Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Global Agenda så helt perfekt ut, men handler alt om PvP der også? Ingen muligheter til å vandre rundt bare for å utforske samt å skille i andre ting en "combat-skills"? Det så nemlig slik ut i en trailer på youtube.

 

Edit: ikke det at "combat" er feil, men jeg liker heller typen "coop" hvor man spiller mot "NPCs", men dette kan heller ikke være hele spillet da jeg ikke finner det så altfor spennende å holde på med kun dette:)

 

Setter jeg for høye krav? Er jeg for sær? :p

 

Du bør absolutt prøve DC Universe Online. Vi snakker selvsagt superhelter og superskurker, men det er ikke noe problem å løpe rundt med pistoler eller gevær om du føler for det. Det er både PvE og PvP-servere, så du trenger ikke å gjøre noe PvP om du ikke vil. Men selv om du velger en PvE-server kan du likevel bli med i PvP når du føler for det, enten med den vanlige karakteren din eller en ikonisk karakter om Batman osv. Og jada, i Batcave. :)

 

For oss som er mer interessert i PvE er det mer enn nok å gjøre både i solo og i grupper. Solo har mange interessante oppdrag for begge sider, collecticbles osv å finne og så videre. Personlig foretrekker jeg løp rundt omkring i byen. Dette er vanlige løp på tid med checkpoints og hele greia som er tilpasset flyving, akrobatikk og superfart, avhengig av hva man har. De enkleste er ganske enkel, men det blir betydelig verre etterhvert. :)

 

Vil du bli med i en gruppe kan du slå deg sammen med folk i den vanlige verden eller gjøre som meg og medle deg på Alerts. Dette er relativt langt instanser i forskjellie områder for fire spillere. Du bare melder deg på og venter til du får starte. Det kan ta noen sekunder eller en halvtime, alt etter som hvor heldig du er, hvilken alert du vil prøve og tiden på dagen. Men du kan gjøre mye annet mens du venter, så det er ikke noe problem. Vi har også raids og duos, men jeg har ikke prøvd dem ennå. Jeg går ut ifra at det er Alerts med to (due) og åtte (raid) spillere. Akkurat nå driver de og patcher hele greia for å få Valentine's Day greier. Litt i seneste laget, men samma det. :p Jeg gleder meg til å leke med Catwoman. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreslår xsyon jeg da.

Vet ikke om det er akkurat hva du er ute etter med tanke på tidsalder, ettersom det liksom er i en mer post-apokalyptisk fremtid enn en Star Wars-fremtid, men det virker ikke så veldig PVP-basert (uten at jeg har spilt det, er i pre-order beta for øyeblikket).

 

Kort fortalt kan hele verdenen forandres; Du kan bygge veier, fjerne veier, bygge fjell, fjerne fjell, bygge hus, fjerne hus... osv. :p

Og å overleve. Sjekk linken, å forklare alt ville tatt så lang tid :)

 

Men hvis du skulle bli interessert anbefaler jeg å sjekke noen filmer, har nemlig noen nedsider også, som at det ikker så "polished" (Er et lite indie-team som jobber med det).

 

Xsyon er et gøy spill ja. Sliter litt med lærekurven, men det virker som ganske gøy når man setter seg litt inn i spillet. Men for de med liten tolmodighet så er det nok beste å vente litt til spillet kommer seg skikkelig igang :)

Lenke til kommentar

Savner et ordentlig mmorts spill. Jeg føler at det er en del spillmekanikker som åpenbart burde vært med i et ordentlig mmorts spill. I tillegg er jeg lite fan av forretningsmodellene som ofte brukes. Det kan hende de tjener penger på det fordi en liten unge synes det er morsomt å kjøpe seg seier (på foreldrenes kredittkort) i et spill der 95% av settlementsa er forlatt, men generelt så er det dette å kunne kjøpe seg seier som ødelegger spilla. I tillegg strider det helt imot det å være real time strategy. Faktisk så er det som regel farming av et eller annet slag og å kjøpe seg fordeler som har mest å si.

 

 

Subscription. Ulempene her er at det kan være vanskelig å rekruttere spillere. Fordelen er at du kan gi alle like fordeler. I tillegg så vil verdenen være mye mer aktiv.

Det er rimelig å annta spillovplevelsen er best her. Men den økte konkurransen kan gjøre spillet mindre morsomt for noen (taperne). For et lettklient spill, som jeg tror passer mmorts spill bedre så vil de fleste ikke betale masse penger for å spille, og enhver betaling kan være avskrekkende.

 

Free to play, med premium account og eller kjøpbare bonuser. krever ikke betaling for å spille, og har derfor mye lettere for å rekruttere nye spillere. Ulempen er at spillene som regel suger såpass mye (ofte pga. dette) at spillerene ikke blir værende. Altså man får mange udedikerte spillere, som igjen (når du har settlements) fører til et veldig tomt kart. I de fleste verdener i tribalwars, eller ved "utkanten" så er spillet preget av inaktivitet og det gjør det spillet veldig kjedelig.

