Gå til innhold

Twitter for dummies?


DBM

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri giddet å sette meg inn i hvordan Twitter fungerer, og da skjønner jeg ikke en dritt av hvordan det er bygget opp. Men nå tenkte jeg at det kunne vært greit å vite hva det går ut på.

 

Var inne på Twitter-siden til Lance Armstrong, og der er det tilsynelatende bare han som skriver. Men veldig mange @xxx, hvor jeg går ut i fra at han skriver til noen andre, eller svarer noen.

 

Men for å se hva han svarer på så må man inn på profilene til de andre? Linkene, eller nickene, leder meg jo bare til personers "hovedside" og ikke til bestemte innlegg de har skrevet?

 

Det hadde vært glimrende om noen kunne forklare det her i klartekst, the dummy way.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener det nye twitter-skinet skal ha en "show conversation"-knapp? Men i utgangspunktet har du helt rett - du ser ikke hvilken tweet noen har svart på med en @, hvis det i det hele tatt er snakk om et svar på noe (man bruker også @ til å f.eks. henvise til eller navngi andre, uten man nødvendigvis snakker til dem).

 

Det er litt lettere for de som snakker å følge med, siden de (vanligvis) har personen de prater med i timelinen sin, og svarer underveis - og hvis ikke kan man trykke på @NavnetDitt i menyen for å vise alle tweets som nevner deg.

Lenke til kommentar

Mener det nye twitter-skinet skal ha en "show conversation"-knapp?

 

Du mener kanskje pil-knappen. Da jeg klikka der ga ting litt mer mening. Hva er f.eks. retweet?

 

Og her da:

lancearmstrong Lance Armstrong

@tmlzeke @LIVESTRONG YES!

 

Betyr det at han skriver til (evt snakker om, hvis det var en annen setting) både tmlzeke og LIVESTRONG-profilen?

Lenke til kommentar

Ugh. Forumet spiste posten min.

 

Som i virkeligheten kan samtaler ha flere enn to deltakere :p Da er det vanlig å bare nevne alle sammen. Ellers kan man f.eks. slenge på navnet til noen du ønsker å få med i samtalen, eller som du mener burde se den.

 

Retweets er å tweete noe om igjen, altså direkte sitering. I "gamle dager" skrev man bare RT @BrukerNavn <Sitat>, nå har Twitter API-en en egen funksjon for retweets (merket med et lite symbol som minner om resirkuleringsmerket). "RT" brukes fremdeles, f.eks. når du vil legge til en egen observasjon eller kommentar (før RT-merket), eller om du vil gjengi en samtale til hele følgerlisten din.

Lenke til kommentar

Takker, begynner å forstå litt mer nå. Regga meg, men så er det noe mas om e-post som jeg ikke skjønner.

 

Hva er det de vil? Jeg har prøvd begge valgalternativer, og får opp feilmeldingen når jeg velger resend.

 

Fikk e-post hvor jeg skulle bekrefte ved å klikke på en link, og gjorde da det.

 

Edit: og hvorfor kommer ikke bildet mitt opp på profilen? Bildet kommer opp på settings -> profile, men ikke på profilen.

post-233263-0-27748900-1303336040_thumb.jpg

Endret av DBM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...