Gå til innhold

Subwooferen slår seg av etter kort tid


Anbefalte innlegg

Dette er systemet jeg har:

 

Denon AVR 3806

2X CLS-15 L+R høyttalere

1X CLS-6C center

2X CLS-6 bakhøyttalere

1X CLSC-12S Subwoofer

 

Suben er koblet til forsterker med enkel (sub)kabel(plugg).

 

 

Jeg sliter med subwooferen. Når jeg skrur den på så spiller den veldig lavt og slår seg av av seg selv etter et par minutter. Lyset bak går fra grønt til gult før det blir rødt.

Jeg tror ikke det er pga. noen innstillinger på forsterkeren, men at det er noe som er ødelagt.

Noen som vet hva som kan være problemet? Er det noen i Bergen som kan fikse denne?

Endret av jke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis suben har 2 innganger, rød og hvit, så har du koplet den til hvit?

Eller ha den kun 1 inngang.

 

Har den ett valg om auto og alltid på?

 

Hvis du setter den til alltid på, får du da lyd i suben?

Kjør tonetest eller en film med 5.1 og kjenn på selve elementet.

 

Du har koplet suben til Pre-out på forsterkeren? og ikke sub in?

 

 

EDIT:

 

Det er en annen som har hatt bortimot samme problemet ser det ut til. Han har ikke mange lovord om suben: http://www.audioreview.com/cat/speakers/subwoofers/cerwin-vega/clsc-12s/PRD_321823_2741crx.aspx

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Jeg har levert suben til reperasjon og nettopp fått den igjen. Ser ut til at det var noe med auto starteren.

 

 

Den spiller ikke så høyt jeg kan huske at den kunne. Hva bør jeg sette crossover frequency på?

Den står på 40 Hz på sub og det samme på forsterker.

 

Jeg har skrudd bassen på forsterkeren opp til 6+. Noen som vet om dette kun gjelder fronthøyttalerne eller også sub?

Endret av jke
Lenke til kommentar

Hvis du har satt crossover til 40 Hz, så spiller den kun på under 40 Hz, og høytallerene tar resten. De aller aller fleste følger THX standarden og deler på 80 Hz.

 

La suben ta seg av de lave frekvenesene, det gir mindre stress på forsterkeren for disse.

Sett forsterker til 80, og sub til 90-100, så er du sikker på at den ikke kapper vekk noe selv.

 

Husk å plasser suben korrekt også. Det beste tipset her er vist å sette suben i lytte posisjon, for så å gå rundt å finne stedet som gir mest bass, for så å sette den der.

 

Men en liten tommelfinger regel er at settes den i hjørnet så blir det mye bass. Syntes man det blir litt mye, trekk den vekk fra hjørnet.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...