Gå til innhold

Hva skal jeg drikke?


Anbefalte innlegg

Takk for mange knall forslag! Siden det kom en fest ganske så brått på meg, fikk jeg bare til å lage med en Mojito. Dette var faktisk imponerende godt! Så jeg drakk dette med glede hele kvelden, uten problemer i etterkant også.

 

Så det jeg har tenkt til å prøve i tillegg:

 

- Cosmopolitan

- Disanorro (har kjøpt en flaske inn, men littegranne skeptisk til den...)

- En helt annen type øl!

- Whiskey + vann

- Cognac + vann (ser for meg hvor sofistikert dette vil bli seendes ut)

- Mer Mojito

 

 

Om dere har noen andre forslag, er det bare å fyre løs! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min favoritt om dagen er Caipiroska, den er velsmakende, frisk og sterk og lages med enkle og rimelige ingredienser. Det er vodka-varianten av Brasils nasjonaldrink Caipirinha, og lages i tilleg til vodka, med limesaft, brunt og hvitt sukker og knust is.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Caipiroska (lag sukkerlake av 50/50 vann og sukker (brunt og hvitt) som varmes til sukkeret er løst opp for betydelig raskere tilberedning når du er på fest).

 

White Russian er en annen favoritt, en annen sterk drink med mer fyldig smak og konsistens. Lages med vodka, Kahlua (kaffelikør) og en fløteskvett.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/White_Russian_(cocktail)

Endret av Endre
Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd Whiskey. Jeg har ikke drukket så mye selv, så kan bare anbefale de jeg har drukket/prøvd. Den jeg liker best er Chivas Regal 12 år. En ganske balansert whiskey. Koster 450 kr i nettbutikken til vinmonopolet. Eller så har jeg drukket en Glen Goyne. Den har lite røyksmak noe som gjør den litt lettere å starte med. Som noen av de andre sier: Det er stil ;)

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg er kanskje litt oldis..

 

Jeg liker egentlig best å drikke hjemme og da er det enten noen pils og whisky med eller uten vann.

 

Eller så er det middag med vin og dessert og kaffe og cognac... pluss en fet cigar fra Cuba eller Dominicanske rep.

 

Det er konge for meg, drikker sjelden for å bli full lenger da, brisen holder lenge.. hehe.

 

Klart om sommeren eller juletider så er det greit å sitte ute på en bar snakke litt, drikke litt. Da går det helst i øl og Whisky. Kanskje en drink for å variere litt. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd Whiskey. Jeg har ikke drukket så mye selv, så kan bare anbefale de jeg har drukket/prøvd. Den jeg liker best er Chivas Regal 12 år. En ganske balansert whiskey. Koster 450 kr i nettbutikken til vinmonopolet. Eller så har jeg drukket en Glen Goyne. Den har lite røyksmak noe som gjør den litt lettere å starte med. Som noen av de andre sier: Det er stil ;)

 

 

Mvh Faller

 

Jeg mener ikke å pirke i det hele tatt.. så ikke ta det ille opp.

Bare forklarer hvordan det er mht navnebegrep etc. Ellers helt enig med deg. Chivas er ikke favoritten min, synes den er litt dyr for å være blend.

Men den har en røyksmak som jeg liker, og det glir absolutt ned.

 

Nå er det bare EN whiskytype jeg hittil ikke liker, og det er den Canadiske Lord Calvert.. den smaker appelsin. :( Ble brukt med cola, huff kunne likegjerne kjøpt dårlig himkok.

 

Når det gjelder begrepene whisky og whiskey...

 

Chivas Regal er en blended "Whisky". De fleste skotske whiskyslagene kalles "Whisky". Det har noe med produksjonsmåten å gjøre. De kan bare tilføye så og så ditt og datt for å få lov til å kalle den whisky. Det er strenge regler for dette, akkurat som feks med Cognac fra Cognac...

 

 

Nå over til Whiskey, Whiskey er brennevin som er tilsatt endel mer smaker enn whisky. Eksempler på dette er AMERIKANSK WHISKEY og IRSK WHISKEY. Amerikanerne tilfører feks maisbrennevin og ganske mye sukker etc i whiskeyen sin, Det samme gjør irene(ikke mais)... som også destillerer den tre ganger.

 

Er ikke sikkert jeg fikk med alt, men sånn tålig har jeg forstått det iallefall.

 

 

Finnes forøvrig mange rimelige og gode blendeds, mine favoritter av kvalitets blends er Famous Grouse, Teachers, og Johnny Walker. Chivas er god den også, men den er litt i overkant dyr.

