Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig teit innlegg av Hyd, men må si meg enig i at 2500k gir mest bang for the bucks (til generell bruk) nå for tida. I løpet av juni vil AMD lansere Bulldozer da, så om du kan vente en måneds tid så hadde jeg gjort det, var jeg deg. Da vil nok prisene justeres noe, samt at utvalget rett og slett blir større.

Lenke til kommentar

Jeg har I7 2600K, den er så og si helt identisk med I5 2500K bortsett fra at I7 har Hyperthreading teknologi. Om du stort sett spiller, ser film og diverse surfing som de aller fleste av oss, så trenger du ikke I7. De presterer tilnærmet likt i spill og vanlige applikasjoner. Du vil f.eks få mer ytelse i spill om du legger de ekstra pengene i et skjermkort. Nå vet ikke jeg hva ditt bruk er, men verdt og tenker over.

 

Anyways, begge de to prosessorene fra Intel er mye bedre enn den AMD'en du nevnte der.

 

Edit: Her har du en test av guru3d.com av I5 og I7 opp mot de nyeste CPU'ene på markdet. http://www.guru3d.com/article/core-i5-2500k-and-core-i7-2600k-review/

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Hei folkens!

Jeg har tenkt å kjøpe meg ny PC, så det er en ting jeg lurer på.... Intel eller AMD prosessor?

Har sett SYKT mye threads om dette, men jeg er fortsatt veldig usikker.

Noen mener Intel, mens andre mener AMD.

 

Så hva mener du?

 

-Thero

 

Det spørs helt hva du skal bruke det til - så du må beskrive hva skalgs maskin du skal bygge før vi kan si noe om det. Ellers så får du bare slike lite gjennomtenkt svar over der folk bare slenger frem sin favoritt (som selvfølgleig er basert på hva DE bruker maskinen til og ikke nødvendigvis er representativt for ditt bruk).

 

AMD er best på mange kjerner for lav pris. De er også vanskelig å slå på ytelse/pris i lav-til-midt segmentet. På dette området gir de mest for pengene. Intel er dog best på strømforbruk (spesiellt på idle) og har de beste prosessorene ytelsesmessig i de høyere prisklassene så lenge du er villig til å betale for det. Intel har også en veldig god IGP på sine nyere CPUer.

 

Typisk sett er Intel godt egnet for litt mer påkostede maskiner som enten skal brukes til HTPC (lav strømforbruk og støy) eller til gaming-maskiner (høyere klokket enn AMD og gode overklokkere, samt best ytelse i high-end segmentet). AMD derimot er ofte det beste alternativet til rimelige maskiner for generellt/kontorbruk fordi du kan få mye for pengene med AMD i de lavere segmentene (og hovedkortene er billigere). AMD er også ofte best på tallknuser/encoding type maskiner der man skal ha mest mulig rå ytelse over mange kjerner men også til en lav pris (deres 6-kjerner er vanskelig å slå i ytelse/pris på dette området). Det er verdt dog å merke seg at en slik 6-kjerner ikke nødvendigvis er det optimale valget for en spillmaskin for eksempel.

 

Skal du ha mer hjelp enn det må du si hva maskinen er for...

 

EDIT: du la inn info om at det er til en spillmaskin mens jeg skrev. I så fall ville jeg snust litt på 2500 (eller 2500K om du skal overklokke, i så flal må du ha et P67 basert hovedkort). Hyperthreading er en funksjon som gjør at CPUen kan simulere å ha 2 kjerner for hver fysisk kjerne den har. Kort sagt gir det økt ytelse i de fleste programmer som er spesiellt godt programmert for å bruke mange paralelle kjerner. Spill er vanskelig å programmere godt for slikt, så det er vanskelig å annbefale 2600K over 2500K sidne prisen er ca +50% og ytelsen (i spill og generelt bruk som ikke innebærer tallknusing/encoding osv.) vil være mye den samme.

 

Det er nesten en skam å ikke overklokke disse nye prosessorene forresten. De går opp til 4,5Ghz lekende lett selv på standard kjøling og er utrolig enkle å overklokke (de fleste nye hovedkort har funksjoner som gjør det automatisk for deg faktisk).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

CPU'en har 4 kjerner, men med HT så jukser den til 4 til. Det gjør at CPU'en kan jobbe med fler ting om gangen mer effektivt. Dårlig forklaring, det er egentlig ganske komplisert, jeg anbefaler et kjapt google søk om du vil lese mer om det. Du vil uansett ikke tjene noe på det i spill. Ville anbefalt deg og lese testen jeg linket til over, der tester de CPU'ene i masse programmer og noen populære spill, også tester de med overclocking osv. Du kan overclocke I5 like godt som du kan med I7.

Lenke til kommentar

Tror jeg vil gå for en Intel Core I7 Quad Prosessor 2600K hvis jeg går for Intel, hvis jeg velger AMD går jeg for Phenom II X6 1090T/1100T Six Core Prosessor.

Med mindre du planlegger redigering eller virtuelle servere har du absolutt ingen utnytte av HyperThreading, som er eneste forskjell mellom 2500k og 2600k. Da kan du heller spare deg de siste kronene. Den prosessoren topper, som tidligere nevnt, pris/ytelse-ratioen per nå ved generell bruk. hardrock_ram har dog et veldig godt poeng; hvis du kan vente noen uker til, så får vi mer info ang. AMDs nye arkitektur innen desktop-CPUer. Er mulig ting står litt annerledes da.

 

Kommentar til Hyd: ved å si "mye bedre" stempler du deg selv som en biased fanboy, og burde dermed ikke tas seriøst i noen som helst sammenheng der ditt soleklare favorittbrand er innblandet. Ja, Intel har overtaket, men man merker ikke stor forskjell ved normalt bruk mellom de.

