Gå til innhold

Kastrering av hund


Anbefalte innlegg

Har skjønt det slik at inntil for noen år siden så var det ulovlig å kastrere en hund med mindre det forelå medisinske grunner eller om hunden var spesielt agressiv.

 

Hvorfor er det slik? Leser på internett at mange kastrerte hunder blir spesielt nervøse, og at det kan oppstå flere problemer enn det eliminerer, men vi har jo flere herreløse hunder i norge allerede, så burde ikke det da være samme praksis med hunden sin som med katten sin for å forhindre uønskede valper?

 

Hva mener du, og hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe peiling jeg asså, men stakkars da! Jeg vil oppfordre deg til å la ballene hans bli... Samma det om han får noen søte små :)

Jaja, vanskelig dette, men jeg vet ikke.

 

Om det er ulovlig eller ikke å kastrere en hund uten en spesiell grunn, det vet jeg ikke heller, men det kan jo hende at en dyrelege kan svare deg på dette?

 

God Helg, og lykke til :)

 

PS: La ballene bli! :/

Lenke til kommentar

''Samma det om han får noen søte små''

 

Samma det? Du får det til å høres ut som om det er 'samma det' om det kommer noen valper som ingen vil ha, det er menensker som tenker sånn som gjør at saker som denne er å lese: http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger/Valp-funnet-i-lukket-pappeske-2807763.html

 

Med mindre det er en hund som skal brukes i seriøs avl syns jeg man burde kastrere dersom det er så 'enkelt' som med katter.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er skummelt hvis man går rundt med en idee om at så lenge hunden får beholde ballene sine så går det ''bra'' at det kommer flere andre uønskede valper til verden, derfor jeg gjerne skulle hatt litt mer info fra noen som vet noe overhode om dette i og med at jeg ønsker å skaffe meg hund senere en tid, men jeg ønsker ikke å bidra til valpekjøret som går over styr, men ønsker heller ikke å sitte igjen med en hund som har det regelrett vondt på grunn av kastrering.

Lenke til kommentar

jeg har mailet en god del vetrinærer. en spurte bare om jeg ville ha time^^ mens resten sa dem ikke gjorde det med mindre det var medisinske grunner.. Men når jeg sa at jeg skulle skaffe meg ei tispe (har en hanhund fra før) da var det grunn nok til å fjerne ballene om man ikke ønsket kull. Er forøvrig ikke bare bare og ha en kastrert hund heller.. en kastrert hund kan ikke spise samme mengde mat som dem gjorde før dem ble kastret, pga en kastrert hund legger fortere på seg i vekt enn en ukastrert. FInnes forøvrig en sprøyte og en chip som gjør samme susen.

Lenke til kommentar

jeg har mailet en god del vetrinærer. en spurte bare om jeg ville ha time^^ mens resten sa dem ikke gjorde det med mindre det var medisinske grunner.. Men når jeg sa at jeg skulle skaffe meg ei tispe (har en hanhund fra før) da var det grunn nok til å fjerne ballene om man ikke ønsket kull. Er forøvrig ikke bare bare og ha en kastrert hund heller.. en kastrert hund kan ikke spise samme mengde mat som dem gjorde før dem ble kastret, pga en kastrert hund legger fortere på seg i vekt enn en ukastrert. FInnes forøvrig en sprøyte og en chip som gjør samme susen.

 

Det er vel som forventet med vektøkning hvis man ikke begrenser matinntaket. Kattene mine er alle kastrerte og får for for kastrerte katter, og selvsagt skal jeg gjøre noe lignende hvis jeg får meg hund og får denne kastrert.

 

Sprøyte og chip'en har jeg også hørt om, som er midlertidig så man kan få se hvordan hunden takler å være kastrert, men jeg er heller tvilsom om veterinærer her i norge tilbyr dette?