 

Min mening er da... Hvorfor ikke kjøpe en Single malt isteden?

 

Men Chivas glir absolutt lett ned, synes også den smaker godt og er lett å drikke med en markant røyksmak :)

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd Whiskey. Jeg har ikke drukket så mye selv, så kan bare anbefale de jeg har drukket/prøvd. Den jeg liker best er Chivas Regal 12 år. En ganske balansert whiskey. Koster 450 kr i nettbutikken til vinmonopolet. Eller så har jeg drukket en Glen Goyne. Den har lite røyksmak noe som gjør den litt lettere å starte med. Som noen av de andre sier: Det er stil ;)

 

 

Mvh Faller

 

Jeg mener ikke å pirke i det hele tatt.. så ikke ta det ille opp.

Bare forklarer hvordan det er mht navnebegrep etc. Ellers helt enig med deg. Chivas er ikke favoritten min, synes den er litt dyr for å være blend.

Men den har en røyksmak som jeg liker, og det glir absolutt ned.

 

Nå er det bare EN whiskytype jeg hittil ikke liker, og det er den Canadiske Lord Calvert.. den smaker appelsin. :( Ble brukt med cola, huff kunne likegjerne kjøpt dårlig himkok.

 

Når det gjelder begrepene whisky og whiskey...

 

Chivas Regal er en blended "Whisky". De fleste skotske whiskyslagene kalles "Whisky". Det har noe med produksjonsmåten å gjøre. De kan bare tilføye så og så ditt og datt for å få lov til å kalle den whisky. Det er strenge regler for dette, akkurat som feks med Cognac fra Cognac...

 

 

Nå over til Whiskey, Whiskey er brennevin som er tilsatt endel mer smaker enn whisky. Eksempler på dette er AMERIKANSK WHISKEY og IRSK WHISKEY. Amerikanerne tilfører feks maisbrennevin og ganske mye sukker etc i whiskeyen sin, Det samme gjør irene(ikke mais)... som også destillerer den tre ganger.

 

Er ikke sikkert jeg fikk med alt, men sånn tålig har jeg forstått det iallefall.

 

 

Finnes forøvrig mange rimelige og gode blendeds, mine favoritter av kvalitets blends er Famous Grouse, Teachers, og Johnny Walker. Chivas er god den også, men den er litt i overkant dyr.

 

Min mening er da... Hvorfor ikke kjøpe en Single malt isteden?

 

Men Chivas glir absolutt lett ned, synes også den smaker godt og er lett å drikke med en markant røyksmak :)

 

Må si at jeg faktisk lærte ganske mye av posten din. Takk :) Visste f. eks ikke at det var forskjell på whisky, og whiskey. Det var som jeg skrev i posten min, at jeg selv er ganske fersk innenfor whisk(e)y verdenen. Grunnen til at jeg har kjøpt Chivas er fordi det var den jeg ble anbefalt på vinmonopolet av en kar der som var butikkens "guru" på whisk(e)y. Det finnes helt sikkert andre gode whisk(e)y-typer, og forslag mottas med takk :) Hva er egentlig forskjellen på single malt og blend whisky? Ikke meningen å kapre tråden på noen som helst måte.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd Whiskey. Jeg har ikke drukket så mye selv, så kan bare anbefale de jeg har drukket/prøvd. Den jeg liker best er Chivas Regal 12 år. En ganske balansert whiskey. Koster 450 kr i nettbutikken til vinmonopolet. Eller så har jeg drukket en Glen Goyne. Den har lite røyksmak noe som gjør den litt lettere å starte med. Som noen av de andre sier: Det er stil ;)

 

 

Mvh Faller

 

Jeg mener ikke å pirke i det hele tatt.. så ikke ta det ille opp.

Bare forklarer hvordan det er mht navnebegrep etc. Ellers helt enig med deg. Chivas er ikke favoritten min, synes den er litt dyr for å være blend.

Men den har en røyksmak som jeg liker, og det glir absolutt ned.

 

Nå er det bare EN whiskytype jeg hittil ikke liker, og det er den Canadiske Lord Calvert.. den smaker appelsin. :( Ble brukt med cola, huff kunne likegjerne kjøpt dårlig himkok.

 

Når det gjelder begrepene whisky og whiskey...

 

Chivas Regal er en blended "Whisky". De fleste skotske whiskyslagene kalles "Whisky". Det har noe med produksjonsmåten å gjøre. De kan bare tilføye så og så ditt og datt for å få lov til å kalle den whisky. Det er strenge regler for dette, akkurat som feks med Cognac fra Cognac...

