Gå til innhold

Søker spill med RPG-elementer


Anbefalte innlegg

Jeg er på leting etter nye spill å kaste bort fritiden min på. I jungelen av spill er desverre det meste uinteressant, og min økonomi tillater meg desverre ikke å kjøpe alt for å finne de få juvelene som faktisk finnes, derfor håper jeg dere kan hjelpe meg.

 

Det jeg tror jeg trenger for at jeg skal kunne like et spill, er at det har et visst RPG-element; at man kan utvikle karakterer i spillet, og helst på en måte som gjør at man mens man spiller ikke vil miste dem. For at dere skal forstå hva jeg mener kan jeg komme med et par eksempler.

 

Jeg liker Total War-serien. Men ikke fordi jeg er interessert i de episke slagene. Det jeg først og fremst er opptatt av i serien er å utvikle familien av generaler og guvernører. Det er alltid gøy å få opp en ny kid, som viser seg å være en natural born leader, som etter å ha vunnet en rekke harde slag blir tidenes general. Like tragisk som det nevnte er gøy er det når et slikt ledertalent plutselig blir slaktet av en assasin, eller ryker i et slag fordi jeg har vært dum nok til å stasjonære ham i en by som blir tatt av fienden.

 

Jeg liker Football Manager. Det artigste er når jeg spiller med et lag i 10+ sesonger, når jeg ser fruktene av mitt eget ungdomsarbeid - at en spiller fra egen klubb når landslaget, for eksempel, eller når en spiller jeg fant som 18 år gammelt relativt billig talent blir en verdensklassespiller og vinner årets spiller i verden. Samtidig er det trist når en spiller som så ut til å være et kjempetalent da han ble tatt inn i juniorstallen min blir solgt til Scunthorpe, fordi han aldri ble noe annet enn en middelmådighet.

 

Jeg likte Tom Clancy's Rainbow Six-spillene. Særlig de tidlige utgavene. Jeg likte først og fremst planleggingen foran missions som skulle utføres, helt til jeg etterhvert fant ut at AI'en på mine menn var såpass dårlig at de alltid klarte å kløne seg til å bli drept, noe som var tragisk da spillet inkluderte inneholdt en slik del som det jeg etterlyser: Gruppens soldater ble bedre med experience, men kunne også dø og forbli døde og dermed ubrukelige i senere missions.

 

Jeg likte også godt UFO-serien, av samme grunn, helt til jeg ble for utålmodig av at det gikk så tregt og at det ofte virket veldig tilfeldig om mine kjære soldater endte opp i en likkiste under et oppdrag.

 

I tillegg er det verdt å nevne Syndicate og Jagged Alliance som spill med elementet jeg er på utkikk etter.

 

Det jeg ser etter er altså spill hvor man har en form for tropp av virtuelle mennesker tilgjengelige, som utvikler seg om man har suksess, men hvor det også smerter å miste slike. Jeg er IKKE på utkikk etter spill hvor man har en minimal utvikling av tropper og hvor reinforcements gjør at savnet av de som dør/forsvinner ikke merkes i det hele tatt.

 

Så, finnes det noen gode slike spill i dagens lettvinte ezmode-spillverden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel du kan jo prøve Alpha protocol (jeg likte det veldig godt, men fikk ikke så gode kritikker. Du finner det billig)

http://www.gametrailers.com/user-movie/alpha-protocol-demo/343557

 

Vist du liker tur basert så er disciples 3 veldig bra.

http://www.disciples3.com/download/download_eng.htm

 

Mass effekt 1/2 & dragon age 1/2 er jo og anbefale.

Endret av petrus
Lenke til kommentar

Crusader Kings kan kanskje være interessant? Det er et strategispill der du skal bygge opp og kontrollere et dynasti, og få det så mektig som mulig ved hjelp av diplomati, krig, og spesielt giftermål. På grunn av spillets lengde vil du følge flere generasjoner av den samme familien, og det er alltid en fare for at rollekarakterer du bryr deg om dør en tidlig død. Spesielt ille er det for eksempel om arvtakeren din som er dyktig dør, slik at den sinnsyke broren hans er den neste i arverekken. Crusader Kings 2 er for øvrig under utvikling.

 

screen03jk8.jpg

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Bump!

 

Har fremdeles ikke funnet et nytt spill av denne typen, som har vært verdt å spille (for min del). Rene rollespill er ikke det jeg ser etter. Disciples 3 kunne nok vært ok, men er ikke helt det jeg ser etter heller.

 

Crusader Kings virker veldig interessant, men Paradox Interactive spill... Jeg har alltid likt å tro at jeg ikke er veldig opptatt av grafikk, og at jeg kan tackle spill med bratt læringskurve, og at litt klønete UI kan være noe jeg kan komme over, men PI-spill tyder gjerne på det motsatte.

 

Så, har noen noen andre gode forslag?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...