bærer rundt på 100vis av liter med vann. That being said så er nok ruta Egypt-Sudan-Kenya-Tanzania-Zambia-Sør Afrika den ruta man BØR ta til Sør Afrika.... Vel fordelen her er at man vil treffe engelsktalende folk da. Hehe.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

forarbeid høres slitsomt ut, ikke helt min still.

 

http://www.crazyguyonabike.com/ er e fin side for lang sykkling.

 

er ikke noe problem om sykkle gjennom sudan i grunn, eller får se hva som skjer med sør sudan. kjenner til flere som har sykkla gjennom og saa det ikke var noe problem

 

Du MÅ gjøre noe forarbeid. Er vel greit med et kart og kompass. Så må du ha visum til de landene som du ikke får på grensa (Sudan er et av dem).

Og jeg har gode nyheter. Ser ut som de har asfaltert Khartoum-Wadi Halfa i Nord Sudan. Er nok kinseserne som er hardt inni bildet her. hehe. Man er vel uansett ikke så dum at man prøver det der sommerstid. Er jo folk som har gjort det hehe

http://africa-cycle.blogspot.com/

Endret av William_S
Lenke til kommentar

det hadde vært veldig kjekt med noen tips i forhold til sikkerhet (vi planlegger å ta med telt - hvor er det utrygt å bruke dette? UD er ikke akkurat veldig klare her) eller om det er andre ting en bør tenke på. reisetips hadde også vært kos =)

 

Null stress. Har selv fartet rundt i Serbia, Kosovo, Bosnia, Kroatia, Montenegro, Albania og Makedonia i fire uker, og det var helt problemfritt. Ta visse forhåndsregler og ikke vær dum, så skal det gå helt fint. F.eks er det ikke smart å bære verdipapirer i lommene, så kjøp med deg et pengebelte. Videre er det smart av dere å prøve å se minst mulig ut som turister.

 

Tsjernobyl kunne kanskje vært fett å besøke, siden dere skal innom Ukraina?

Endret av KEBABavSVIN
Lenke til kommentar

forarbeid høres slitsomt ut, ikke helt min still.

 

http://www.crazyguyonabike.com/ er e fin side for lang sykkling.

 

er ikke noe problem om sykkle gjennom sudan i grunn, eller får se hva som skjer med sør sudan. kjenner til flere som har sykkla gjennom og saa det ikke var noe problem

 

Du MÅ gjøre noe forarbeid. Er vel greit med et kart og kompass. Så må du ha visum til de landene som du ikke får på grensa (Sudan er et av dem).

Og jeg har gode nyheter. Ser ut som de har asfaltert Khartoum-Wadi Halfa i Nord Sudan. Er nok kinseserne som er hardt inni bildet her. hehe. Man er vel uansett ikke så dum at man prøver det der sommerstid. Er jo folk som har gjort det hehe

http://africa-cycle.blogspot.com/

 

kart og gps:) desverre har jeg dårlig med erfaring med kart fra uland, karta vi hadde i central asia holdt på og ta liv av oss pga helt på tryne feil distanser mellom landsbyene. visum til sudan får man på 2 dager i cairo,

 

men må se hva som skjer, var afrika jeg hadde lyst og sykkle i fjor men han jeg dro sammen ville til central asia isteden.

 

det blir en ny 7/8 måndens tur med start ca 1 Sep. må bare bestemme meg hvor

Lenke til kommentar

forarbeid høres slitsomt ut, ikke helt min still.

 

http://www.crazyguyonabike.com/ er e fin side for lang sykkling.

 

er ikke noe problem om sykkle gjennom sudan i grunn, eller får se hva som skjer med sør sudan. kjenner til flere som har sykkla gjennom og saa det ikke var noe problem

 

Du MÅ gjøre noe forarbeid. Er vel greit med et kart og kompass. Så må du ha visum til de landene som du ikke får på grensa (Sudan er et av dem).

Og jeg har gode nyheter. Ser ut som de har asfaltert Khartoum-Wadi Halfa i Nord Sudan. Er nok kinseserne som er hardt inni bildet her. hehe. Man er vel uansett ikke så dum at man prøver det der sommerstid. Er jo folk som har gjort det hehe

http://africa-cycle.blogspot.com/

 

kart og gps:) desverre har jeg dårlig med erfaring med kart fra uland, karta vi hadde i central asia holdt på og ta liv av oss pga helt på tryne feil distanser mellom landsbyene. visum til sudan får man på 2 dager i cairo,

 

men må se hva som skjer, var afrika jeg hadde lyst og sykkle i fjor men han jeg dro sammen ville til central asia isteden.

 

det blir en ny 7/8 måndens tur med start ca 1 Sep. må bare bestemme meg hvor

 

Kan jeg få spørre om hvordan dere ordnet sykler osv? Kjøpte på stedet eller tok med fra Norge? Ja jeg mener å ha lest det i en annen tråd, men har faktisk litt lyst til å sykle langt selv en gang hehe.

Lenke til kommentar

tok med fra norge, skrudde fra hverandre og stappet ned i en papp eske sammen alt annet utstyr, betalte vel 400kr for å få sykklen til Tajikistan med Air Baltic.

 

HVIS det blir sykkel tur denne gangen også kommer jeg til og kjøpe sykkel i Tyrkia mye lettere;)

Lenke til kommentar

og sette opp telt er som oftest ikke et problem jeg har telta meg gjennom central asia, kina, kashmir aldri hatt noen problem, er bare og ikke sette opp telte litt vekk fra veien.

 

ikke sette opp teltet vekk fra veien? ville trodd det var lurt å komme seg litt vekk fra veien jeg

 

Null stress. Har selv fartet rundt i Serbia, Kosovo, Bosnia, Kroatia, Montenegro, Albania og Makedonia i fire uker, og det var helt problemfritt. Ta visse forhåndsregler og ikke vær dum, så skal det gå helt fint. F.eks er det ikke smart å bære verdipapirer i lommene, så kjøp med deg et pengebelte. Videre er det smart av dere å prøve å se minst mulig ut som turister.

 

Tsjernobyl kunne kanskje vært fett å besøke, siden dere skal innom Ukraina?

 

pengebelte er litt "døllt", men det er ikke så praktisk å gå rundt med passet i baklomma, så det må vel bli med det.

 

Tsjernobyl skal vi innom ja =) Foreløbig har vi tre ting vi skal innom (pluss alle hovedstadene) - Auschwitz, Tsjernobyl og Transylvania. Tips til andre destinasjoner hadde vært kjekt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...