 

 

Nå over til Whiskey, Whiskey er brennevin som er tilsatt endel mer smaker enn whisky. Eksempler på dette er AMERIKANSK WHISKEY og IRSK WHISKEY. Amerikanerne tilfører feks maisbrennevin og ganske mye sukker etc i whiskeyen sin, Det samme gjør irene(ikke mais)... som også destillerer den tre ganger.

 

Er ikke sikkert jeg fikk med alt, men sånn tålig har jeg forstått det iallefall.

 

 

Finnes forøvrig mange rimelige og gode blendeds, mine favoritter av kvalitets blends er Famous Grouse, Teachers, og Johnny Walker. Chivas er god den også, men den er litt i overkant dyr.

 

Min mening er da... Hvorfor ikke kjøpe en Single malt isteden?

 

Men Chivas glir absolutt lett ned, synes også den smaker godt og er lett å drikke med en markant røyksmak :)

 

Må si at jeg faktisk lærte ganske mye av posten din. Takk :) Visste f. eks ikke at det var forskjell på whisky, og whiskey. Det var som jeg skrev i posten min, at jeg selv er ganske fersk innenfor whisk(e)y verdenen. Grunnen til at jeg har kjøpt Chivas er fordi det var den jeg ble anbefalt på vinmonopolet av en kar der som var butikkens "guru" på whisk(e)y. Det finnes helt sikkert andre gode whisk(e)y-typer, og forslag mottas med takk :) Hva er egentlig forskjellen på single malt og blend whisky? Ikke meningen å kapre tråden på noen som helst måte.

 

 

Mvh Faller

 

 

Vet du hva Faller.. Kjempebra det finnes folk som deg, som er interessert i å lære og ikke blir sure hehe.

 

For jeg mener ikke å pirke som sagt, mener bare å dele kunnskap. Når det er sagt så vet jeg selv kun det grunnleggende. Men du finner mer info på nett.

 

 

Mtp WHISKY

 

Blended

 

Single malt

 

Hva betyr dette???

 

Blendeds

 

Kan oversettes som "Blanding"

 

Blendeds er Whisky blandet sammen av forskjellige whiskyer og single malts og andre sprityper... dette for å gjøre whiskyen billigere.

 

Dette er billigeree whiskyer, noen av de er gode, flere av de er av dårligere eller "grei" kvalitet.

 

Grunnen til at jeg rynket litt på Chivas er ikke fordi den er dårlig som blend.. Men den er DYR. Chivas Regal grenser mot prisen til feks Laphroaig, Ardbeg og Caol Ila, Glenfiddich og Highland Park som er single malts, lagrede og ganske gode whisky.

 

 

Hva er så en Single malt?

 

Single malt står får kun en whisky-blanding derrav navnet.

Den er ikke blandet med noen andre whiskyslag.

Det er derfor lettere å lage en god Single malt enn det er å komponere en god blended.

 

Firmaene som lager Single Malt har kun sin egen smak å forholde seg til, de må stå for smaken de produserer. Jeg vil si det slik at bortsett fra unntakene som jeg har nevnt og sikkert noen få andre også så er single malt bedre kvalitet enn blends. Som oftest...

 

Derfor er som regel single malts DYRERE enn Blends. Men ikke mtp Chivas Regal.. joda en god blend men den kan ikke konkurerre med Single malt whisky. Derfor mener jeg at den er for dyr. Prisen den tar, tar den pga en merkevarepris, og den har ikke reell verdi i mine øyne..

 

 

 

Du kan også finne det samme i Cognacs.. Der kaller de ekte ene Cognacs for SINGLE ESTATE, eller også SINGLE GRAPE.

 

Frapin er feks et rennomert Cognac selskap som produserer SINGLE ESTATE Cognac. Ofte er Cognac Single Estate mye dyrere enn Whisky single malts.

 

Cognac med Single Estate koster fra 600-1000 kr helflasken, og som regel ligger den på 1000+ gfor en velagret single estate/grape.

 

Dette er kun det grunnleggende, andre kan som sagt sikkert tilføre mye mer..

 

Jeg vet prinsippet med blendeds og single malts, men jeg har ennå ikke forstått hvorfor det er billigere å lage blends av whiskyer og cognac? Min ide er at de blander inn masse annet billig dårlig så som så brennevin også.. men er ikke helt sikker.

 

Noen blends er som jeg sa kjent for å være bra, Teachers, Johnny walker og også Chivas Regal er noen av disse.

