Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Ødelagt harddisk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke så farlig med dataene på disken. Håper bare at den kanskje kan fikses. Mulig et dosbasert oppstartsprogram som fikser bad sectors?

SpinRite kan (kanskje) fikse disken, men

a) Det er ingen garanti for det

b) SpinRite koster $89 - mer enn det en ny 500GB 2.5" disk koster ...

 

Kanskje du kjenner noen som har en kopi av SpinRite liggende? :whistle:

SpinRite er basert på FreeDOS og bootes vanligvis fra CD (eller floppy), men det går også an å få til bootbare USB-varianter.

Lenke til kommentar

Hvis feilen mot harddisken skyldes andre forhold (f.eks minne elelr programmer som har gått i spinn) kan en "reparasjon" spinrite, UltimateBootCD e.l. være lurt. Er det derimot fysiske skader på platene i harddisken er det eneste fornuftige å bytte den ut med en ny harddisk.

Lenke til kommentar

Hvis feilen mot harddisken skyldes andre forhold (f.eks minne elelr programmer som har gått i spinn) kan en "reparasjon" spinrite, UltimateBootCD e.l. være lurt. Er det derimot fysiske skader på platene i harddisken er det eneste fornuftige å bytte den ut med en ny harddisk.

 

Ser ut som det er hele disken som er i stykker :cry:

Må vel kjøpe en ny...et siste spørsmål, hvor/hvem skal jeg kontakte ang. win7 som var forhåndsinnstallert på denne?

 

Mvh

Roger

Lenke til kommentar

Nå har jeg produktkoden på undersiden av pc'en, så det er vel

lovlig hvis jeg finner en likedan win versjon, og bruker den på nytt?

Ja da.

Men du må bruke en Windows-versjon som er tilpasset produktkoden/PC'en.

Produktkoden på PC'en kan høyst sannsynligvis ikke brukes sammen med vanlige "retail" versjoner av Windows.

 

En recovery-DVD inneholder som regel også alle nødvendige drivere for PC'en, men drivere kan man som regel finne på produsentens support-sider og laste ned derfra, så det du trenger er en "OEM-versjon" av Windows som du kan installere. Slike ting reker av og til rundt på enkelte mindre offisielle strøk av internet, for å si det slik, men der har man ikke alltid noen garanti for å få "ren vare", så det beste hadde vært om du kunne få låne en kopi av noen du kjenner/kan stole på.

 

Forstår jeg deg riktig når jeg tolker deg slik at du vil gjøre følgende:

1) Installere Vista med PC'ens produktkode

2) Oppgradere til Windows 7 med DVD'en du har fått (- har denne en egen produktkode? )

Lenke til kommentar

Nå har jeg produktkoden på undersiden av pc'en, så det er vel

lovlig hvis jeg finner en likedan win versjon, og bruker den på nytt?

 

Så lenge du får en windowsversjon innpå hvor du kan bruke din kode (under eller etter inst) må alt bare være bra.

Om du så må til med en piratversjon og endre koden etterpå - tut og kjør.

 

Edit: Ord deling

Endret av ixa
Lenke til kommentar

Nå har jeg produktkoden på undersiden av pc'en, så det er vel

lovlig hvis jeg finner en likedan win versjon, og bruker den på nytt?

 

Så lenge du får en windowsversjon innpå hvor du kan bruke din kode (under eller etter inst) må alt bare være bra.

Om du så må til med en piratversjon og endre koden etterpå - tut og kjør.

 

Edit: Ord deling

 

Flotte saker :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...