Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

EKSAMEN: Medie og informasjonskunnskap 2.


Anbefalte innlegg

Heisann!:)

 

Skal opp som privatist i medie og informasjonskunnskap 2.

Var og hentet oppgaven i dag og skal ha eksamen på mandag.

 

Oppgaven er som følger:

 

I forberedelsestiden skal du sette deg inn i:

 

- Medieutvikling

- Journalistrollen

- Analyse av form og innhold i avissjangrer

- Planlegging av egen produksjon

 

Lenker til informasjon om form og innhold i aviser:

 

- http://www.avisiskolen.no/avisweb/

- http://www.mediana.no (avisjournalistikk)

 

I tillegg følger det med en aktuell tekst om journalistrollen, eller rettere sagt et utdrag fra en stillingsannonse publisert på VG Nett 30.09.10.

 

Hadde vært til stor hjelp om noen kunne kommet med en form for hjelp.

All hjelp og alle råd settes stor pris på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal opp i dette faget jeg også. Vi hadde en liten "briefing" i sted hvor vi kom frem til at vi må forberede oss på hvordan medieutviklingen påvirker journalistrollen. Tenker da på hvordan media har utviklet seg frem til i dag, eksempel:

 

-Nettavis = Flere medium samlet

-Journalistens oppgave er mer krevende, fungerer i dag som en "altmuligmann"

-Forskjell mellom papiravis og nettavis - muligheten for tilbakemeldinger

 

Oppgavene som er gitt før har vært delt i to hvor:

Oppgave 1 er en drøftingsoppgave

Oppgave 2 er en oppgave hvor du skal planlegge et medieprodukt

 

Det er viktig å komme med fagkunnskap, men det er enda viktigere å diskutere med deg selv, hva er konsekvensene, positive og negative sider osv. Man trenger ikke å komme med noe fasitsvar, bare man setter ord på det man skriver. Du skal vise at du forstår faget og mulige konsekvenser.

Lenke til kommentar

Hva mener de med "planlegging av egen produksjon"

Hva vil det si konkret på eksamensdagen?

 

 

Usikker der .. Tror kanskje de mener at man skal vise hvordan man tenker .. På selve eksamensdagen altså. Har sendt mail til læreren min, så får sikkert svar om det kan bety noe annet.

Lenke til kommentar

Hva mener de med "planlegging av egen produksjon"

Hva vil det si konkret på eksamensdagen?

 

Det vil si at du skal fortelle hvordan du vil produktet skal se ut. Om du får i oppgave å planlegge produksjonen av ei avis så kan du si litt om hvem målgruppa er, hvordan du vil bygge opp teksten, blikkfang, bruk av bilder osv. Du skal ikke gjøre produktet ferdig, men du skal fortelle og begrunne de valgene du ville gjort om du skulle laget ferdig et produkt.

 

 

Oppgaven som ble gitt høsten 2010 var slik:

Oppgave 1

Diskuter om nyhetsmediene bidrar til å øke eller redusere kulturmotsetninger.

 

Oppgave 2

Du skal planlegge et medieprodukt om den vestlige dominansen når det gjelder nyhets- og kulturformidling i det globale (internasjonale) mediebildet.

 

Målgruppen er elever som tar medie- og informasjonskunnskap på videregående skole.

-Velg medium og publeringskanal til medieproduktet ditt. Begrunn valget ditt ut fra tema og målgruppe.

-Innhold: Hvilke faglige momenter og eksempler vil du ta med, og hvorfor?

-Gjør rede for hvordan du vil utforme medieproduktet ditt. Legg vekt på oppbygging og andre virkemidler.

Lenke til kommentar

Noen som kan få tak i en eksamensbesvarelse fra i fjor?

Jeg finner ingen på nett, hadde vært fint å kunne sett hvordan man bygger opp en slik eksamen, spesielt oppg 2.

 

 

Enig med den! Noen som klarer å få tak i? Eller eventuelt gi en slags besvarelse her?

Lenke til kommentar

Skal også ha denne eksamenen på mandag. Jeg òg tenkte noe i de baner at vi må diskutere hvordan medieutviklingen har påvirket journalistens rolle, etiske spørsmål og så videre. Videre tror jeg det er mulig vi får en oppgave der vi skal planlegge en artikkel/blogginnlegg etc der vi må begrunne valget av sjanger basert på målgruppe, hva slags språk vi bruker... Altså analysere hvorfor og hvordan.

 

Noen som kan få tak i en eksamensbesvarelse fra i fjor?

Jeg finner ingen på nett, hadde vært fint å kunne sett hvordan man bygger opp en slik eksamen, spesielt oppg 2.

