Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fysikk - to objekter som kolliderer


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et fysikkproblem som jeg håper noen har mulighet til å hjelpe meg med.

 

Det er to objekter som kolliderer (se figuren). objekt 1 står i ro. Massen til objekt 2 er mye større enn objekt 1 og farten til objekt 2 forandrer seg marginalt ved sammenstøt.

Baneradiusen til objekt 1 er mindre enn objekt 2.

 

figur%201.jpg

 

Kraft er jo, F=masse*aksellerasjon.

Fordi objekt 2 ikke mister sin fart så er jo aksellerasjonen konstant. Hvordan kan en da beregne hvilken kraft som objekt 2 utfører på objekt 1?

 

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg har et fysikkproblem som jeg håper noen har mulighet til å hjelpe meg med.

 

Det er to objekter som kolliderer (se figuren). objekt 1 står i ro. Massen til objekt 2 er mye større enn objekt 1 og farten til objekt 2 forandrer seg marginalt ved sammenstøt.

Baneradiusen til objekt 1 er mindre enn objekt 2.

 

figur%201.jpg

 

Kraft er jo, F=masse*aksellerasjon.

Fordi objekt 2 ikke mister sin fart så er jo aksellerasjonen konstant. Hvordan kan en da beregne hvilken kraft som objekt 2 utfører på objekt 1?

 

Takker for alle innspill!

 

Den mister jo litt fart? Hvis ikke har det ikke blitt utført noen kraft...

 

M*A er kraften som blir utført på objekt 2, og ifølge newtons 3lov er det den samme kraften som blir utført på objekt 1.

 

Men jeg har bare hatt vgs fysikk, så hvis det har en mer komplisert løsning, så har ikke jeg peiling. Lykke til!

Lenke til kommentar

Oppgaven slik som den er formulert kan vel i utgangspunktet neppe løses ut i fra den videregående skole sitt fysikkpensum.

 

Jeg tror ikke den kan løses ut i fra noe annet pensum heller fordi oppgaven er underspesifisert, dvs de mangler de opplysninger som behøves for å kunne gjøre utregningene.

 

Det står at akselerasjonen til objekt 1 er konstant. I så fall så må det være en kraft eller et dreimoment som virker inn på objekt 1. Det står ingenting om hva slags kraft eller dreimoment dette er.

 

Hvis dette eksemplet egentlig dreier seg om et eksempel fra virkeligheten, hva med å beskrive dette litt mer utdypende ?! Slik som oppgaven er formulert, så tror jeg ikke den har noen løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...