Lenke til kommentar

Tror jeg vil gå for en Intel Core I7 Quad Prosessor 2600K hvis jeg går for Intel, hvis jeg velger AMD går jeg for Phenom II X6 1090T/1100T Six Core Prosessor.

Med mindre du planlegger redigering eller virtuelle servere har du absolutt ingen utnytte av HyperThreading, som er eneste forskjell mellom 2500k og 2600k. Da kan du heller spare deg de siste kronene. Den prosessoren topper, som tidligere nevnt, pris/ytelse-ratioen per nå ved generell bruk. hardrock_ram har dog et veldig godt poeng; hvis du kan vente noen uker til, så får vi mer info ang. AMDs nye arkitektur innen desktop-CPUer. Er mulig ting står litt annerledes da.

 

Kommentar til Hyd: ved å si "mye bedre" stempler du deg selv som en biased fanboy, og burde dermed ikke tas seriøst i noen som helst sammenheng der ditt soleklare favorittbrand er innblandet. Ja, Intel har overtaket, men man merker ikke stor forskjell ved normalt bruk mellom de.

 

Jaha? Det er jo sant, jeg har jo lagt fram både argumenter og kilder som forklarer at den er best! Har ingenting med fanboy og gjøre, snakker kun det som er sant. En fanboy er en usaklig person som hevder "sin favoritt" er best uansett, det er ikke det jeg gjør.. Skjerpings.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Jaha? Det er jo sant, jeg har jo lagt fram både argumenter og kilder som forklarer at den er best! Har ingenting med fanboy og gjøre, snakker kun det som er sant. En fanboy er en usaklig person som hevder "sin favoritt" er best uansett, det er ikke det jeg gjør.. Skjerpings.

Det du gjør er å referere til en rekke syntetiske tester Intel går seirende ut av. I realiteten tror jeg få biter seg merke i de 40 sekundene det skiller de to produsentene når man pakker ut ei fil på 8GB, eller ser forskjell på 100FPS og 92FPS i et eller annet spill.

Lenke til kommentar

Jaha? Det er jo sant, jeg har jo lagt fram både argumenter og kilder som forklarer at den er best! Har ingenting med fanboy og gjøre, snakker kun det som er sant. En fanboy er en usaklig person som hevder "sin favoritt" er best uansett, det er ikke det jeg gjør.. Skjerpings.

Det du gjør er å referere til en rekke syntetiske tester Intel går seirende ut av. I realiteten tror jeg få biter seg merke i de 40 sekundene det skiller de to produsentene når man pakker ut ei fil på 8GB, eller ser forskjell på 100FPS og 92FPS i et eller annet spill.

 

Ja, men da så. Grunnen til at man bruker syntetiske tester er for å få stabile målinger, om du har enn bedre ide så får du gjerne komme med den. Jeg trodde TS spurte om litt hjelp til å finne den beste CPU'en jeg. Men her driver jo du og krangler på helt latterlige ting, får tråden til og spore helt av. Håper ikke TS går for din oppfordring til og kjøpe en CPU som pakker ut ei fil 40 sekunder tregere, eller har 9% lavere FPS da. Var ikke sikkert du kom med en oppfordring på det, men er litt vanskelig og tolke deg her, virker som du bare er en veldig kranglete fyr.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Hvis du tar en liten kikk på hva jeg har sagt i denne tråden, ser du fort at jeg er enig i:

- 2500K er en kvassere CPU kontra hva AMD har å stille opp med i det segmentet

- den er raskere på relevante oppgaver

 

Ting jeg ikke har nevnt, men som kan slenges på i farta

- den klokker bedre

- lavere TDP

 

Jeg har ikke en eneste gang sagt at AMD er et bedre kjøp, ei heller trukket 2500k i tvil på noen måte. Det jeg sier er at forskjellen i dagligdags bruk ikke er på langt nær så stor som du ville ha det til. Mulig jeg var litt vel brysk i min første kommentar, men måten du avskrev Bulldozer på fikk fanboy-bjellene til å klikke i skrå mellom ørene mine - ta det som et velment tips.

Lenke til kommentar

Edit: Til TS.

 

Egentlig ikke, Intel sin I5 2500K gjør rent bord i alle tester jeg har lest, både norske og utenlandske tester. Det gjør den både i syntetiske og praktiske tester, hvor praktiske tester er det du antaligvis kommer til å bruke den til (spill, pakke filer, komprimere filer og den slags). Det at den koster så og si det samme som den AMD'en du snakket om der, gjør jo valget veldig enkelt?

 

I tillegg som nevnt i det gode innlegget tidligere her, de nye CPU'ene er utrolig overklokkingsvillige. Jeg har en I7 2600K og har klokket den til 4,5GHz uten problemer, kunne sikkert kjørt den enda høyere, men har ikke prøvd. Kjøpte nettopp dette selv for litt siden, og eneste grunnen var at det gir mest for pengene, alltid det som gjelder :)

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Dette var... Confusing

 

Ikke la deg avspore av kranglefantene. De siste par innleggene svarer ikke på det du spurte om...

Hvis du nå skal ha en annbefaling for en maskin til ca 10.000Kr så ville jeg laget et nytt tema for det.

 

Eksempelvis "trenger annbefaling for 10.000kr spillmaskin".

I tråden bør du ta med hvilke deler du trenger (altså om det skal være inkludert alt - med skjer og mus/tastatur osv. osv) eller om du har noen ting fra før.

Det er plenty med folk som hjelper med å sette opp slike forslag.

 

Jeg har dog ikke helt giddingsen til det desverre :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...