Gå til innhold

Proteinrike måltider


Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne være greit med en tråd hvor vi kunne dele proteinrike måltider vi hadde på lur. Både frokost, lunsj, mellommåltider osv. Hvis det finnes fra før da er det bare til å slette denne! Ta gjerne med næringsinnhold! ;)

 

Jeg vet om en god proteinrik "tunfisk-salat" som også kan brukes som pålegg på knekkebrød eller grovbrød o.l. Er ikke den aller sunneste kanskje, men den er utrolig god!

 

Du trenger: 3 egg, 2 bokser med tunfisk i vann, et par fedd med hvitløk, lettmajones (kan bruke mager kesam også, alt etter eget ønske), en halv løk og litt salt etter smak.

 

1. Kok 3 egg.

2. Press ca. 4 hvitløksfedd i en bolle.

3. Hakk en halv løk og bland sammen med hvitløken.

4. Ta de ferdigkokte eggene og mos de med en gaffel slik at de får en grøtkonsistens. Putt opp i bollen.

5. Åpne boksene med tunfisk og putt i bollen

6. Hell lettmajones (så mye du vil) i bollen.

7. Bland sammen majonesen, tunfisken, løken, hvitløken og eggene til du får en jevn grøtaktig masse.

8. Salt til etter smak.

9. Putt i kjøleskapet så den får kjølnet seg ned.

10. NYT!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette spiser jeg i hvert fall 2 ganger i uka, ofte 3 eller 4!

 

Kyllingfilet:

- 2 kyllingfileter (ca. 300g til sammen)

- Fullkorn spaghetti (ca. 100g eller noe, jeg bare tar så mye jeg føler for)

- Chunky Salsa (Hot)/Tacosaus (Hot)

- Krydder

 

1. Legg spaghettien i en kjele med vann og litt salt. Varmes på max varme til det begynner å koke, så skrur du ned et hakk eller to.

2. Samtidig som du legger spaghettien i en kjele, legger du kyllingfiletene i en varm panne med litt margarin/olje. Varm på middels varme.

3. Se på TV eller noe og sjekk på maten fra tid til annen. Snu litt på kyllingfiletene og rør litt i spaghettien.

4. Serveres med Salsa/Tacosaus og litt krydder.

 

Kyllingkjøttdeig:

- 1 pk kyllingkjøttdeig (avhengig av størrelsen på pakken - av og til behøves ikke hele pakken)

- Fullkorn spaghetti (så mye du føler for)

- Chilisaus

- Cherrytomater

 

1. Stek kyllingkjøttdeig og kok spaghetti på samme måte som oppgitt i den forrige oppskriften.

OBS! Fordi kyllingkjøttdeig blir mye fortere ferdig enn kyllingfilet, bør kjøttdeigen legges oppi panna når spaghettien først begynner å koke. Da pleier det å passe helt perfekt tilslutt!

2. Når kyllingkjøttdeigen nesten er ferdig, heller du litt chilisaus oppi panna, rører og steker litt til.

3. Serveres med cherrytomater og litt krydder.

 

God omelett:

- Egg (jeg bruker 4 dersom omeletten er middag, 3 dersom den er lønsj)

- Vann (1 spiseskje per egg)

- 1 skive kalkunpålegg

- Litt ost, raspet

- Chunky Salsa (Hot)/Tacosaus (Hot)

 

1. Knekk eggene oppi en beholder og hell i litt vann (1 ss per egg) og visp til det blir en jevn blanding. Hiv så oppi litt raspet ost og 1 skive kalkunpålegg, hakket.

2. Hell røra i en middels varm panne. Ha gjerne i litt krydder her.

3. Stek til overflaten har stivnet.

4. Legg omeletten over på en tallerken. Mange pleier å brette den i to; det gidder ikke jeg.

5. Server med Chunky Salsa (Hot) eller Tacosaus (Hot)

 

Dette er stort sett det jeg spiser om dagene. Av og til legger jeg ved brokkoli, men det spiser jeg som regel som snacks uansett, så det behøves ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...