Gå til innhold

Gammel katt orker ikke lenger gå ut for å gjøre sitt fornødne


Anbefalte innlegg

Vi har en kastrert jentepus født i '91 som ikke lenger "orker" eller "gidder" å gå ut når hun må tisse. Hun hopper og spretter og er ellers ikke noe galt med henne, i allefall slik vetrinær sier. Er det noe vi kan gjøre for at hun skal begynne å reise seg opp å gå i kassa på do? Lite gøy med pus som ligger i sitt eget tiss på gulv, tepper, sofaen osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok usikker nå, men kansje dere kan gji mat til henne ute, slik at hun vil gå ut ( eller gå ut mer )

 

Eller dere kan kansje kjøpe en slags katte leke eller noe lignende, slik at hun vil vær ute på den, så kansje hun tisser ute da.

 

Eller så kan du eventuelt ta "katte doen" eller hva det er, inn i huset ( kansje rett ved "utterdøren," Slik at den kan tisse i den, selv om hun er inne og dermed ikke vil tisse på sofen, tepper og annet, det er jo helt forståelig at det er kjedelig.

 

Lykke til, håper dere får noen endringer.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hva du mener.. Du sier at katten hopper og spretter men ligger i sitt eget tiss? :dontgetit: Mener du at du vil at hun skal gå i kassen som står inne, eller ut for å gå på do?

Du kan prøve å sette noen kasser rundt forbi, så hun ikke får så 'lang' vei kanskje? Gammel pus du har, eldre enn meg.. :whistle:

Lenke til kommentar

Når katten vår ble gammel fikk hun inkontinens (at hun fysisk ikke klarer å holde seg). Kanskje det er det katten din har fått? Tror ikke at hun ikke gidder, katter er veldig reinslige dyr. Tisser de er de som regel syke eller markerer pga. forandringer i hverdagen.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hva du mener.. Du sier at katten hopper og spretter men ligger i sitt eget tiss? :dontgetit: Mener du at du vil at hun skal gå i kassen som står inne, eller ut for å gå på do?

Du kan prøve å sette noen kasser rundt forbi, så hun ikke får så 'lang' vei kanskje? Gammel pus du har, eldre enn meg.. :whistle:

Eldre enn meg også...

 

 

Katten vår har kasse inne, og går i den når hun først er oppe å går. Ute går hun ikke pga. hun har veldig nedsatt hørsel og antageligvis er redd for å bli banket eller noe mens utstøtelsen pågår! :p

 

Greia er at hvis hun f.eks ligger på badegulvet eller i stolen på et teppe og koser seg så gidder hun ikke å reise seg opp, bare tisser mens hun ligger der og fortsetter å kose seg... Blir galen, alt må jo vaskes hele tiden! Legen har konstatert at hun er i topp form. Altså, hun er veldig tynn o.l, men pelsen skinner, hun tripper rundt ute, hopper opp på høye ting og løper masse osv... Skjønner meg IKKE på det her..

Lenke til kommentar

Aner egentlig ikke hva du kan gjøre dersom hun er helt frisk..

Når pusen her hadde et lite 'renslighetsproblem' la vi tisselaken de plassene hun pleide å ligge (sofaen, kattesengene, osv), men det funker bare om katten din ligger noen faste plasser da :p Det ser ikke så veldig fint ut, men nå får man kjøpt i alle mulige farger så man kan få det til å 'passe inn'. Hun tissa over alt pga. stress etter flytting da, så det gikk over av seg selv.

Du kan kanskje prøve å sette henne i kassen til faste tider? Det gjør jeg med kattunger når de skal trenes til å bruke kassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...