Gå til innhold

bsod: irq_less_or_equalent


Deidei

Anbefalte innlegg

Dette ser mest ut til å hende i spill, cm4, wc3 osv.

Får en bsod med feilen irql_less_or_equalent ellr noe sånt. Har prøvd å deaktivere isdn og nettverks kort, men hadde ingen effekt.

Noen andre tips? Har tenkt å formater om noen ukers tid nr jeg får nytt grafikkort, men vil gjerne kunne bruke pcen frem til da :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg har oppfattet den feilmeldingen, og ut ifra hva andre har sagt om den, så dreier den seg om drivere. Det er derfor en mulighet for at en av driverene dine ikke er "god nok" for Windows'en din. Jeg vil derfor tro at en oppdatering av skjermkort,lydkort,nettverkskort(er sikker ikke nødvendig, men du kan prøve),og ISDN kortet driverene dine vil løse dette problemet. Hvis du trykker start - kjør - og skriver "msinfo32.exe". Så trykker du på + på Maskinvareressurser - Konflikter/deling , så kan du se her om det er noen enheter som deler IRQ, det trenger ikke å bety at det er en feil, (det skal være mulig å dele IRQ uten problemer) men jeg synes å huske at det ikke er å bra å la skjermkortet dele IRQ med noe som helst. Deler skjermkortet IRQ, må du nok flytte PCI kortet som ligger under skjermkortet et hakk ned... (stokke litt på PCI enheter kan løse problemer)

Hvis problemet er mer alvorlig, så kan det nok hente at RAM'en din er ødelagt, tror det finnes et program som heter Memtest eller noe slikt, som tester brikken din. Men jeg tror egentlig ikke at det er minnebrikken(e) dine som svikter her. Når det gjelder PC så vet man egentlig aldri.

Lenke til kommentar

Den har jeg også sett mye til, desverre.

 

Grunnen til at det skjedde hos meg er jeg usikker på, fordi jeg byttet hovedkort for å få AGP 4x istedenfor AGP 8x som gjorde maskinen min ustabil. Sjansene er store for at det var hovedgrunnen, men kan også være annet. Hadde jeg fått denne feilen, ville jeg ikke vært i tvil om å skylde på hardware. Prøv å bytte HK som siste alternativ.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at noe deler irq, men skal prøve å flytte nettverkskortet som er under gfx, lenger ned. Skal jo formatere om noen uker, håper dette løser problemet da. Tviler på at det er noe galt med rammen, menmen. Det får jeg finne ut etter formatering da.

Lenke til kommentar
Ser ikke ut til at noe deler irq, men skal prøve å flytte nettverkskortet som er under gfx, lenger ned. Skal jo formatere om noen uker, håper dette løser problemet da. Tviler på at det er noe galt med rammen, menmen. Det får jeg finne ut etter formatering da.

 

Skal ikke være noe problem at ting deler irq, hvis det er et problem, er det noe galt.

 

rammen kan man teste med www.memtest86.com

Lenke til kommentar

Det kan være flere årsaker til den feilmeldingen der:

1 - Feil på drivere og/eller irq-konflikt.

2 - Overklokking. Jeg kan fint produsere den feilmeldingen på "bestilling" med maskinen min bare jeg overklokker litt over det som er stabilt.

3 - Kan også oppstå hvis det er feil på ACPI eller PIC/APIC innstillinger i bios eller Windows (Windows ble installert med APIC men så blir dette senere endret til PIC i biosen f.eks). Det her resultere egentlig også i en irq-konflikt da men... :p PIC/APIC betyr Programmable Interrupt Controller og Advanced Programmable Interrupt Controller (med andre ord, to forskjellige typer irq-kontrollere).

4 - Hardware feil. Defekte minnebrikker, defekte pci kort osv kan også resultere i den feilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...