Lenke til kommentar

''Samma det om han får noen søte små''

 

Samma det? Du får det til å høres ut som om det er 'samma det' om det kommer noen valper som ingen vil ha, det er menensker som tenker sånn som gjør at saker som denne er å lese: http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger/Valp-funnet-i-lukket-pappeske-2807763.html

 

Med mindre det er en hund som skal brukes i seriøs avl syns jeg man burde kastrere dersom det er så 'enkelt' som med katter.

 

Vel.. Når jeg tenker på det du sier, synest jeg du har ett godt poeng, og jeg ett ganske dårlig poeng, men hvorfor ikke ta vare på valpene eller gi dem vekk? Istedenfor å .. fjerne ballene hans. :S

Lenke til kommentar

Jeg syns det er skummelt hvis man går rundt med en idee om at så lenge hunden får beholde ballene sine så går det ''bra'' at det kommer flere andre uønskede valper til verden, derfor jeg gjerne skulle hatt litt mer info fra noen som vet noe overhode om dette i og med at jeg ønsker å skaffe meg hund senere en tid, men jeg ønsker ikke å bidra til valpekjøret som går over styr, men ønsker heller ikke å sitte igjen med en hund som har det regelrett vondt på grunn av kastrering.

 

Hmm. Skjønner. Jeg tror ikke hunden din vil ha så vondt på grunn av kastreringen etter litt tid ( etter behandlingen ) Kansje det beste er å kastrere den alikevel? - Det er nok opp til deg og dine tanker og omgivelser du må tenke på, slik at du kan gji den korrekte avgjørelsen selv.

Lenke til kommentar

''Samma det om han får noen søte små''

 

Samma det? Du får det til å høres ut som om det er 'samma det' om det kommer noen valper som ingen vil ha, det er menensker som tenker sånn som gjør at saker som denne er å lese: http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger/Valp-funnet-i-lukket-pappeske-2807763.html

 

Med mindre det er en hund som skal brukes i seriøs avl syns jeg man burde kastrere dersom det er så 'enkelt' som med katter.

 

Vel.. Når jeg tenker på det du sier, synest jeg du har ett godt poeng, og jeg ett ganske dårlig poeng, men hvorfor ikke ta vare på valpene eller gi dem vekk? Istedenfor å .. fjerne ballene hans. :S

 

Fordi det begynner å bli litt mange hunder, om det fortsetter slik har vi om en stund 'katteproblemet' med hunder også. La oss ta Ankara som et eksempel, det er ikke SYKT mange løshunder der, men de som er der kan man som oftes telle ribbeina på og er man veldig uhaldig kan man se noen som har sultet ihjel. Jeg tror ALLE kan si seg enig i at det ikke er et problem vi ønsker.

Det blir jo anbefalt å kastrere kaninen sin også, siden det begynner å bli for mange av dem også. De overlever ikke så ofte ute da, men poenget er at kjæledyr skal ha tak over hode og bli tatt vare på, ikke gå gatelangs.

 

Man burde ta vare på dyrene som er her fremfor å bringe enda flere til verden, med mindre det er en 'god grunn' til det ;)

Lenke til kommentar

''Samma det om han får noen søte små''

 

Samma det? Du får det til å høres ut som om det er 'samma det' om det kommer noen valper som ingen vil ha, det er menensker som tenker sånn som gjør at saker som denne er å lese: http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger/Valp-funnet-i-lukket-pappeske-2807763.html

 

Med mindre det er en hund som skal brukes i seriøs avl syns jeg man burde kastrere dersom det er så 'enkelt' som med katter.

 

Vel.. Når jeg tenker på det du sier, synest jeg du har ett godt poeng, og jeg ett ganske dårlig poeng, men hvorfor ikke ta vare på valpene eller gi dem vekk? Istedenfor å .. fjerne ballene hans. :S

 

Fordi det begynner å bli litt mange hunder, om det fortsetter slik har vi om en stund 'katteproblemet' med hunder også. La oss ta Ankara som et eksempel, det er ikke SYKT mange løshunder der, men de som er der kan man som oftes telle ribbeina på og er man veldig uhaldig kan man se noen som har sultet ihjel. Jeg tror ALLE kan si seg enig i at det ikke er et problem vi ønsker.

