Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg tenker for mye - hvordan tenke mindre?


Anbefalte innlegg

Jeg føler at jeg TENKER hele tiden, på absurde og meningsløse ting. En klassiker er at jeg "planlegger" hva jeg skal si i en hypotetisk situasjon.

 

Jeg liksom "formulerer" en samtale jeg kan ha i en hypotetisk situasjon, f.eks hva jeg hadde sagt om jeg hadde møtt idol-Sandra. Eller Norsk Tipping hadde ringt og fortalt meg at jeg hadde vunnet X millioner. Eller at jeg treffer igjen en gammel bekjent jeg ikke har sett på mange år. I dag brukte jeg også lang tid på å planlegge dette innlegget, og jeg viet lang tid til hvorvidt jeg skulle nevne idol-Sandra, eller en annen kjendis.

 

Jeg "planlegger" kun "min" del av disse hypotetiske samtalene, ikke hva motparten sier. Og jeg snakker aldri høyt - så ikke se på meg som en skrulling som snakker med seg selv..

 

Er dette normalt? Er det mulig å tenke på ingenting? Har jeg konsentrasjonsproblemer?

 

Postet av anonym: 164cdf0654ab34c02d9c86a930c12172

 

Postet av anonym: 164cdf0654ab34c02d9c86a930c12172

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vidarkri:

Det høres mer alvorlig ut enn jeg hadde forestilt meg. Er ikke det diagnosen til de som helt ukontrollert og plutselig roper "BÆSJ" og "SATAN" og sånt? I'm not there yet?! >.<

 

lillepy:

Jeg har jo ikke et actionfyllt liv, men jeg kan ikke si at jeg direkte kjeder meg når det skjer. Jeg er student, går alene til universitetet, går på butikken alene, lager mat alene og spiser alene, osv. Masse "dødtid" der jeg "MÅ" tenke noe. Men jeg vil ikke si at problemet er at jeg er litt ensom. Jeg må vel også kunne innrømme at jeg er ukonsentrert på lesesalen, mener jeg.

 

-----

 

Et annet scenario er at jeg tenker tilbake på en samtale jeg allerede har hatt, og grubler på hvordan jeg kunne ha gjennomført denne på en "bedre" måte. Og nei, det er ikke bare mindre vellykkede samtaler med pene damer jeg "forbedrer" i hodet mitt. For litt siden var jeg vitne til at en uteligger NESTEN ble påkjørt av en syklist. Etterpå så uteliggeren på meg, og sa noe negativt om syklister, mens jeg bare svarte med "ja" og gikk videre.. Den har jeg grublet mye på.

 

Er det noen som kjenner seg igjen? xD

 

Postet av anonym: 164cdf0654ab34c02d9c86a930c12172

Lenke til kommentar

Ja, det er fullt mulig det er litt relatert til selvtillit. Jeg har ikke direkte dårlig selvtillit, men .. den som liker meg best er nok meg selv. Og det er liksom ingen grunn til at jeg skal bli mislikt, så det er sagt.

 

Opp igjennom årene har jeg nok følt at jeg ikke har fått sagt det jeg gjerne skulle ha sagt, og at jeg kanskje har følt meg misforstått - men dette innebærer vel kun at det er "naturlig" at det er dette jeg tenker på om jeg har en skavank/diagnose/trang etter å tenke på noe!?

 

Hadde jeg vært den tøffeste gutten i gaten som alle hadde flokket seg rundt, så hadde jeg vel funnet noe annet å tenke på istedenfor? Kanskje jeg hadde tenkt tilbake på mine tidligere valg og erobringer og vært usikker på om jeg valgte det riktige?

 

Postet av anonym: 164cdf0654ab34c02d9c86a930c12172

Lenke til kommentar

Jeg tenker mye selv, og ser ikke på det som noe negativt. Istedenfor bruker jeg tankene mine til å lære meg ting, forske og komme fram til konklusjoner, for det meste i sosiale settinger.

