Gå til innhold

Skal kjøpe SBS 2010 med Exchange 2011. Har kun 4 brukere. Slippe å migrere?


Anbefalte innlegg

Jeg har en SBS 2003 med Exchange 2003 og 4 brukere (kun mail). Jeg planlegger å kjøpe ny HW (64 bit) med SBS 2010 og Exchange 2011. Maskinen skal stå som singel-server i eget domene.

 

Finnes det en god måte å flytte over mailen uten å kjøre full migrering? Det er kun 4 brukere og ikke mer en 5 GB med data. Jeg tenkte at det letteste måtte være å ta lokal kopi av PST-filene for så å sette opp fire "nye" brukere på den nye maskinen, logge meg på hver enkelt konto via IMAP og importere PST-filen der.

 

Da får jeg med meg all mappestruktur, sendte elementer samt kontakter. Det andre er uinteressant (felles foldere, notater etc er ikke brukt).

 

Er dette en god nok måte å gjøre det på?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Vi pleier å gjøre det akkuratt slikt du nevner.

Eksportere mailboksen via Outlook, eller via Exmerge.

Siste går litt mer automatisk, men det hender at enn får litt komplikasjoner.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Har du et godt forslag til hvordan jeg kan ta jevnlig backup av disse 4 mail-konti også (uten å ta backup av hele databasen og kjøre restore)? Er redd for at hele maskinen plutselig kneler, og 3 bruker kun webmail så da finnes det ikke lokal kopi av pst-filen.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Har du et godt forslag til hvordan jeg kan ta jevnlig backup av disse 4 mail-konti også (uten å ta backup av hele databasen og kjøre restore)? Er redd for at hele maskinen plutselig kneler, og 3 bruker kun webmail så da finnes det ikke lokal kopi av pst-filen.

Med en programvare fra tredjepart (f.eks. BackupExec) kan du ta backup av enkelt-mailbokser istedet for hele databasen.

 

Personlig mener jeg den billigste og enkleste løsningen er Windows Server Backup, selv om du ta må ta backup av hele databasen (og disken). De (forhåpentligvis få) gangene du må restore enkelt-items så er WSB mer tungvint enn f.eks. BackupExec, men det er en vurdering du må ta selv.

Lenke til kommentar

Exmerge vil vel ikke fungere mot Exchange 2010. På backup er det ingenting som slår SBS-backupen på en så liten løsning. Ellers er jeg enig i foreslått fremgangsmåte. Det går mye fortere og er renere enn migrering. Men IMAP til å importere mail? Hvorfor ikke bare vanlig Outlook MAPI?

Lenke til kommentar

Exmerge vil vel ikke fungere mot Exchange 2010. På backup er det ingenting som slår SBS-backupen på en så liten løsning. Ellers er jeg enig i foreslått fremgangsmåte. Det går mye fortere og er renere enn migrering. Men IMAP til å importere mail? Hvorfor ikke bare vanlig Outlook MAPI?

Du bruker Exmerge på 2003, så setter du opp en lokal maskin som du logger på brukerne med en outlook klient og importerer PST filen der, er gjort i en fei med så få brukere.

Med 20-30 brukere, så ville jeg heller ha tatt å migrert domenet, men det er mer pes enn det er verdt på så få brukere.

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...