Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ensomhet - like skadelig som røyking?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg fant akkurat en artikkel på Aftenposten sin forside om at ensomhet kan være mer skadelig enn å røyke. Jeg vil gjerne høre deres mening om temaet. I tillegg tok jeg den mest idiotiske testen (også på AP) noensinne hvor det var fire spørsmål som spurte i hvilken grad jeg følte meg ensom og sosial etc. 16 poeng fikk jeg når gjennomsnittet var 2.15 hvor et høyt tall viser betyr mye ensomhet. Som et menneske som har distansert meg veldig fra mennesker de siste årene så føler jeg meg ikke ensom, heller så liker jeg mitt eget selskap og er tilfreds med det.

 

Så hva med dere? Føler dere at dere er ensomme? I så fall, er det skadelig for deres velgående.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4118525.ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ensomhet tror jeg er hva man selv gjør det til. Hvis man heletiden fokuserer på at man er ensom, tror jeg faktisk man kan ta skade av det.

 

Men uansett tror jeg at vi mennesker har større mulighet for å oppdage oss selv hvis vi er litt ensome. Tankene får fritt spillerom. Jeg er selv livredd for å være for meg selv, men det kommer av at jeg nettopp har kommet ut av et forhold. Så jeg prøver å være med venner så mye som mulig.

 

Slike tester på netter er bare tull, så det trenger du ikke bry deg med :)

Uansett om vi har en partner, venner og familie er vi individuelle mennesker som går igjenom livet for oss selv.

 

Litt ensomhet er sundt.

 

Hilsen en som fortiden er litt ensom :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slike tester på netter er bare tull, så det trenger du ikke bry deg med :)

 

 

Uansett om vi har en partner, venner og familie er vi individuelle mennesker som går igjenom livet for oss selv.

 

Litt ensomhet er sundt.

 

Hilsen en som fortiden er litt ensom :/

 

Jojo tar meg overhodet ikke nær av slike tester. Syns bare at presentasjonen og spørsmålene var så smålige at jeg ble overrasket.

 

Etter å ha lest litt videre i artiklene og kommentarene på aftenposten så ble jeg også overrasket over hvordan mange snakket. De pratet om den forferdelige økonomien deres og at derfor ikke kunne være sosiale. Noe sprøyt? Hva så om du ikke kan gå på kafe? Du kan da jo finne på andre ting. Sånne mennesker gjør meg skikkelig forbanna.

 

On topic; Problemet jeg tror mange har er at de får en forventning til hvordan livene deres skal være. Hvis de ser noen som har mange venner rundt seg så føler de at de også må ha mange rundt seg. Det er de sosiale normene som ødelegger for mange. Jeg har kastet fra meg den følelsen der på ungdomsskolen siden jeg ikke orker det der sosiale presset. Jeg har det mye bedre på min måte og jeg er komfortabel med mitt eget selskap.

Lenke til kommentar

Ensomhet er en følelse, og ikke en tilstand basert på hvor sosial man er. Derfor blir det veldig vanskelig å basere seg på tester. Jeg kjenner et par som har mange venner, men som likevel føler seg ensom fordi de ønsker seg noe mer, som for eksempel en kjæreste. Jeg vet også om personer som sitter hjemme og styrer med sitt, men som likevel ikke føler seg ensom.

 

MEN så har vi disse som ønsker å være sosiale, men som bare sitter hjemme. De starter fort å tenke på ting. Hvis dette utvikler seg kan det få dramatiske konsekvenser. Husk at vi i veldig stor grad skaper vår egen realitet, og hvis vi overbeviser oss selv om at vi er noen forferdelige tapere vil vi etter hvert tro på det.

Lenke til kommentar

Jeg er av dem som i grunn liker meg best alene.

Har på en måte aldri følt at jeg liker å være avhengig av andre mennesker.

 

Hender jo med meg som med alle andre at jeg innimellom savner en form for nærhet men det er ytterst skjeldent og når det kommer til stykket er jeg bare glad for at jeg kun har meg selv å tenke på utenom jobben.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig Thyristor.