 

 

Analyser ting/situasjoner og prøv å bli et "bedre" menneske.

Lenke til kommentar

Jeg føler at jeg TENKER hele tiden, på absurde og meningsløse ting...

 

Postet av anonym: 164cdf0654ab34c02d9c86a930c12172

 

Postet av anonym: 164cdf0654ab34c02d9c86a930c12172

 

 

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Men jeg ER faktisk en "skrulling", iallfall halveis.

Føler meg ofte som JD i Scrubs. Mange ganger hvis jeg tenker/ser for meg noe, så oppdager jeg plutselig at jeg faktisk beveger munnen, smiler, ser sint ut, eller til og med ler uten at jeg selv er "bevisst" på det. Har også oppdaget at det i virkeligheten ikke er like morsomt som man ser på Scrubs, spesielt om man sitter alene på bussen.

 

En annen liten greie er at så og si ALT jeg tenker på går galt. Dvs, om jeg ser for meg at jeg kjører bil, så kræsjer jeg. Tenker jeg på om jeg skal snakke med ei pen jente, så faller jeg på vei bort til henne, lander på en spiker på gulvet, og kaster opp av smertene. Ganske drøyt egentlig.

 

Men bryr meg ikke så mye om det, og det påvirker meg ikke så mye (tror jeg) i hverdagen. Annet enn at jeg gjerne bruker litt ekstra tid på å få sove.

 

Jeg tenker positivt på det (men egentlig ikke) :)

 

 

Jeg kan jo innbille meg at dette er noe som skaper konsentrasjonsvansker, spesielt om du går på skole, uten at du nødvendigvis skal få den diagnosen. Er du rastløs? Kjeder du deg mye?

Lenke til kommentar

Tankene er hvertfall mindre påtrengende når jeg ser film, eller sitter foran PC'en og surfer på nettet og hører på musikk, enn det som er tilfellet når jeg sitter på lesesalen og studerer. Og det kan jo ikke være optimalt.

 

Eller må jeg studere med klassisk musikk på ørene? Er ikke akkurat fan av den slags musikk.. :p

 

Disse angivelig konsentrasjons-økende helsekost-greiene, er det bare humbug, eller kan det ha en reell virkning? Rosenrot, etc.. Drømmen er å kunne slappe av uten å tenke på hypotetiske samtaler fra potensielle sitasjoner, eller "forbedre" tidligere samtaler..

 

Når jeg nå her har fått forslag om å gå til lege, så har jeg grublet mye på hvordan jeg kan fortelle dette til legen.. xD

 

Postet av anonym: 164cdf0654ab34c02d9c86a930c12172

Lenke til kommentar

Bra du har ordnet deg en time, kan hende du sliter med tankespinn eller en form for psykose. Jeg er ingen psykolog men har en liten liste med diagnoser på meg selv så har litt erfaring kan du si med noe av disse tingene :p

 

Når du sitter å ser film eller spiller så gjør du noe du interiserer deg for og får tanker over på andre ting så ikke så rart at det føles bedre da. Når du har disse "diskusjonene" i hodet ditt, føles det ut som det nesten kunne vært virkelig da? At fantasien trer over til virkeligheten?

Lenke til kommentar

Jeg nevnte jo et eksempel med Norsk Tipping i første posten her. Det er på ingen måte sånn at jeg tenker på hvordan jeg kunne ordlagt meg om Norsk Tipping ringte og sa at jeg hadde vunnet, for deretter å tro at jeg faktisk har vunnet. Jeg er 100 % bevisst, og jeg er klar over at tankene er nettopp overflødige og uønskede "offtopic"-tanker..

