Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Økonomistyring skriftlig eksamen 30. mai 2011


Anbefalte innlegg

Regner med at vi får Budsjett kontroll siden regnskapet er gitt ved 31.12.2010 og må da kanskje settes opp mot budsjettet. Er ganske sikker at vi får Produkt kalkyle hvor man må regne ut times pris, siden det står i oppgaven hvor mange ansatte det er i Regnskapsføreren ANS.

 

Det kan også hende at regnskapet vi har fått er UB for måneden, og vi da må føre riktig posteringer fra 01.12.2010, for å få samme tall som de har endt opp med for 31.12.2012.

 

Regnskaps analyse vil nok mest sannsynlig komme, siden det er en oppgave som har gått igjen i hver enste eksamens sett de siste tre årene, anbefaler alle og sette opp regnskapet i regnan og skrive en analyse utifra nøkkeltallene man får. Sparer en del tid på eksamenm, ved at både analyse og miljøsertifiseringen kan gjøres nesten på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fins jo flere former for regnskapsanalyse, klarer du å referere til eksakt oppg. tekst? Og når det gjelder miljø sertifiseringen, da er det innen kontor bransjen. Kan det sies mer på enn at kopiering og utskrift på begge siden, bruk av elektronisk post, lavt energi bruk av blekk patroner ?

Lenke til kommentar

"Firmaet Regnskapsføreren ANS tilbyr både regnskapsføring, økonomisk rådgiving, miljøsertifisering og hjelp til til selvangivelse", "Sett deg inn i disse temaene: Regnskap, foretaksformer, budsjettering, miljøsertifisering".

 

Det at firmat tilbyr hjelp til miljøsertifisering, gir ihvertfall meg hint om at de vil at vi skal sette oss inn i hvordan man skriver en Miljørapport, søknad om å bli sertifisert eller hva det er å bli sertifisert.

 

Regnskapsanalyse av Nøkkeltall utifra tallene som vi får fra regnskapet, og hvordan vi kan forbedre bedriften,(Tiltak for å forbedre arbeidskapital, likviditet og finansiering).

Se oppgave 1 Eksempeloppgave Vår 2008 anngående analyse.

Lenke til kommentar

Jeg kom også opp!! hellooo. Har noen mulighet for å legge ut regnskapet fra forberedelsesdelen? Og vet noen hvor man finner gamle eksamensløsninger? Hva er internt bilag, altså.. så dere skrev at vi kommer til å få med det å gjøre i og med at det er fra 31.12 ? =)

 

Jeg vet heller ikke hvor man finner gamle eksamensløsninger, men zaqqoZeq har lagt ut fra høsten 2009. Når det gjelder interne bilag, så mener vi bilag som kun omhandler bedriften internt, altså så de ikke involverer andre bedrifter. Lønnsbilag, mva.-oppgjør, disponering av årsresultat er eksempler på slike.

Lenke til kommentar

Hmm....vi kommer vel strengt tatt ikke til å få regnskapsanalyse eller produktkalkyle. Vi har fått utdelt alle eksamnene siden 2008 og utover, og der har man fått det som er nevnt i forberedelsesdelen.

 

- Regnskap; føre opp saldobalanse og de ulike posteringene. Kanskje beregne varekostnad, osv.

 

 

- Foretaksformer: sammenligne ulike selskapsformer, nevne fordeler/ulemper, osv.

 

-Budsjettering: resultatbudsjett (vurdere avvik, bruttofortjeneste, osv.) og likviditetsbudsjett (vise hva likviditetsreserve UB er, vurdere denne, etc.). Budsjettkontroll er også et viktig stikkord.

 

- Miljøsertifisering; punktet trenger vel ingen forklaring, men fortelle om hva bedriften må gjøre for å være miljøeffektiv og bli sertifisert etter miljøfyrtårnsordningen.

Lenke til kommentar

Se nærmere på Vår 2010,Vår 2009,Vår 2008. Mye tyder på at man skal skrive en analyse/rapport utifra nøkkeltall fra regnskapet ;) Siden det står at vi skal sette oss inni regnskap, skriver jeg en analyse utifra det jeg kan få til med de tallene jeg har nå, slik at jeg er på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Se nærmere på Vår 2010,Vår 2009,Vår 2008. Mye tyder på at man skal skrive en analyse/rapport utifra nøkkeltall fra regnskapet ;) Siden det står at vi skal sette oss inni regnskap, skriver jeg en analyse utifra det jeg kan få til med de tallene jeg har nå, slik at jeg er på den sikre siden.

 

Det er ikke noe fra vår 2008? hvor i såfall? :dontgetit: Og, har du mulighet for å laste opp den analysen/rapporten du eventuelt skal skrive? :):):)

Lenke til kommentar

Vi fikk alle eksamens-settene 2008-2010 (Inkl Høst og Vår) av læreren vår ;) Du lærer nok mest selv og skrive analysen selv (Har du skrevet en god analyse fra før av, er det bare og beregne nøkkeltall og tilpasse analysen til de nye tallene), men kan laste opp ferdig modellen jeg bruker for nøkkeltall :)

 

http://www13.zippyshare.com/v/45337668/file.html

 

tusentakk!! har spurt lærer om eksamensoppg. m/løsninger. De skal nemlig ha tilgang på dette. Har eksamensoppg m løsning for 2009, men løsningen er allerede lagt her.

Lenke til kommentar

Den saldobalansen vi har fått i forberedelsesdelen er IKKE avsluttende, da egenkapitalen ikke kan være negativ.

 

Angående miljøsertifisering, er det lurt å sette seg inn i Miljøfyrtårnets bransjekrav for kontorvirksomhet.

 

Bruk ferdigmodellene som finnes på okforlaget.no

Lenke til kommentar

Salgsinntekt er på 4 906 500 kr ikke 3 925 200 kr?

 

Jeg har jo skrevet på det, men det trekkes fra MVA, da kommer 3 925 200 kr på nettoen.. Hvordan fungerer denne MVA ?? Hvordan skal jeg vite når den skal trekkes og ikke ?

 

Husk at dette er saldobalanse og derfor skal du ikke ta mva av noen av bilagene.

Lenke til kommentar

Salgsinntekt er på 4 906 500 kr ikke 3 925 200 kr?

 

Jeg har jo skrevet på det, men det trekkes fra MVA, da kommer 3 925 200 kr på nettoen.. Hvordan fungerer denne MVA ?? Hvordan skal jeg vite når den skal trekkes og ikke ?

 

Husk at dette er saldobalanse og derfor skal du ikke ta mva av noen av bilagene.

 

Ja, jeg har lært meg det nå. Måtte lære denne modellen i løpet av helgen! Men har noen løst noen av de gamle eksamensoppgavene?? Er det mulig for at noen kan legge ut en besvarelse på en tidligere eksamensoppgave?

 

Lurt å sette seg inn i miljøfyrtårn, lese miljørapporter og sette seg inn i bransje krav som sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...