Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"Brennende" hender.


Anbefalte innlegg

Hendene mine er varme, og til tider opplever jeg en brennende smerte i de. Varierer veldig fra dag til dag hvor ille det er. På en dårlig dag er det ille nok til at det gjør vondt å bruke de.

 

Spesielt når jeg våkner merkes det godt. Hver dag våkner jeg med kokende hender med en brennende smerte, og antydninger til rødhet. (Vet ikke hvor relevant det er, men har målt overflatetemperaturen i håndflaten til 36C når jeg nettopp har stått opp.) Når jeg våkner kjenner jeg det også i føttene og i knærne. Føttene ser spesielt røde ut. På en dårlig dag vedvarer smerten i hendene hele dagen, mens på en god dag så gir den seg etter en time eller to.

 

Hva kan dette være?

 

Postet av anonym: 74881107515cdcf9f0cad229b30a4095

Vet denne tråden er gammel, men fant den da jeg skulle dobbeltsjekke noe gjennom google. Siden jeg har litt relevant info rundt emnet, så tenkte jeg det kunne være greit å dele ettersom andre kan søke seg frem til dette fremover også.

 

Jeg sliter selv med varme føtter og hender, samt knær. Forstod raskt at varmetoleransen var svekket da det for et par år siden ble veldig ille en sommer. Oppstod tidlig i tenårene kun ved høy aktivitet på hendene, men sa plutselig pang for et par år siden dessverre, bare håper det ikke utvikler seg mer.. Hvis jeg holder meg i ro og temperaturen i rommet er behagelig i forhold til hva jeg har på meg, så får jeg ingen symptomer, men bare av en lett gåtur f.eks. når det er sol eller bare varmt ute, så brenner beina veldig fort. Eller hvis jeg er i lett aktivitet og varmer opp kroppen blir føtter og hender fort ille. Hos meg blir det veldig rødt når det blir varmt, som er utrolig sjenerende i tillegg. Knall rødrosa farge.. kult.

 

Våkner selv med varme hender og føtter av og til, men kun hvis temperaturen har nådd et punkt som gjeldende ikke takler. Typisk å merke det på morgenen, ettersom man er følsom for varme og temperaturen kan fort endre seg i løpet av natten, i tillegg til at dyne-faktoren. Anbefaler å finne en løsning hvor tempen på soverommet er stabil, for det å finne en ideell temperatur er nok nøkkelordet her. For enkelte kan selvfølgelig varme (eller kulde) balansen være ekstra hårfin, eller være tilstede uansett, men er mer uvanlig.

 

I mitt tilfelle, hvor jeg har vært hos en spesialist innenfor sirkulasjonsfysiologi, kunne han påvise at dette skyldes ubalanse i nervefibrene som forårsaker problematisk blodsirkulasjon. For å opprettholde temperaturen er det meningen at de små blodårene i huden, når det er varmt, skal utvide seg for å avgi varme. Det motsatte skal skje når det er kaldt. Når sympaticusnervefibrene, som styrer temperaturreguleringen i kroppen kommer ut av balanse, vil de små blodårene enten bli utvidet eller trekke seg sammen for mye. Det resulterer i for varme eller kalde deler, og er ingen nerveskade, men ubalanse av en eller annen grunn. Det er noe som heter erytromelalgi når det kommer til varme, og Raynaud fenomen ved kulde, som ofte forekommer sammen. Fungerer nok mer som en enkel betegnelse, spesielt med tanke på om lidelsen er sekundær, altså at den er en følge av noe annet, som dessverre er utbredt. Derfor burde du absolutt undersøke deg for blant annet bindevevs- og skjelettlidelser, som er tilfelle hos meg, men også deg virker det som. Kan videre nevne bivirkninger av enkelte medikamenter som en mulig årsak hos noen.

 

Jeg har fått tilbud om medikamenter som tydeligvis skal hjelpe, som har en del bivirkninger, men har valgt å avvente litt ettersom jeg skal komme mer i bunn i bindevevssykdommen. Bivirkninger av medikamenter vil det nok dessverre uansett bli med dagens medisin. Jeg hater medisiner, blir kvalm av tanken, men varmen har tatt over livet mitt, så er villig til det meste.. men først grundig undersøkelse, om det så blir privat for å få noen svar, uansett om det hjelper medisinsk eller ikke. Men igjen, viktig og undersøkes nærmere dersom dette oppstår ved siden av smerter i ledd, muskler og leddplager i hvert fall.

 

Håper det kan være til hjelp for noen, ta gjerne kontakt over pm om det er noe.

Endret av walkinbalance
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Da har jeg sendt deg en epost.

Håper det ordner seg for deg.

Kunne du sendt en e-post til meg også med navnet eller kontaktmulighet til klinikken du prater om? Jeg er veldig interessert, men får ikke sendt deg privat melding. Er litt ny på denne siden så får det ikke til. Om mulig gjerne send til *fjernet*.

Endret av Uderzo
Fjernet e-post
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...