Det blir jo anbefalt å kastrere kaninen sin også, siden det begynner å bli for mange av dem også. De overlever ikke så ofte ute da, men poenget er at kjæledyr skal ha tak over hode og bli tatt vare på, ikke gå gatelangs.

 

Man burde ta vare på dyrene som er her fremfor å bringe enda flere til verden, med mindre det er en 'god grunn' til det ;)

 

Men når hun gir vekk hundene så er det jo noen som tar vare på dem. En annen sak er jo om hun bare kaster dem ut døra og smeller den igjen.

Lenke til kommentar

Min hund er kastrert, det var ikke noe problem med dyrlege.

 

Hunden min var veldig ulykkelig, ville bare ut hele tiden, ikke spiste han eller drakk, han hadde det ikke bra. Gråt dagen lang da han var inne.

Så vekk med de sier jeg, tror ikke han har savnet de ett sekund. Og nå kan han kose seg med alle tispene han vil, han er en veldig sosial hund, og han har fortsatt instinktene, men nå slipper vi å tenke på konsekvensene

Lenke til kommentar

''Samma det om han får noen søte små''

 

Samma det? Du får det til å høres ut som om det er 'samma det' om det kommer noen valper som ingen vil ha, det er menensker som tenker sånn som gjør at saker som denne er å lese: http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger/Valp-funnet-i-lukket-pappeske-2807763.html

 

Med mindre det er en hund som skal brukes i seriøs avl syns jeg man burde kastrere dersom det er så 'enkelt' som med katter.

 

Vel.. Når jeg tenker på det du sier, synest jeg du har ett godt poeng, og jeg ett ganske dårlig poeng, men hvorfor ikke ta vare på valpene eller gi dem vekk? Istedenfor å .. fjerne ballene hans. :S

 

Fordi det begynner å bli litt mange hunder, om det fortsetter slik har vi om en stund 'katteproblemet' med hunder også. La oss ta Ankara som et eksempel, det er ikke SYKT mange løshunder der, men de som er der kan man som oftes telle ribbeina på og er man veldig uhaldig kan man se noen som har sultet ihjel. Jeg tror ALLE kan si seg enig i at det ikke er et problem vi ønsker.

Det blir jo anbefalt å kastrere kaninen sin også, siden det begynner å bli for mange av dem også. De overlever ikke så ofte ute da, men poenget er at kjæledyr skal ha tak over hode og bli tatt vare på, ikke gå gatelangs.

 

Man burde ta vare på dyrene som er her fremfor å bringe enda flere til verden, med mindre det er en 'god grunn' til det ;)

 

Men når hun gir vekk hundene så er det jo noen som tar vare på dem. En annen sak er jo om hun bare kaster dem ut døra og smeller den igjen.

 

Tror ikke du ser helt hva jeg mener.. :p Det begynner sakte å bli flere hunder enn bra hjem. Så når noen får et kull med f.eks 5 valper og finner 5 bra hjem til dem, så er det 5 andre hunder som ikke får de bra hjemmene.

Lenke til kommentar

Min hund er kastrert, det var ikke noe problem med dyrlege.

 

Hunden min var veldig ulykkelig, ville bare ut hele tiden, ikke spiste han eller drakk, han hadde det ikke bra. Gråt dagen lang da han var inne.

Så vekk med de sier jeg, tror ikke han har savnet de ett sekund. Og nå kan han kose seg med alle tispene han vil, han er en veldig sosial hund, og han har fortsatt instinktene, men nå slipper vi å tenke på konsekvensene

 

Da virker det jo som at det er det samme med hunder som med katter? Jentekattene mine ble mye mer lykkelig og roligere når de ble kastrerte, men guttekatten min tok jeg så tidlig at han ikke fikk muligheten til å streife rundt etter damer og havne i masse slosskamper med andre ukastrerte hannkatter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...