 

 

Enig med den! Noen som klarer å få tak i? Eller eventuelt gi en slags besvarelse her?

 

Ligger ikke disse på udir.no? (=

Lenke til kommentar

Skal også ha denne eksamenen på mandag. Jeg òg tenkte noe i de baner at vi må diskutere hvordan medieutviklingen har påvirket journalistens rolle, etiske spørsmål og så videre. Videre tror jeg det er mulig vi får en oppgave der vi skal planlegge en artikkel/blogginnlegg etc der vi må begrunne valget av sjanger basert på målgruppe, hva slags språk vi bruker... Altså analysere hvorfor og hvordan.

 

Noen som kan få tak i en eksamensbesvarelse fra i fjor?

Jeg finner ingen på nett, hadde vært fint å kunne sett hvordan man bygger opp en slik eksamen, spesielt oppg 2.

 

 

Enig med den! Noen som klarer å få tak i? Eller eventuelt gi en slags besvarelse her?

 

Ligger ikke disse på udir.no? (=

 

Finner ingenting desverre :/ Googlet ræva av meg nå, og ingenting dukker opp!

Lenke til kommentar

Skal også ha denne eksamenen på mandag. Jeg òg tenkte noe i de baner at vi må diskutere hvordan medieutviklingen har påvirket journalistens rolle, etiske spørsmål og så videre. Videre tror jeg det er mulig vi får en oppgave der vi skal planlegge en artikkel/blogginnlegg etc der vi må begrunne valget av sjanger basert på målgruppe, hva slags språk vi bruker... Altså analysere hvorfor og hvordan.

 

Noen som kan få tak i en eksamensbesvarelse fra i fjor?

Jeg finner ingen på nett, hadde vært fint å kunne sett hvordan man bygger opp en slik eksamen, spesielt oppg 2.

 

 

Enig med den! Noen som klarer å få tak i? Eller eventuelt gi en slags besvarelse her?

 

Ligger ikke disse på udir.no? (=

 

Finner ingenting desverre :/ Googlet ræva av meg nå, og ingenting dukker opp!

 

Vi snakket mye med læreren om oppbygging og sånt tidligere, og i fellesskap kom vi vel fram til at det viktigste er å argumentere for hvorfor vi tar de valgene vi gjør, bruke korrekt terminologi, se flere sider av saken, og han poengterte at vi ikke må plagiere, det var visst det aller viktigste.

Lenke til kommentar

Jeg skrev denne som svar på oppgave 2 (vi fikk den på tentamen for noen uker siden). Da var jeg egentlig nødt til å gjette meg litt frem. Fikk 4/5, er da bedre enn ingenting. Det var altså slik jeg tolket den:

 

 

 

For å velge riktig publiseringskanal og medium i forhold til min målgruppe og mitt tema, vil jeg se det som hensiktsmessig å produsere en kort dokumentarfilm som jeg publiserer gjennom å møte målgruppen der de befinner seg. Jeg anser en dokumentarfilm som et hensiktsmessig medieprodukt siden det kan sendes ut til mange og behøver liten tilleggsforklaring. Det er også et populært medium for unge å bruke, og av erfaring fra undervisningen jeg mottar i skolen, vet jeg at elever har lettere for å huske noe de har sett og hørt på en film. De følger også med i større grad. Grunnen til at jeg vil gjøre det kort er at det er tydelige begrensninger på hvor lenge ungdommer ”gidder” å følge med på noe sammenhengende. Er filmen kort er sjansen for at de tilegner seg kunnskapen som blir formidlet stor. Med en kort dokumentarfilm ser jeg for meg en varighet på rundt en halvtime. I forhold til tema vil det også være hensiktsmessig å kunne ta med konkrete nyhetsreportasjer og presentere slike eksempler visuelt, slik at budskapet kommer bedre frem. Tema er noe som kan være veldig interessant, men det er viktig at man presenterer det på riktig måte, noe jeg mener en dokumentar vil gjøre.

 

Publiseringskanalen vil som nevnt være å møte målgruppen på det stedet de befinner seg på til daglig, nemlig internett. Skal man markedsføre et medieprodukt for ungdom, så man ut på sosiale medier som facebook, twitter og blogger. En mer konkret plan vil bestå i å opprette en blogg og publisere produktet på bloggen i tillegg til på youtube, og deretter markedsføre bloggen og youtube-linken på facebook og twitter. Denne publiseringsmetoden vil gjøre dokumentaren enklere å få tilgang til og enklere for ungdom å finne frem til. Terskelen for å oppsøke dette medieproduktet for andre som er utenfor målgruppen, men som potensielt kunne vært en del av målgruppen, er også lavere dersom det er noe de finner på internett.

