Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Flakmoped fra 70-tallet. Hvor fort kan jeg kjøre lovlig?


Anbefalte innlegg

78 eller 79 modell, er ikke sikker. Men kan jeg få registrert den når den går i 50 (eller litt mer)? I og med at den er såpass gammel. Nesten alt i motoren er orginalt, utenom stempel, sylinder og småting (Filter, tennplugg, skruer osv.)

Endret av Knut Knudsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motorkraften er nok på rundt 3.0HK, siden min onkel bestilte en litt sterkere sylinder og stempel. Men jeg har ikke lyst til å bli tatt for trim. Så vi får justere den til rundt 45 når den skal registreres, og finjustere farten til litt over 50 senere.

 

Og hva legger du i 50+? Hvor mye over?

Lenke til kommentar

Min Tempo Panter gikk opp til 60 km/t på en god dag, var aldri et problem for meg. Vet ikke om hastigheten faktisk var 60 ettersom så gamle speedometer sjeldent er nøyaktige. Nå eier jeg en Suzuki TSX (den er original), den er også gammel nok til at den går under de gamle reglene for mopeder. Den går i opp til 65 på flata, heller aldri vært et problem på en teknisk kontroll langs veien. Mopeden nådde aldri den hastigheten på tralla (nådde ca 55), så tror det er litt motstand i den som senker topphastigheten litt.

 

Tror ikke du burde ha noe problem sån som din er nå. Er den uregistrert og skal inn på teknisk kontroll? Du finner jo ut om det er "litt for mye" der. Du kan ha +/- 10% slingring på hastigheten. En moped som går under "45 km/t regelen" kan altså lovlig ha toppfart på 49,5 km/t i en teknisk kontroll.

Endret av samaron
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har en Suzuki TS moped fra 2001, og den faller under de gamle reglene. Den har vært på stikkontroll langs veien noen ganger og fått målt hastigheten som havnet på rundt 60 km/t. Aldri vært et problem.

 

I følge denne VG artikkelen trådde 45 km/t regelen i kraft gjennom EU direktiv 2002/24/EF. Slik jeg tolker direktivnavnet så skjedde dette en gang i, eller etter, 2002.

Lenke til kommentar

Har en Suzuki TS moped fra 2001, og den faller under de gamle reglene. Den har vært på stikkontroll langs veien noen ganger og fått målt hastigheten som havnet på rundt 60 km/t. Aldri vært et problem.

 

I følge denne VG artikkelen trådde 45 km/t regelen i kraft gjennom EU direktiv 2002/24/EF. Slik jeg tolker direktivnavnet så skjedde dette en gang i, eller etter, 2002.

det at mopeden din har blitt målt til de nfarten og du ikke har fått noe pålegg sier veldig lite om loven, det sier mer om de som håndhever loven.

 

forøvrig kan du jo se i kjøretøyforskriften,paragraf 2-3 del a: første avsnitt:

Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t...
siste avsnitt:

Alternativt kan definisjonen av moped i forskrift om krav til kjøretøy anvendes for nasjonale typegodkjenninger før 1. oktober 1996

 

Men selvom den er registrert for 60 så er det ikke lov å kjøre raskere en 45.

og din kilde på denne informasjonen er?

Lenke til kommentar

Uansett er grensen for en moped fra 70-tallet 50 km/t. Som er det denne tråden handler om i utgangspunktet. Loven har ikke tilbakevirkende kraft.

Fikk forklart av politiet at hastigheten har lov til å være +/-10% rundt dette. De ga meg en nyere moped ("45 moped") som et eksempel, den har da lov til å ha maks 49,5 km/t som topphastighet på en teknisk kontroll.

 

Knut, ut i fra det jeg fikk forklart av politiet så skulle det ikke være noe problem om din moped går i 50 km/t eller bittelitt mer. Plusser du på 10% så kan den gå i 55.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...