 

Jeg liker ikke mennesker flest, mest på grunn av hvordan de oppfører seg og hvilke meninger og holdninger/handlinger de reklamerer. Det beviser mye for meg og jeg er ikke villig til å delta i deres oppfatninger, men så finnes det også noen få som faktiskt har noe mellom ørene, som jeg beundrer og liker å høre på og de respekterer jeg stort og prøver så godt jeg kan å bli bedre kjent med. Sånn sett så liker jeg å sosialisere, men har jeg ikke den muligheten så har jeg det likesågodt bedre alene.

 

EDIT: Kanksje litt symptomer på narsissisme det her, men nei. Jeg respekterer mennesker som fortjener å bli respektert, uavhengig av om de er bedre eller dårligere enn meg selv.. Da selvfølgelig i henhold til hvordan jeg ser på meg selv som person, både på den positive og negative siden. Jeg vil lære av andre, men man lærer ikke av idioter.

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

Enig Thyristor.

 

Jeg liker ikke mennesker flest, mest på grunn av hvordan de oppfører seg og hvilke meninger og holdninger/handlinger de reklamerer. Det beviser mye for meg og jeg er ikke villig til å delta i deres oppfatninger, men så finnes det også noen få som faktiskt har noe mellom ørene, som jeg beundrer og liker å høre på og de respekterer jeg stort og prøver så godt jeg kan å bli bedre kjent med. Sånn sett så liker jeg å sosialisere, men har jeg ikke den muligheten så har jeg det likesågodt bedre alene.

 

EDIT: Kanksje litt symptomer på narsissisme det her, men nei. Jeg respekterer mennesker som fortjener å bli respektert, uavhengig av om de er bedre eller dårligere enn meg selv.. Da selvfølgelig i henhold til hvordan jeg ser på meg selv som person, både på den positive og negative siden. Jeg vil lære av andre, men man lærer ikke av idioter.

 

Hvordan kom du inn i hodet mitt og skrev av det som tenkes der?

 

Summerer i grunn det meste av min tankegang.

 

 

OT: Ensomhet kan nok være relativt skadelig i det lange løp.

Ensomhet er jo en form for depresjon og de fleste vet jo at det er skadelig.

Endret av Thyristor
Lenke til kommentar

Husk at det er STOR forsjell på å være ensom, og det å være alene. Det å føle seg ensom vil jo bety at en ønsker nærhet av andre. Det å gå over lengre tid å "syntes synd på seg selv" eller å lengte etter noe kan sikkert være mentalt skadelig eller deprimerende. Men jeg kan ikke tenke meg at folk som trives best alene skulle ta noen skade av det. Det er jo ikke snakk om at det er fysisk usundt å være alene, det er mentale lidelser som muligens kan opstå for enkelt individer som er ulykkelig fordi de er alene. Det er som andre har vært inne på tidligere at hjernen skaper din virkelighet. Hjernen lager også mentale lidelser eller lykke, så er du av en eller annen grunn lykkelig alene, så er det ikke usunt. Dette går selvsagt andre veien også. Mange ekteskap eller forhold er også mentalt belastene for en eller begge parter, og det kan sikkert være vel så usunt å være i par-forhold som det å være alene. Det er jo ikke dermed sagt at "Det er usunt å være i forhold!!". Felles konklusjon er vel at det kan være mentalt usunt å generelt ikke være lykkelig. Noe som sier seg selv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg oppfatter det handler ikke artikkelen om følelsen ensomhet (som er noe som kan være ganske så opp og ned}, men det å være alene, ha få nære relasjoner, folk som en føler seg trygg på og er fortrolige med.

 

Jeg synes at det er et interessant tema, men hvorfor er ensomhet skadelig?

Lenke til kommentar

Ensomhet er ikke skadelig, psykiske lidelser og plager er skadelig. Dette er noe de forsker mye på nå og de har vel finni ut at det er store sammenhenger mellom kropp og tanke. Hjernen kommuniserer med de minste celler i kroppen og kan gjøre forandringer. Så en dokumentar om det, men husker ikke hva den het. Tror det var på NRK nett-tv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del så går det ikke i å nødvendigvis måtte ha kontakt med andre, men det er det alternativet for det er greit.

Altså det å feste hver helt er uaktuelt, men jeg skulle gjerne hatt kontakt med en gruppe som lot meg, dersom jeg ønsket å dra ut en helt uten noe mer rot rundt det.

 

Postet av anonym: 5a1905cd492f70e1b934234bca98334c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...