Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan slutte å røyke når man har venner som røyker?


Anbefalte innlegg

Heisann! For et drøyt halvår siden så begynte jeg å røyke. Jeg har venner som røyker og fikk cigaretter av dem, fant ut at det var ganske deilig å røyke. Så noen uker senere dro jeg på butikken å kjøpte røyk. Jeg røyker ikke spesiellt mye, ikke mer enn 10 om dagen. Men HVORFOR røyker jeg? Jeg snuser 1 boks med løs snus om dagen så att jeg skal røyke er jo totalt unødvendig. Det er dyrt og ikke bra for helsa! Når jeg ikke har røyk så føler jeg et sug etter røyk. Men det er ikke så stort at jeg blir gal akkurat. Jeg har jo snusen.

 

Har prøvd å slutte, men det slutter alltid med at jeg kjøper en pakke røyk. Og hvordan kan jeg slutte å røyke med venner som røyker som damplokomotiv? Slutter jeg å røyke så blir nok fristelsen for stor når jeg har venner som sikkert skal by meg på røyk osv.

 

Noen tips?? Trenger det virkelig!

 

Er en gutt på 19 år. Takk for svar! :)

 

Postet av anonym: 11b0b8c8ac9812f6a3a2e7d825be3ff7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha røyket i ca 3 år ( fyller snart 20) og snust samtidig. så så jeg meg bare lei av å være så egoistisk, man lukter dritt (spesielt lagt merke til i etterkant), dårligere kondisjon (og jeg har ikke noe superhelse fra før av heller ^^) pluss at man utsetter de rundt seg også. så jeg bestemte meg bare for å gå inn for å slutte å røyke, ba vennene mine om å ikke gi meg røyk under noen omstendigheter. i starten så ble jeg ikke med ut for å ta en røykepause, men etterhvert så kunne jeg bli med ut, jeg merket suget innimellom og jeg inrømmer at jeg krøp til korset ett par ganger å spurte om ejg kunne bomme en røyk, men siden jeg hadde bedt vennene mine om å ikke gi meg, så ga dem meg heller ikke. Uten de så trur jeg ikke at jeg hadde klart å slutte.

 

* Be venner om å ikke gi deg røyk uansett hva

* Ta med deg kun nødvendige penger på skole/jobb, sånn at du faktisk ikke har råd til å kjøpe røyk

* Gå virkelig inn for å slutte å røyke!

* Føler du tranget for å røyke, ta deg en snus og ta en tannpirker/Kjærlighet på pinne i munnen (Funker faktisk!)

* Ikke prøv nikorette osv ettersom du allerede har snus

 

Kunsten å slutte å røyke ligger i viljestyrken din og hvorvidt du faktisk vil slutte å røyke, og ikke fordi noen andre har bedt deg om det. (Gjetter på førstnevnte ettersom du spør på ett forum)

 

Mvh Markus

 

EDIT: Har nå vært uten røyk i ca 18 mnd og føler ikke trangen for å røyke lenger.

Endret av morlie
Lenke til kommentar

jeg blir ordentlig gretten om jeg ikke får røyke.. satt på nattoget til bergen med kjæresten min (10 timer med tog) og på slutten var jeg bare... dritsur :p Blir også sinnsykt rastløs om jeg ikke får røyka, klarer ikke konsentrere meg... så ja det er vanskelig!!

Og spesielt vanskelig når man har venner som røyker rundt seg... røyking er jo veldig sosialt...

 

Du kan jo prøve å begynne å trappe ned... Ikke røyk med mindre du kjenner at du virkelig vil ha en sigg... jeg har klart meg fint noen dager der jeg kun har røyka tilsammen rundt 2 sigg (jeg røyker bare en halv om gangen :p).. pass på at du har noe å gjøre for det meste hele tiden....

Lenke til kommentar

Heisann! For et drøyt halvår siden så begynte jeg å røyke. Jeg har venner som røyker og fikk cigaretter av dem, fant ut at det var ganske deilig å røyke. Så noen uker senere dro jeg på butikken å kjøpte røyk. Jeg røyker ikke spesiellt mye, ikke mer enn 10 om dagen. Men HVORFOR røyker jeg? Jeg snuser 1 boks med løs snus om dagen så att jeg skal røyke er jo totalt unødvendig. Det er dyrt og ikke bra for helsa! Når jeg ikke har røyk så føler jeg et sug etter røyk. Men det er ikke så stort at jeg blir gal akkurat. Jeg har jo snusen.

 

Har prøvd å slutte, men det slutter alltid med at jeg kjøper en pakke røyk. Og hvordan kan jeg slutte å røyke med venner som røyker som damplokomotiv? Slutter jeg å røyke så blir nok fristelsen for stor når jeg har venner som sikkert skal by meg på røyk osv.

 

Noen tips?? Trenger det virkelig!

 

Er en gutt på 19 år. Takk for svar! :)

 

Postet av anonym: 11b0b8c8ac9812f6a3a2e7d825be3ff7

 

Jeg er sterkt i tvil om troverdigheten i innlegget ditt av flere grunner. Jeg kjenner ingen som har opplevd de første sigarettene som gode. Det har som regel resultert i hostekuler i lengre tid etter forsøk på innhalering av røyken og det er ikke godt.

 

Hvis man ikke har inhalert har man heller ikke blitt avhengig.

Nok om det.

 

Skal man slutte å røyke bør du være klar over at du må gjøre det selv og til dette behøves motivasjon.

Hvis man ikke er en pingle klarer du dette greit selv!

 

Det første året etter at jeg hadde sluttet reagerte jeg ikke på at andre omkring meg røykte, det gjør jeg imidlertid nu.

Venner som røyker lukter dritt selv om de ikke røyker når vi prater sammen.

Det lukter dritt fra pusten til røykere, fra klærne deres, fra hjemmet, bilen og båten deres og ikke minst fra ungene deres som overhode ikke har blitt spurt i saken.

 

Heldigvis er røyking på retur. Hadde det vært meningen at vi skulle røykt hadde vi hatt skorstein som del av kroppen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...