 

Men Chivas er ganske dyr for å være en blend.

 

Egentlig for whiskylikere så skal det være Single malt i hylla di.. om du ikke er fattig, eller drikker på pub...

 

Hehehe, det er sånn jeg ser det. Jeg drikker gjerne vodka eller whiskyblends eller også Jack Daniels på pub.

 

Men hjemme... så skal det være Single Malt whisky.

 

Skjønner du tankegangen min? Jeg håper jeg ikke ser ut som en whiskyfascist lol, men tror det er mange som meg som føler det samme.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Selv koser jeg meg med Caol Ila 12y single malt.

 

Jeg kjøpte den lille mini halvflasken på 20cl eller annet, litt større enn en ølflaske.

 

 

Jeg elsker Caol Ila single malt, det er bla dette i Johnny Walker.

 

Jeg liker både whisky og cognac, har kjøpt en dyyyr cognac så ble med denne lille whisky flasken denne gang, som jeg også har kjøpt før.

 

Men dersom du lurer på om du liker Single malt så kan du jo også prøve Caol Ilas "lille" på polet.

 

Islay whiskyen som Caol Ila, Ardbeg og Laphroaig er en del av sammen med.... Lagavuillin og Bunnahabhain er andre merker fra Islay.

 

Islay er SVÆRT røykfylte whiskyer og ikkeno for en nybegynner egentlig. Men noen elsker Islayen fra første røyksmak. Jeg er nok en av de.

 

Islay=kraftig smak! på alle måter.

 

De mildeste Islayene er Bunnhabhain og Caol Ila etter min mening.

 

Jeg liker alle Islayene jeg har smakt men Caol Ila er nok favoritten min sammen med Laphroaig Quarter Cask, Double Matured og Ardbeg 10 years non chill filtered.

 

Prøv litt forskjellige single malts så finner du jo ut. Av islays så er jo Caol Ilas lille en grei måte å finne ut.

 

Synd de ikke selger halvflasker av Caol Ila på polet, man må bestille de..

 

 

 

 

 

Mildere Single malt whiskyer er feks Glenfiddich og Highland Park...

 

 

Men som sagt Single malt whisky er uansett alltid bedre enn blends.

 

Blends er for bælming på byen og fylla, Single malt er for nyting. :)

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd Whiskey. Jeg har ikke drukket så mye selv, så kan bare anbefale de jeg har drukket/prøvd. Den jeg liker best er Chivas Regal 12 år. En ganske balansert whiskey. Koster 450 kr i nettbutikken til vinmonopolet. Eller så har jeg drukket en Glen Goyne. Den har lite røyksmak noe som gjør den litt lettere å starte med. Som noen av de andre sier: Det er stil ;)

 

 

Mvh Faller

 

Jeg mener ikke å pirke i det hele tatt.. så ikke ta det ille opp.

Bare forklarer hvordan det er mht navnebegrep etc. Ellers helt enig med deg. Chivas er ikke favoritten min, synes den er litt dyr for å være blend.

Men den har en røyksmak som jeg liker, og det glir absolutt ned.

 

Nå er det bare EN whiskytype jeg hittil ikke liker, og det er den Canadiske Lord Calvert.. den smaker appelsin. :( Ble brukt med cola, huff kunne likegjerne kjøpt dårlig himkok.

 

Når det gjelder begrepene whisky og whiskey...

 

Chivas Regal er en blended "Whisky". De fleste skotske whiskyslagene kalles "Whisky". Det har noe med produksjonsmåten å gjøre. De kan bare tilføye så og så ditt og datt for å få lov til å kalle den whisky. Det er strenge regler for dette, akkurat som feks med Cognac fra Cognac...

 

 

Nå over til Whiskey, Whiskey er brennevin som er tilsatt endel mer smaker enn whisky. Eksempler på dette er AMERIKANSK WHISKEY og IRSK WHISKEY. Amerikanerne tilfører feks maisbrennevin og ganske mye sukker etc i whiskeyen sin, Det samme gjør irene(ikke mais)... som også destillerer den tre ganger.

 

Er ikke sikkert jeg fikk med alt, men sånn tålig har jeg forstått det iallefall.

 

 

Finnes forøvrig mange rimelige og gode blendeds, mine favoritter av kvalitets blends er Famous Grouse, Teachers, og Johnny Walker. Chivas er god den også, men den er litt i overkant dyr.

 

Min mening er da... Hvorfor ikke kjøpe en Single malt isteden?

