Gå til innhold

Google får ikke lov til å lenke til belgiske nettaviser!?


Anbefalte innlegg

Google har tapt en anke i en sak som ble brakt fram for en belgisk domstol av flere aviser i Belgia som mente de tapte penger på at Google news lenget til deres nettutgaver.

 

Artikkel/blogpost:

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2385033,00.asp?kc=PCRSS03079TX1K0000585

 

Jeg blir litt forvirret. Er det ikke ønskelig å eksponere seg mest mulig slik at man kan tjene på reklame? Og hvorfor skal man være på nett og ikke profilere seg?

 

Kan noen forklare meg rasjonalen bak et slikt søksmå?

 

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke så mange som søker etter aviser vil jeg tro. Det folk derimot gjør er å søke etter innehold, overskrifer osv på nyhetsartikler. Hvem søker etter vg.no f.eks? Hvis man må fysisk inn på vg.no for å søke etter artikler i stedet for google så tjener de kanskje litt ekstra på reklamen?

 

Uansett, utrolig teit.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke så mange som søker etter aviser vil jeg tro. Det folk derimot gjør er å søke etter innehold, overskrifer osv på nyhetsartikler. Hvem søker etter vg.no f.eks? Hvis man må fysisk inn på vg.no for å søke etter artikler i stedet for google så tjener de kanskje litt ekstra på reklamen?

 

Uansett, utrolig teit.

Går du inn på VG sine sider så står det (hos meg) Google i søkefeltet.

Og det er ikke unormal at søketjenester på større sider gjøres gjennom Google eller andre søkemotorer.

 

Da blir det ironisk å forby Google. Jeg kan heller ikke forstå annet at dette forbudet ikke bare kan gjelde Google, men alle andre søkemotorer også. Alt annet vil jo være konkurransevridende og det burde ikke EU like.

Lenke til kommentar

Tror dette gjelder hovedsakelig snippets, altså at Google trekker ut ingressen (eller deler av den) og presenterer nyheten på egne sider (med link til å lese mer hos avisen).

 

Avisene får sånt sett ikke trafikken fra de som kun leser overskriftene/snippets, men det er jo rom for å da spørre seg hvorvidt de faktisk ville fått denne uansett. Det blir litt som når platebransjen klager over hvor mye de taper når de ser at 20 millioner kopier har blitt lastet ned fra piratebay og ganger dette med prisen på en CD.

 

Jeg syns det hele er noe merkelig, da statistikker fra google (altså blant annet info til avisen om hva folk søkte på for å komme inn i artiklene) er noe av det et nettsted som lever av reklame så absolutt trenger. Men nå kan det jo hende at avisene ikke vil bli fjernet helt fra indeksen, kun den delen som viser nyheter, altså denne:

http://news.google.no/ (erstatt med .be for å se stridens eple).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...