Gå til innhold

Trykk og energi i luft/gassbeholder


Anbefalte innlegg

Fant ikke noe kategori hvor dette spørsmålet passet særlig bra, men:

 

Leste nettopp en teori om at dykkere som svømmer rundt med lufttank på ryggen, lever farlig. I eksempelet ble det regnet ut at en tank på 12L med et trykk på 230bar inneholdt en energi på 3kW, over en periode på 7 min. Dette skulle visstnok tilsvare 300gram TNT.

 

Men av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvor mye trykk det egentlig er mulig å få inn i en tank før det blir for farlig (ikke til å ha på ryggen under dykking, men bare sånn generelt sett i en industriprosess f.eks) :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 300 Bars dykkerflaske blir trykktestet til 400 bar, en luftkompressor til hjemmebruk blir trykktestet til 14 bar.

 

Angående energien som blir frigjort kan jeg ta et raskt regnestykke, en 12 liters flaske på 300 bar har 3600 liter/3.6 cm3 med luft, så ved en revne er det mye luft som skal ut på en gang.

 

TNT "trinitroluen" har en deltanasjons-hastighet på 6900 m/s og 10 gram har en ekspansjons-utvidelse på 285 cm3, TNT er et sprengstoff med middels løftekraft/slagkraft.

 

En kompis av meg lagret en full aluminium-dykkerflaske i garasjen sin, den revnet og tre av veggene "bølgeblikk" i garasjen ble blås ut.

 

Kanskje du burde stille dykkerelaterte spørsmål i en mer egnet forum, dykkersiden foreksempel :)

 

Edit: angående hvor mye energi en dykkerflaske avgir over en periode er avhengig av hvor stor åpningen er, hvis ventilen blir slått av har du en

. Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...