Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er olje skiftet?


Anbefalte innlegg

Hadde min Golf V TDI på service i går. Når jeg hentet den sjekket jeg olje og la merke til at den var litt vel mørk. Minnet lite om nylig skiftet olje. Kjørte hjem, ca 2 km, og sjekket deretter olje. Se vedlagte bilde.

 

Skal oljen være så mørk/full av sot, rett etter en service?

 

post-6474-0-52698600-1305202519_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde min Golf V TDI på service i går. Når jeg hentet den sjekket jeg olje og la merke til at den var litt vel mørk. Minnet lite om nylig skiftet olje. Kjørte hjem, ca 2 km, og sjekket deretter olje. Se vedlagte bilde.

 

Skal oljen være så mørk/full av sot, rett etter en service?

 

post-6474-0-52698600-1305202519_thumb.jpg

Det der ser ikke ut som ny olje. Ikke litt engang.

Lenke til kommentar

Jeg er skuffet over Møller Bil Asker og Bærum. Ikke nok med at de tar seg grådig godt overbetalt, så gjør de en dårlig jobb. Min klage har bare blitt feid til siden med argumenter som at alle prosedyrer har blitt fulgt. :-(

 

Hva bør jeg gjøre videre? (Bortsett fra å gråte over å ha blitt ranet)

 

post-6474-0-68962500-1305211456_thumb.jpg

Lenke til kommentar

De ville altså absolutt ikke høre på det du hadde å si? Respektløst :realmad:

 

Er du NAF medlem? De har gratis rettshjelp. Tenker nok Møller Bil trekker tilbake utsagnet om at alle prosedyrer er fulgt hvis de får en telefon om at du som kunde vil gå videre med saken. Dette er jo helt opplagt svindel og du burde nesten helle den brukte olja i hodet på han som påsto at alle prosedyrer ble fulgt :p Blir gjerne å gå litt langt å trekke dem for retten for litt olje, men en telefon fra en ekstern organisasjon vil ofte få dem på andre tanker. Slurver de med oljeskift (som er såpass kritisk for motorens holdbarhet og funksjon) slurver de sikkert med andre ting også.

 

Hvis ikke NAF/rettshjelp er aktuelt, ta kontakt med lokalpressen og heng dem ut der. De har nok ikke lyst på så mye dårlig reklame og vil mest sannsynlig prøve å ordne opp.

 

Uansett hvordan saken ender opp vil jeg tro Møller har tapt på dette på sikt. Regner ikke med du går rundt og anbefaler den sjappa til noen framover. Selv sprer jeg eder og galle om et lokalt verksted som svindlet meg for 8000,- den gang jeg var ung og dum. Måtte skifte en lasteventil til bremsesystemet etter en EU-kontroll. Fikk med meg den gamle ventilen etterpå. Et par år senere var jeg innom et annet verksted og drøste med noen mekanikere der. Bare for gøy fikk jeg testet ventilen (den hadde bare ligget baki bilen i en pose siden nevnte EU-kontroll, rydder vel litt sjeldent kanskje..). Ventilen var helt i orden fikk jeg vite, fantes ikke lekkasje. Var jo dessverre blitt en foreldet sak, så nyttet ikke å krangle til seg penger igjen. Men! Ingen av mine venner og bekjente vil bruke det snuskeverkstedet der i all framtid, det skal i alle fall jeg sørge for :devil:

Lenke til kommentar

270,-/l for oljen? I h....! Uansett; neste gang du skal få byttet olje, gå til Opel og kjøp "identisk" olje til under halve prisen! Hos Opel får du 5W30 longlife olje (GM/Opel og VAG bruker bla.a Fuchs som leverandør av oljer) til ca 120,-. Vet om flere som handler oljen sin hos de, siden prisen er svært hyggelig :-) Og "alle" verksteder (dvs kanskje ikke Møller...) aksepterer at du kommer med din egen olje.

Lenke til kommentar

270,-/l for oljen? I h....!

 

Den blir nok litt dyrere enn det pr liter for meg siden de ikke har skiftet alt, eller rett og slett glemt det.

 

Jeg er Naf-medlem og Møller Bil Vest AS er medlem av NBF. Fyller nok ut et klageskjema hos Naf straks jeg får bekreftet at vedkommende som avslo min reklamasjon har myndighet til å gjøre det. Kan jo være en vikar som aldrig har tatt i en skrutrekker som leker i andre enden.

Lenke til kommentar

Det er i vertfall ikke 100% gammel olje, fordi da ville den vært kullsvart. Noe av den er i vertfall byttet. Enten lå det noe olje igjen (en halvliter kanskje), eller så er motoren full av sot fra før, som den nye oljen ganske kjapt har hentet opp.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På en dieselmotor så blir oljen nesten umiddelbart svart, og det er ikke som på en bensinmotor at den holder seg gylden en god stund.

 

 

edit :

Og som GXI sier så vil det aldri bli 100% tomt når man tapper oljen av en motor, og noe av den gamle oljen vil blande seg med den nye.

Endret av Hachon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På en dieselmotor så blir oljen nesten umiddelbart svart, og det er ikke som på en bensinmotor at den holder seg gylden en god stund.

 

 

edit :

Og som GXI sier så vil det aldri bli 100% tomt når man tapper oljen av en motor, og noe av den gamle oljen vil blande seg med den nye.

 

Javisst blir oljen fort mørk på farge i en diesel, men jeg har aldri sett så gjennomfarget mørk olje som dette på noen av de maskinene jeg har byttet på. Ikke etter så kort tid.

Et poeng er at svart olje ikke betyr dårlig olje...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...