 

Hvordan forretningsmodellen kan være:

- Free to play.

- Premium account som gjør management lettere (f.eks stocke bygninger, sette opp autohandel etc). I tillegg bør det være en viss bonus i hvor raskt du kan bygge opp. F.eks ikke premium account har 80% av normal produksjon. Det er viktig at forskjellen ikke er for stor, men fortsatt nok til å gi incentiv til å kjøpe premium account. Månedsbeløpet er fast, og det er ingen bonuser utenom dette. Månedsbeløpet bør også holdes på et fornuftig akseptabelt nivå. Det bær være egne verdener kun for premium account brukere.

- En premium account bruker gir deg premium rettigheter i en vanlig verden og en valgfri (premium eller vanlig). Man kan utvide til å få premium rettigheter i flere verdener ved å betale litt mer (et lavt beløp per ekstra verden). Premium account gjelder ofte for kun en verden, men man er ofte med i minst 2 verdener, i tilfelle den ene skulle gå dårlig, og å betale premium rettigheter for kun en verden blir fort dyrt, og også irriterende hvis du vil slutte i den verdenen. Det medvirket til at jeg ikke betalte for det i tribalwars. Det må virke fair, og her betaler man et forutsigbart og rimelig beløp der man ikke låser seg til spesifikke verdener. Du kan alltids forlate en verden og heller joine en annen, uten at det går ut over premiumrettighetene.

- (dette er mer spillmekanikk relevant) I ikke premium verdenene så må man for all del redusere anntall tomme settlements. I tribalwars så ser man gjerne en player landsby, omgitt av mange titalls uutvikla og tomme landsbyer. Null npc landsbyer som spawnes. En spiller som går inaktiv vil enten få landsbyen fjerna, eller at en inntelligent AI tar over. Fjerning av inaktive spilleres landsbyer må være agressiv mot lavt utvikla landsbyer. Klump landsbyene tett sammen i starten. De fleste vil etterhvert gå inaktive og man må passe på at villagene er passe plassert late game. Et dynamisk system der verdenen ikke er prega av mange inaktive landsbyer er veldig viktig.

- I ikke premium verdener vil de som betaler premium ha en grei fordel, i tillegg til at de ikke betalende spillerene er nok noe mindre dedikerte som gjør konkurransen lettere. Det er nok en del spillere som liker dette. Premium verdenene er for de som krever total likhet, i tillegg til at man slipper unna alle de inaktive spillerene. Ikke betalende er på en måte en slags "trial account". De kan spille hele spillet, men mangel på å sette opp management vil etterhvert bli mer gjeldende og vil gradvis gjøre premium account mer fristende. I tillegg så er nok også produksjonsbonusen fristende, og så lenge prisene er rimelige, med et lavt øvre tak, og du ikke låser premium til kun en verden, så vil man nok få flere subscribers.

 

 

Spillmekanikker:

- Agressiv fjerning av (ikke betalende) inaktive spillere. Dynamisk måte å behandle dette på slik at verdenen er aktiv til enhver tid, altså at f.eks aktive landsbyer ikke havner for langt ifra hverandre.

- For at det skal fungere som et strategispill så er det viktig at farming ikke er et viktig element. I Tribalwars så sender man tropper for å hente ressurser fra inaktive landsbyer. En som kan sitte ved pcen 24/7 vil vokse vanvittig raskt, og dette er ikke bra gameplay.

- Trenger ikke overvåke mot angrep 24/7. Å være pålogget mens noen angriper har ofte en enorm fordel, der man kan gjøre spesielle ting som f.eks å innterrupte en serie angrep (der siste angrep kaprer) ved å la forsvar komme inn mellom siste og nest siste angrep. I tribalwars bruker man hotkeys for å sende serier angrep med mindre enn 1 sekund mellomrom for å forhindre dette. Begge er dårlig gameplay. I middelalderen var det ofte slik at man ikke gikk rett på et slott, man beleira det. Et direkte angre var mulig men veldig mye vanskeligere. Man kan f.eks gjøre krig hovedsakelig med at man sender tropper til å beleire (ikke angripe direkte). Dette gir motspillerene en tid til å reagere. Man kan også flytte en del krig vekk fra hjemmebasene og heller til kontroll over noe tilsvarende provinser (gir bonuser, men man har ingen direkte kontroll over dem).

