Gå til innhold

Treblås tråden


Anbefalte innlegg

Nå har jeg søkt, uten å finne, så da lager jeg en.

 

Noen som spiller, eller har tidligere spilt?

 

Har nå spilt bariton for flere år siden, å ukulele, elgitar og akustisk spiller jeg nå.

- å har nå kjøpt meg en Yamaha Yas 21 alto sax.

 

 

Er det noen som er gode på noter ol til alto saksofon? Fra før kan jeg de mest orginale, B,A,G,F,E,D, men sliter vel mest til å få stabil lyd.

 

Noen tips og triks noen har, foruten å øve?

 

Edit : fant denne http://www.wfg.woodwind.org/sax/sax_fing.html

 

Om noen også sitter og prøve å få til noe! ;p

Endret av TanglewoodD
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har spilt sax i en god del år, og er på et nivå over hobby-spilleren vil jeg tro.

 

Ser du har funnet en greps-tabell, og det er et godt utgangspunkt.

 

For å oppnå en stabil og klar lyd, er det noen ting man burde øve på. Jeg starter alle mine øvinger med å spille lange toner. Jeg gjør forskjellige øvelser knyttet til dette, men en av dem er slik:

 

Begynne på dybeste C, og hold tonen i 3-4 sekunder. Avslutt tonen, og pust. Deretter det samme på neste C i oktaven over, helt til man er gjennom alle C-er på hornet. Slik fortsetter man på D, E osv..

 

Det man får ut av denne øvelsen, er at man bygger opp en stabil tone, en bedre klang, og ikke minst får man trent på intonasjonen, ved å sammenligne tonene oppover i oktaver. Her gjelder det å lytte nøye, og se hva man kan gjøre av justeringer for å få alle intonert likt. Det kan være lurt å forestille seg hvordan tonen skal høres ut i hodet før man spiller den, basert på den forrige tonen man spilte.

 

Dette er en av flere ting jeg kan gjøre i de første 3-10 minuttene på en øving. Deretter følger andre punkter, som teknikk, skalaer osv.

 

Håper dette kan være et lite utgangspunkt og litt hjelp til å få på plass det grunnleggende ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...