Gå til innhold

Nektes å selge berømt bilde i hundeversjon


Anbefalte innlegg

Det har egentlig ikke noe med verdien på egne bilder å gjøre. Det har noe med å oppdra folk til å respektere åndsverkloven. Men ettersom det er stor uvitenhet blandt foreldrene og lærere, så er det en større jobb.

 

Jeg er klar over det forholdet, men ser en på virkelighetens verden er den (dessverre) annerledes og som du sier så er det en stor jobb, jeg vil kalle den "mega" - og neppe overkommelig i praksis.

 

Så lenge det er rent privat bruk av andres bilder er det liten hensikt i å stresse seg opp, selv om man hevder lovtekster. Det er en tapt kamp i lengden. Hver dag lastet det sikkert opp millioner av bilder på nettet, og hver dag bruker titusener andres bilder til f.eks illustrasjon i en blogg eller lignende.

 

Det jeg mente litt var at den rene verdien (kroner) et bilde er verdt minsker hver dag i praksis siden utvalget vokser med millioner. Gamle kjente bilder fra den tiden man kunne telle fotografene med helt andre tall er noe annet, men den tiden er forbi for lenge siden. Blir litt som Mona Lisa, hun er allerede skapt og ferdig med det. Kunsten sliter og med det samme: Millioner driver med en eller annen form for kunstnerisk hobbyarbeide.

 

Vår tid er såpass overdokumentert (ihvertfall i vår vestlige del av jorden) at det neppe må påregnes at ens egne bilder vil ha en særlig historisk verdi i fremtiden - unntak kan kanskje gis for dokumentasjon av enkelte artsutbredelsestilfeller innen plante-og dyreriket.

 

Men nå ble dette litt på sidelinjen av temaet.

 

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...