- Lite repitiv/manuell management. Anntall landsbyer man kan ha bør være begrenset, og det bør ikke være overkomplisert. I tillegg bør man kunne helt automatisere handel. Altså, landsbyene dine produserer ulike ressurser, og disse vil du som regel enten selge, sende til en annen av dine landsbyer, en alliert landsby. Du vil også kunne kjøpe ressurser ved behov og under visse forbehold (hovedsakelig pris, og avstand til marked) og disse bør også skje i visse prioriteringsrekkefølger. Ved å sette parametre på når du vil ha en trader til å kjøpe eller selge en viss mengde av en ressurs og liste disse, og ha dette for hver landsby og provins så vil du kunne helautomatisere all handel og gjøre det svært effektivt, og det burde også være svært lønnsomt å gjøre dette riktig (spesialisere landsbyer, men gi alle behovene de trenger ved handel mellom dem). Sammarbeid med andre spillere om dette vil være svært viktig. Det krever planlegging, samarbeid og strategi for å sette opp dette, og er forbeholdt premium brukere (kansje en enklere versjon til ikke betalende). I starten er det ikke så viktig men det vil bli vesentlig senere. Bygging av byer bør heller ikke være for komplisert, og man bør kunne sette opp bygninger i køen for en god stund framover. I tillegg så bør man kunne sette opp en bygning man ikke har ressurser for, men den starter å bygges så fort man får det.

- Tak på hvor mektig man kan bli. I tribalwars kan man få uendelig villages. I stronghold kingdoms kan man kun ha 10 landsbyer, men man kan 50 fulle hærer plassert i vassalbyer. Poenget er at det tar veldig lang tid å bygge seg opp, og selv en større gruppe med "mindre" spillere har liten sjanse. Taket bør nås lenge før, og en samlet gruppe svakere spillere bør være en reell trussel mot en sterk spiller. I tillegg, hvis man mister alle byene, kan man starte på nytt uten at det tar for lang tid. Det siste krever også teknologitre som stronghold kingdoms. Selv om du mister alle landsbyene i en verden, så har du fortsatt oppgradert teknologi og å bygge seg opp igjen går mye fortere. Spillerene blir aldri så mektige at de er urørbare og de kveles av for mye management. I tillegg hvis man mister alt så kan man bygge seg opp igjen. Å bli en "big fish" igjen vil ta tid, men du kan ganske kjapt bli en mindre trussel mot dine fiender (eller starte et helt annet sted med helt andre spilere).

Endret av ImmoralAtheist
Lenke til kommentar

Svar til trådstarter:

 

Fant nettop et lovende spill, foreløpig i Open European beta =) Ser ut til å være en litt mer action-speccet versjon av EVE. Kan gi tilbakemelding når det er prøvd, holder på å laste det ned nå.

 

Black Prophecy heter det =)

 

Link: http://blackprophecy.com/

 

Ja, og ifølge MMORPG.com sin liste skal det være FTP ;)

 

 

Edit; Ser litt på gameplayvideoer nå mens jeg installerer, ser lovende ut. Ut ifra det jeg finner på det offisielle nettstedet er rimelig PvP-basert, men er ikke 100% sikker på dette. Verdt å sjekke ut vertfall :whistle:

 

 

Edit; Link til FAQ her: http://blackprophecy.com/index.php?id=67#c267

 

Står mye nyttig der, blant annet at craftingen skal være bra og omfattende. Det vil også være mulig å utforske/levle pve-messig =)

Endret av Tasselass
Lenke til kommentar

Enig der, bra funn. Har spilt det et par timer. Er noen småglitches her og der, men ellers virker spillet fengene så langt, med mindre man har noe imot romskip etc.

 

Er lett å få hjelp i chat om det er noe man lurer på, så om det kanskje er litt vanskelig i starten skal gå greit med litt hjelp derfra =)

Lenke til kommentar

Er noen småglitches her og der,

 

 

Småglitches? Hele områder + masse quests er ute av drift, cinematics spilles av alt for fort og mange andre småting. Etter å ha deltatt i Rift-betaen er dette en grusom opplevelse. Men spillet ser meget bra ut, og gleder meg til det blir stabilt :)

Endret av sos
Lenke til kommentar

Jeg ser at du er litt skeptisk til EVE fordi det har et sterkt pvp-fokus, men det kan være verd å prøve dersom du du liker å være en crafter eller trader. Spillet er veldig spillerdrevet. Masse utstyr ødelegges og må erstattes. Mange spillere er rene carebears som skaffer mineraler, lager utstyr, frakter varer for andre osv. Dersom du ikke er interessert i pvp kan du relativt enkelt minimere sjansene for å vli angrepet, men du vil aldri være helt sikker. Spør gjerne i EVE-tråden i PC-spill-forumet her. Der er det også flere minere og craftere som kan si mer om den delen av EVE.

Lenke til kommentar

Jeg har nå enda ikke kommet meg bort i fra Entropia :p

 

En ting har dog blitt bedre. Etter at jeg begynnte å sette meg litt inn i spillet og spille en del "smartere" (kalkulere ALT jeg gjør) så ser jeg at jeg stortsett ender opp med å gå i null eller i pluss. Tenker jeg fortsetter likevell :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...