Gå til innhold

Ny propell til Suzuki 9.9


Anbefalte innlegg

2-takter. Ser slik ut:

DT9_9-LR.jpg

 

Alt for lett å gå på skjær...

 

Noen som kan linke meg noe som vil fungere? Trenger forøvrig en fjær også. Den fjære som ordner med tilting av motoren.

 

Og, er det bare jeg som er misfornøyd med tiltinga av motoren, i forhold til den typen man finner på yamaha motorene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt RT-fritid til service-deler, men hvordan prisnivået er på propeller vet jeg ikke, har vært fornøyd med prisene på andre motordeler.

Er du ikke redd for det store utlandet kan jeg anbefale Boats.net et seriøst firma med god service og du kan spare endel i forhold til norske priser, jeg handler fra dem når jeg trenger innvendige deler som ikke er standard service-deler.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Forskjellen er at de har forskjellige størrelser og stigning, hvis den propellen du har brukt fungerte bra kjøper du en tilsvarende hvis ikke så kjøper du en mindre hvis båten er treg og få i plan eventuell en større hvis motoren overruser og du ikke får båten til og gå fort nok. Dette er egentelig en ganske vanskelig prosess og finne den optimaliserte propellen som passer best i forhold båt/kraft.

 

På den propellen du nå har står det noen tall de skal tilsvare den propellen du eventuelt blir til og kjøpe.

 

Hvilken båt er det du bruker motoren på og er motoren oppjustert til 15 HK ?

 

Edit: prop-guide.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tatt ut den lille sperra på gassen. Men er ikke sikker på at den er så mye som 15. Kjører en All Boats 320. Går i 18-19 knop og planer på veldig kort tid med motoren så langt ned i vannet som mulig, og på det høyeste hakkkeyt med den stanga som motoren hviler på (uten å tilte den opp, men justere hovedvinkelen) bruker den litt tid på å plane, men går da i en-to knop fortere. Begge hastighetene med skadet propell da. Hastighet er målt med GPS. Har et bilde av nummeret på propellen, fikser det i morgen.

Lenke til kommentar

Nja, er ikke godt og vite, er motoren riktig montert i forhold til kjølen. Sidefinnene "den store" skal ikke stikke dypere en en tomme under skrogbunnen, det optimale er og legge finnene i samme nivå som kjølen, men da kan du få problemer med at propellen spinner i svinger.

 

Har ikke så mye peil på hvilken propell som blir den beste for din båt men får du for høyt turtall ved kjøring rett fram så er det best og kjøpe en størrelse større, hvis du får overrusing når du svinger kan det være andre årsaker.

 

Ta en telefon til Rt-fritid og hør med de gutta, de burde ha kompetanse til og velge riktig propell til deg.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Merker ikke noen særlig forskjell i motoren når jeg svinger. Og det med hvor dypt motoren er i vannet i forhold til båten viste jeg ikke. Syns stammen er ganske lang til å være en påhengsmotor, og det er en mulighet for at den stikker litt for dypt.

Lenke til kommentar

Du har samme motor som meg, faktisk har jeg to slike både med kort og lang stamme.

 

Propell får du fatt i her:

 

http://nettbutikk.maritimnord.no/storefront.php?pid=3212

 

Dette er meget rimelig, men frakt kommer i tillegg.

 

Sjekk målene på propell først om det er 9x9 ( 9 1/4 x 9 ) du har fra før.

 

Enda en adresse:

 

http://webshop.nettbaat.no/storefront.php?pid=2701

 

Maritim nord kan være sene med forsendelse, bare så du vet dèt, grunnet av at de ikke har alt på lager.

 

Har en 2006 mdl 20hk 2takts Yamaha.

 

Synes Suzuki generelt er lettere å betjene.

Liker heller ikke gearskifte i front slik det er på Yamaha.

 

Er vant med gearhendel på siden av motor, så jeg veiver i løse lufta ofte når jeg skal legge til land etc, før jeg kommer på at gearhendel er i front på Yamaha.

 

For å få 15hk må du skifte til 15 hk forgasser, som jeg gjorde på en av motorene.

 

Denne forgasser koster 3.000,- kr som ny, men jeg fikk den for 800,- kr ny hos en selger for 10 år siden.

Endret av Vårbris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tak for mye info :D

 

100% sikker på at det står 9 1/4 x 8 på propellen jeg har, men båt osv er på hytta, så får ikke målt manuelt. Og det er vel bare å ringe dem for å spørre om de har på lager?

 

Bruker ratt osv på båten, så hvor gir osv er har ingenting å si for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...