 

Men Chivas glir absolutt lett ned, synes også den smaker godt og er lett å drikke med en markant røyksmak :)

 

Må si at jeg faktisk lærte ganske mye av posten din. Takk :) Visste f. eks ikke at det var forskjell på whisky, og whiskey. Det var som jeg skrev i posten min, at jeg selv er ganske fersk innenfor whisk(e)y verdenen. Grunnen til at jeg har kjøpt Chivas er fordi det var den jeg ble anbefalt på vinmonopolet av en kar der som var butikkens "guru" på whisk(e)y. Det finnes helt sikkert andre gode whisk(e)y-typer, og forslag mottas med takk :) Hva er egentlig forskjellen på single malt og blend whisky? Ikke meningen å kapre tråden på noen som helst måte.

 

 

Mvh Faller

 

 

Vet du hva Faller.. Kjempebra det finnes folk som deg, som er interessert i å lære og ikke blir sure hehe.

 

For jeg mener ikke å pirke som sagt, mener bare å dele kunnskap. Når det er sagt så vet jeg selv kun det grunnleggende. Men du finner mer info på nett.

 

 

Mtp WHISKY

 

Blended

 

Single malt

 

Hva betyr dette???

 

Blendeds

 

Kan oversettes som "Blanding"

 

Blendeds er Whisky blandet sammen av forskjellige whiskyer og single malts og andre sprityper... dette for å gjøre whiskyen billigere.

 

Dette er billigeree whiskyer, noen av de er gode, flere av de er av dårligere eller "grei" kvalitet.

 

Grunnen til at jeg rynket litt på Chivas er ikke fordi den er dårlig som blend.. Men den er DYR. Chivas Regal grenser mot prisen til feks Laphroaig, Ardbeg og Caol Ila, Glenfiddich og Highland Park som er single malts, lagrede og ganske gode whisky.

 

 

Hva er så en Single malt?

 

Single malt står får kun en whisky-blanding derrav navnet.

Den er ikke blandet med noen andre whiskyslag.

Det er derfor lettere å lage en god Single malt enn det er å komponere en god blended.

 

Firmaene som lager Single Malt har kun sin egen smak å forholde seg til, de må stå for smaken de produserer. Jeg vil si det slik at bortsett fra unntakene som jeg har nevnt og sikkert noen få andre også så er single malt bedre kvalitet enn blends. Som oftest...

 

Derfor er som regel single malts DYRERE enn Blends. Men ikke mtp Chivas Regal.. joda en god blend men den kan ikke konkurerre med Single malt whisky. Derfor mener jeg at den er for dyr. Prisen den tar, tar den pga en merkevarepris, og den har ikke reell verdi i mine øyne..

 

 

 

Du kan også finne det samme i Cognacs.. Der kaller de ekte ene Cognacs for SINGLE ESTATE, eller også SINGLE GRAPE.

 

Frapin er feks et rennomert Cognac selskap som produserer SINGLE ESTATE Cognac. Ofte er Cognac Single Estate mye dyrere enn Whisky single malts.

 

Cognac med Single Estate koster fra 600-1000 kr helflasken, og som regel ligger den på 1000+ gfor en velagret single estate/grape.

 

Dette er kun det grunnleggende, andre kan som sagt sikkert tilføre mye mer..

 

Jeg vet prinsippet med blendeds og single malts, men jeg har ennå ikke forstått hvorfor det er billigere å lage blends av whiskyer og cognac? Min ide er at de blander inn masse annet billig dårlig så som så brennevin også.. men er ikke helt sikker.

 

Noen blends er som jeg sa kjent for å være bra, Teachers, Johnny walker og også Chivas Regal er noen av disse.

 

Men Chivas er ganske dyr for å være en blend.

 

Egentlig for whiskylikere så skal det være Single malt i hylla di.. om du ikke er fattig, eller drikker på pub...

 

Hehehe, det er sånn jeg ser det. Jeg drikker gjerne vodka eller whiskyblends eller også Jack Daniels på pub.

 

Men hjemme... så skal det være Single Malt whisky.

 

Skjønner du tankegangen min? Jeg håper jeg ikke ser ut som en whiskyfascist lol, men tror det er mange som meg som føler det samme.

 

Jepp, jeg skjønner tankegangen ;) Føler heller ikke noen vits i å bli sur på deg fordi du lærer meg noe nytt som jeg ikke hadde noe innsikt i :) Så takk for at du tok deg tid, og takk for en enkel og oversiktelig forklaring av de to forskjellige typene whisky.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...