 

Når man skal presentere et slikt tema må man starte i det små med å forklare dagens situasjon med fakta og relevante eksempler som målgruppen kan relatere seg til. Et slikt eksempel kan være å vise en kort nyhetsreportasje fra en vestlig mediegigant som BBC eller CNN som handler om fremmedkultur og en fremstilling av det. Deretter vise hvilke holdninger en slik reportasje bygger opp under, ved å vise til andre medieoppslag eller en opinionsformidler som ytrer seg om tema. Her er det viktig å vise positive og negative sider ved denne konkrete fremstillingen og forklare hvorfor saken blir fremstilt som den gjør og hvordan den påvirker oss. Denne innledningen vil problematisere tema og dermed vekke en interesse for å følge med videre, et virkemiddel som er sentralt i oppbyggingen av et medieprodukt.

 

Deretter er det viktig å presentere årsaken til at situasjonen er som den er. Kort og godt – forklare hvorfor vesten dominerer når det gjelder nyhets- og kulturformidling i det globale mediebildet. Her må vestens overlegenhet når det gjelder pressefrihet og økonomiske midler komme klart frem, samtidig som man viser det motsatte med de ikke-vestlige landene. Man må trekke frem mangelen på pressefrihet og mangel på konkurransedyktighet overfor de vestlige mediegigantene. Dette er i følge mediemøter 2, viktige momenter som må tas med for å forklare og underbygge tema. Her ønsker jeg også å belyse mediegigantenes stilling i verden og forklare hvordan de har blitt så store som de har blitt og hva som er negativt og positivt med denne utviklingen. Dette blant annet ved å gå i dybden å se på oppbyggingen av mediegiganten ”news corporation” for å vise frem dette som et eksempel.

 

For å formidle disse momentene må man spille på ulike virkemidler. Her ønsker jeg å intervjue fagfolk som kan uttale seg om emnet for å gi troverdighet og en mulig refleksjon rundt problemstillingen. Samtidig er det viktig å spille på logos og lete opp relevante undersøkelser som kan underbygge tema ytterligere og sist men ikke minst – spille på følelser hos mottakeren ved å visuelt fremvise situasjonen der hvor enkeltgrupper blir ”overkjørt” av internasjonal mediegiganters fremstilling. Årsaken til at det er viktig å spille på etos, patos og logos i en presentasjon av et emne for et bredt publikum er at det er viktig å treffe de ulike personlighetstypene. Det er viktig å treffe både følelsesmennesker (gul personlighet i psykologien), faktaorienterte (grønne) og de mer kyniske ”vinnerne” som søker troverdighet og refleksjoner (røde). Dette er avgjørende for om budskapet går inn hos mottageren eller ikke.

 

Det er viktig å avslutte dokumentaren med å få publikum til å tenke videre på tema, dermed ikke fullstendig konkludere. Tema i denne filmen er noe som gir rom for diskusjoner og refleksjoner, noe som er ideelt for at kunnskapen som har blitt formidlet skal ha nytteverdi for mottageren. Rent konkret vil man her måtte peke fremover og stille spørsmålet – vil det alltid være vestlig dominans når det gjelder nyhets- og kulturformidling i det globale mediebildet? Her hadde det vært ideelt med en presentasjon av ulike synsvinkler, siden dette er et spørsmål ingen kan svare på. Det vil også påvirke publikum til å danne seg opp en mening.

 

Formålet med denne dokumentaren er å belyse det faktum at de vestlige mediegigantene dominerer mediebildet globalt, og få elevene til å danne seg en mening om dette. Jeg ønsker at elevene med dette også skal bli mer bevisst på dette når de leser vestlige medier og alltid huske å stille seg kritiske til det som blir formidlet gjennom disse mediene. Dette vil være et tema som det vil være godt å ha reflektert rundt blant morgendagens journalister, altså de elevene som i dag har medie- og informasjonskunnskap på videregående.

Endret av isabellpv
Lenke til kommentar

I forberedelsestiden skal du sette deg inn i:

 

- Medieutvikling

- Journalistrollen

- Analyse av form og innhold i avissjangrer

- Planlegging av egen produksjon

 

 

Noen som har lyst å dele tanker? Hva bør jeg legge vekt på?

Burde jeg snakke om media sin historie, eller?

 

Tenker mye fram og tilbake på om jeg må kunne si noe om journalistrollen fra gammelt av og gradvis forklare hvordan den har blitt påvirket av at media har utviklet seg.

 

Bah, noen med en enkel og god forklaring, pluss et par tips om hva som burde legges vekt på? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...