 

Slik er det også med "dagligdagse" samtaler. Om jeg tenker på hva jeg kan si til en venn, eller omformulerer en samtale jeg allerede har hatt, så er jeg fullstendig klar over at jeg ikke sa det slik til vedkommende. Så, det er på ingen måte slik at jeg "tenker" at jeg spør en venn med ut på joggetur, for deretter å si: "hvor ble det av deg i går da? jeg måtte jogge uten deg" neste dag..

 

Jeg har drukket Red Bull de siste dagene, og det føles et hakk bedre, mener jeg. Kanskje placebo?

 

Postet av anonym: 164cdf0654ab34c02d9c86a930c12172

Lenke til kommentar

_LarZen_: det er egentlig feil å bruke begrepet "diskusjonene" - for jeg tenker kun på MIN del av disse samtalene. I overført betydning kan vi jo si at jeg ser på meg selv i 3. person snakke i telefonen med noen andre - og at jeg dermed kun hører hva "jeg" sier i den samtalen (selv om kun et fåtall av samtalene/situasjonene "skjer" i telefon, deriblandt Norsk Tipping)..

 

Postet av anonym: 164cdf0654ab34c02d9c86a930c12172

Lenke til kommentar

Vel.. Jeg er ca midt mellom 20 og 30 år gammel, og jeg har et år igjen av en 5-årig utdannelse. Jeg prøver jo å få gjort mest mulig skolearbeid, men det er ikke til å legge skjul på at jeg kanskje har litt for lite menneskelig kontakt på fritiden.

 

Ekstremt forenklet kan dagene mine oppsummeres slik:

sove, skole, lekser, pc/tv, repeat

 

Postet av anonym: 164cdf0654ab34c02d9c86a930c12172

Lenke til kommentar

Hei

Utfra det som er postet i tråden, tror jeg ikke du har noen klar diagnose, men at du har visse symptomer eller trekk som kan tyde på en sosial fobi, og at "diskusjonene" dine er en måte å kompensere for eller unngå det ubehaget det kan virke som om du opplever hvis du skulle være fri og spontan i samtale med andre mennesker.

 

Sosial fobi, eller sosial angst handler jo om frykten for å sette seg i et dårlig lys eller gjøre noe der en føler at en blamerer seg overfor andre. Utenom disse situasjonene kan en ha det rimelig greit. De fleste med disse plagene lærer seg ulike "knep" for å ikke havne i nettopp de situasjonene de misliker, som regel ulike måter å unngå de vanskelige situasjonene på. Det kan virke som om det er disse unnvikende eller kompenserende strategiene du merker som dine "diskusjoner".

 

Oftest ligger det lav selvtillit og negativ selvfølelse under sosial fobi, og det er betydelig overlapp mellom sosial fobi og depresjon, og det kan også være at den rette diagnosen for deg er sekkediagnosen: Blandet angst og depresjon.

 

Ut fra det du skriver, er det ingen ting som tyder på psykose som noen nevner, for du har ingen problem med å skille mellom fantasi og virkelighet, eller indre og ytre stimuli. Det er jo hovedkriteriet for psykose.

 

Det er heller ikke så sannsynlig med OCD (tvangsnevose), fordi du skriver ingenting om at du føler det presset til, tvunget til, å gjøre eller si i seg selv meningsløse ting, som jo er hovedkriteriet for tvangslidelsene.

 

Hvis det jeg tror er riktig, så er behandlingen psykologsamtaler.

 

Hilsen

Dag

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil på ingen måte si at jeg er "redd for å snakke med folk", jeg omgås jo mange folk på skolen, og snakker en del med disse. Jeg føler meg nok ikke 100 % akseptert, at jeg ikke får oppmerksomheten jeg "fortjener". Jeg har heller ingen "bestevenn", jeg er vel det som tilsvarer "inbetween jobs" for vennskap..

 

Og det er vel i forlengelsen av dette at jeg tenker på "hva jeg burde ha sagt" for å komme helt inn "i varmen"..

 

Postet av anonym: 164cdf0654ab34c02d9c86a930c12172

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...