Gå til innhold

Cities in Motion (CIM)


Anbefalte innlegg

Mener at dette spillet fortjener en egen thread i PC-spill forumet. :)

 

 

Kjøpte dette igår etter å ha prøvd demoen, og må si meg veldig positivt overrasket. Det nye spillselskapet Colossal Order fra Finland har gitt ut en utrolig solid og polert tittel!

 

Allerede brukt flere timer på å finne og sette opp de mest effektive bussrutene, kjøpe busser, legge trikkespor og bygge metro. Det byr på mange utfordringer når du plutselig innser at det står 70+ studenter og surmuler på en buss stopp, og når bussene endelig ruller inn bryter den første sammen siden du valgte å kutte ned utgiftene på vehicle maintenance. Når du endelig har ryddet opp i alt rotet, kommer det en militær parade og blokkerer hele gaten. :)

 

For å si det sånn; Cities in Motion er vanskelig! Men desto mer givende er det når du får ting på plass og ser at du har et fungerende transport system som ruller inn penger. Skal du utvide bussrutene og betale for en TV-advertisement? Kanskje låne penger i banken og lage en fergerute over elva? Eller en ny metro stopp?

 

Forøvrig kommer spillet med 5 bykart, flere scenarios på disse byene og en map editor, samt sandbox mode. Lett verdt pengene og mer til imo. ^^

Endret av Acemore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt å se det er flere som spiller dette.

Jeg kjøpte dette spillet på steam (154NOK), og i går fikk jeg spilt gjennom det første scenarioet i Berlin.

Veldig interresant og morsomt spill. Timene går fort!

 

Bygde rutene mine helt feil, det lærte jeg grundig. Alt for mange stopp gjør det håpløst når man er på 1920 tallet, og bussene tar 10 personer.

Det er så godt som umulig. Metro er det man tjener klart mest på, når man får råd til det da. Gleder meg til å fortsette på dette spillet. Alle som har vært borti Transport Tycoon, kommer til å like dette spillet.

Endret av Daggy
Lenke til kommentar

Har spilt CiM i et par timer nå og har oppdaget at AI-en som styrer bilene kunne vært litt bedre. Etter litt spilling på Berin-kartet oppdager en at buss og trikk-ruter i sentrum av byen fører til en trafikkaos som forplanter seg over alle de største veiene og sideveiene. Alt står stille og en tjener rett og slett ikke penger.

 

Det jeg har merket meg er at AI-en insisterer på å holde samme rute som den først valgte når innbyggeren skulle kjøre fra et sted til et annet. Havner AI-en i en kø, og kommer til et veikryss, så insisterer den på å holde samme rute, selv om sideveiene er helt fri for trafikk. På denne måten hoper det seg opp med personbiler, busser og trikk etter litt spilletid.

 

Utenom det er CiM er ganske bra spill, men jeg ville heller sammenliknet det med Traffic Giant, enn Transport Tycoon, siden hvert kart kun inneholder en predefinert by.

Lenke til kommentar

Har spilt betaen til dette spillet i timesvis, og nå fullversjonen en god stund. Noen tips jeg kan gi er å ikke ha for lange ruter. Hvis rutene er for lange vil du se at bussen/trikken er full hele tiden fordi folk bruker den til å krysse byen. Mye bedre å lage rutene som mindre runder også ha noen stopp som overlapper hverandre.

Husk også at man kan bygge trikkeskinner over parker, fortau, osv. Veldig lurt å bygge trikkeholdeplasser utenfor veien. Da stanser man ikke trafikken når man tar av og på passasjerer.

 

Et tips for å tjene penger er å ha prisen for billett ganske høy. Opp mot rød billettpris er ingen hindring. Hvis du virkelig vil tjene gode penger bør du bygge metro/tbane. Da tjener du helt absurd mye. Det kan også lønne seg å sette ned vedlikehold på holdeplasser ned mot 20-25%. Står på 50% som standard.

Lenke til kommentar

Har spilt betaen til dette spillet i timesvis, og nå fullversjonen en god stund. Noen tips jeg kan gi er å ikke ha for lange ruter. Hvis rutene er for lange vil du se at bussen/trikken er full hele tiden fordi folk bruker den til å krysse byen. Mye bedre å lage rutene som mindre runder også ha noen stopp som overlapper hverandre.

Husk også at man kan bygge trikkeskinner over parker, fortau, osv. Veldig lurt å bygge trikkeholdeplasser utenfor veien. Da stanser man ikke trafikken når man tar av og på passasjerer.

 

Et tips for å tjene penger er å ha prisen for billett ganske høy. Opp mot rød billettpris er ingen hindring. Hvis du virkelig vil tjene gode penger bør du bygge metro/tbane. Da tjener du helt absurd mye. Det kan også lønne seg å sette ned vedlikehold på holdeplasser ned mot 20-25%. Står på 50% som standard.

 

Takker for tipsene, de var veldig nyttige!

 

Jeg har et spørsmål på noe som jeg oppdaget i stad;

Er det noen som har fått til å bruke overgangen mellom bakke og undergrunnsnivå for metroen?

Jeg forsøkte litt, men fikk de aldri til å klaffe. Skjønte ikke helt hvordan jeg skulle få til det.. :huh:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

En liten bump.

Ser at GameStop har tilbud på CIM, og ser at det har kommet mange DLC til spillet.

Regnet fram til hvis jeg kjøpte Collection + resten av dlc som ikke kommer med (lame), så blir det ca 218 kr.

Så spør er om spillet er verd det.

Ser veldig interessant ut, men lurer på hvordan spillet kjører.

Grafikk glitch, lyd crackling o.l. ;P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...