Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Styrestrøm til tåkelys fra parkeringslys?


Anbefalte innlegg

I dag kobla jeg til tåkelysene mine, brukte rele og hele pakka, men nå trenger jeg bare vite hvor jeg skal få styrestrømmen fra. Jeg tenkte jo selfølgelig at jeg kunne ta fra strømmen som går til parkeringslysa, men de står jo på hele tiden, uansett om du har på nær/fjernlys eller ikke. Så hvor finner jeg styrestrøm slik at jeg får den sammen med park lysa?

 

Edit: Er en Subaru Legacy 90 modell jeg har med å gjøre.

Endret av Umuligt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta det rett fra batteriet, via en bryter inne i bilen du, så får du det "godkjent" også ;)

 

Det er vell lovlig å koble det sammen med parklysa? eller er det feil? Det er jo bare park lysa jeg kan bruke det sammen med?

Du har allerede kommet med svaret selv!

 

.. Jeg tenkte jo selfølgelig at jeg kunne ta fra strømmen som går til parkeringslysa, men de står jo på hele tiden, uansett om du har på nær/fjernlys eller ikke.

Lenke til kommentar

Ta det rett fra batteriet, via en bryter inne i bilen du, så får du det "godkjent" også ;)

 

Det er vell lovlig å koble det sammen med parklysa? eller er det feil? Det er jo bare park lysa jeg kan bruke det sammen med?

 

Ja, det er lov, men du MÅ ha bryter på dem, hvis ikke er det ikke lov.... Du har kun lov til å bruke disse lysene når det er hensiktsmessig nemlig ;)

Lenke til kommentar

Ta det rett fra batteriet, via en bryter inne i bilen du, så får du det "godkjent" også ;)

 

Det er vell lovlig å koble det sammen med parklysa? eller er det feil? Det er jo bare park lysa jeg kan bruke det sammen med?

 

Ja, det er lov, men du MÅ ha bryter på dem, hvis ikke er det ikke lov.... Du har kun lov til å bruke disse lysene når det er hensiktsmessig nemlig ;)

 

Det var det jeg tenkte, men det må vell være enklere å koble det sammen med parklysa + plus en bryter, isteden for det som Inge Rognemo sa?

Lenke til kommentar

For å få det lovlig må følgende oppfylles:

 

Bryter og lampe:

- Det må være egen bryter som betjenes fra førerposisjon. Det kan ikke kobles automatisk (med ett unntak, kommer tilbake til det)

- Det må være synlig kontrollampe (fra førerposisjon) som forteller at tåkelys er påslått.

- Bryteren og kontrollampe skal være individuell og kunne styres uavhengig av andre lamper.

 

Kobling:

 

Tåkelyset må ikke kunne slås på uten at følgende andre lamper er påslått:

- Baklys.

- Parklys foran.

- Muligens også skiltlys, husker ikke helt.

 

Dette gjøres enklest ved å seriekoble tåkelysbryteren med parklys, og koble det til et relè som styrer tåkelyset.

 

Unntaket nevnt tidligere er dersom man kobler tåkelyset som kjørelys, men dette må gjøres i tillegg til å koble det som tåkelys (siden det er et tåkelys må det kobles som tåkelys. Tåkelys kan brukes som kjørelys, men det gjør ikke tåkelyset om til et kjørelys)

 

Kravet til et kjørelys, etter gamle regler, er at det skal slås på automatisk når motor startes/tenning slås på eller når kjøretøyet begynner å bevege seg (velg selv). Det skal slås av automatisk når lysbryter flyttes, og det kan kun være montert ett sett med kjørelys, og velger man å koble tåkelyset som kjørelys må naturligvis nærlyset som kjørelys fjernes.

 

Det er verdt å merke seg at det er ikke lov å gjøre ekstra koblinger på tåkelysbryteren enn det som er nevnt over. Det er f.eks ikke lov å koble tåkelyset til å slå seg på eller av basert på fjernlysbryteren, siden det ikke gjør tåkelysbryteren "uavhengig".

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale å koble det slik at tåkelyset ikke slår seg på sammen med lysbryteren i 0-posisjon der nærlys benyttes som kjørelys. Dette for å forhindre at tåkelyset slår seg automatisk på til en ulovlig posisjon dersom tåkelysbryteren blir stående påslått.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...