Gå til innhold

Betalte 16 000 for ringetone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ingenting annet enn svindel. Og det, som noen her påpeker, med regjeringens velsignelse. Hadde dette vært meg, skulle jeg dratt firmaet inn for en retten, med det argument at jeg aldri har underskrevet en avtale der de kan "stjele" penger fra meg. Men problemet er vel at hver gang noen laster ned slikt innhold på telefonen sin, så drypper det litt på teleoperatørene... Derfor er det vel ikke så viktig for dem å sperre useriøse selskap ute. Men mediaoppslag ala' dette er god medisin.

Kanskje mobilen.no kunne hatt en stor oversikt over "verstingene" på forsiden?

Lenke til kommentar

Nå er det også forholdsvis strenge krav og regler for disse som driver disse tjenestene her, hvor en av dem blant annet er at abbonementtjenester skal merkes. Desverre utnytter mange dette ved å merke det, men merke det svært lite godt, og gjerne midt i en større tekst mange ikke forstår noe som helst av. En annen regel er at disse som tilbyr slike abbonementstjenester SKAL tilby telefonsupport, slik at vi forbrukere kan ta kontakt med dem via telefon.

 

Akkurat her i denne saken synes jeg forøvrig det er noe underlig. Altså, for at noen skal kunne belaste denne dama sin telefon, da må dem sende henne sms. At hun har mottatt opptil flere sms fra et ukjent nummer hver eneste uke må da ha fått henne til å undre seg på hvorfor dem kommer? Her er det ikke bare selskapet bak abbonementet som har vært sleipe, men dama selv har da vært ganske så sløv og ikke undret seg på meldingene / fulgt med på sine fakturaer.

 

Det siste jeg selv klarte var å sende inn en sms på en tvreklame. Noen vet nok hvilken jeg prater om dersom jeg sier at det var han der "idol-dommeren" som pratet om å kjøpe musikk til innkjøpspris. Før jeg visste ordet av det var over 100 kroner trukket fra min mobiltelefon, og jeg som var litt halvfull der jeg satt foran tvskjermen fikk ikke med meg teksten som stod der i 2 sekunder før den gikk bort, en tekst som var såpass lang at selv en edru mann skulle slitt med å lese den før den gikk bort igjen. Den teksten fikk jeg heller med meg noen dager i ettertid, uten at jeg engang klarte å lese alt sammen.

 

Som en kar nevner om at også teleoperatørene tar sitt er jo også noe. De tar ikke bare litt, de tar noe inn for jævlig mye. Jeg vet ikke helt jeg altså, men på en måte tenker jeg faktisk at også Telenor er like lite etiske i alt dette som folkene bak abbonementene. Dersom jeg starter opp en lignende tjeneste gjennom en sms-gateway vil Telenor ha ganske nøyaktig 50% av det forbruker må betale per sms, og jeg som driver hele tjenesten sitter altså igjen med under 50% etter at tilbyder av smsgateway har tatt sitt. Hvorfor stiller ingen spørsmål ved de enorme summene teleoperatørene tar ved overtaksert sms (premium-sms) ? Med de enorme summene teleoperatørene tar er det forresten heller ikke rart at forhandlere av forkjellige produkter ikke vil la kundene betale via sms. Betaling med sms i forkjellige nettbutikker kunne lett ha latt seg gjøre hadde det ikke vært for at Telenor stikker av med 50% av det forbruker betaler. Kjøpe / drifte egen gateway? - Joda, greit nok, men ikke alle har mulighet for å investere i noe slikt, sammen med kortnummer.

 

Men som sagt, denne dama i artikkelen som har betalt så mye fortjener det nesten så sløv som hun har vært. At det derimot er mange som ikke fortjener å betale flere hundre / tusenvis av kroner for noe slikt som dette er det så absolutt også. Håper noen etterhvert tar litt tak i de regler som disse tilbyderne må forholde seg til, og gjør disse like strenge som merking av totalpris ved kjøp av mobiltelefon, da altså KLART OG TYDELIG skal totalpris komme frem. Det burde også vært innført maks tid for abbonement, som f.eks de 12.mnd vi har på mobilabbonement i Norge.

Lenke til kommentar

Det tradisjonelt statsbærende Partiet AP har sørget for at staten er storaksjonær i Telenor. For dem blir slik svindel "vinn vinn". Både i form av moms og overskudd i selskapet. At de har redusert nordmenns rettsikkerhet ganske dramatisk er det ikke tvil om. Forresten typisk med det man nylig leste, hvor politiet har blitt instruert til ikke å hente tyvegods til tross for at man visste hvem som hadde det og hvor det var. Men dette gjelder selvsagt bare privatfolk "med lav status".

Lenke til kommentar

Dette er ingenting annet enn svindel. Og det, som noen her påpeker, med regjeringens velsignelse. Hadde dette vært meg, skulle jeg dratt firmaet inn for en retten, med det argument at jeg aldri har underskrevet en avtale der de kan "stjele" penger fra meg. Men problemet er vel at hver gang noen laster ned slikt innhold på telefonen sin, så drypper det litt på teleoperatørene... Derfor er det vel ikke så viktig for dem å sperre useriøse selskap ute. Men mediaoppslag ala' dette er god medisin.

Kanskje mobilen.no kunne hatt en stor oversikt over "verstingene" på forsiden?

 

Vi har skrevet en rekke saker om disse "ringetonepusherne", og har særlig vist til nederlanske Zemgo som et skrekkeksempel. De utnytter et hull i lotteriloven som sier at maksprisen for en abonnementstjeneste er 5 000 kr per måned. Dermed krever Zemgo at du svarer på superenkle spørsmål eller løser digitale puslespill som småbarnsavdelingen i en barnehage hadde mestret inntill du har brukt bortimot 5 000 kr på en måned. Den med flest riktige svar vinner toppremien, som i tidligere tilfeller har vært en iPhone (til en verdi av...ja, 5 000 kr)

 

Dette er så åpenbart svindel, men samtidig våger ikke Staten (i dette tilfellet Samferdselsdepartementet, Kulturdepartementet Lotteritilsynet, Post- og teletilsynet) å gjøre noe for å luke ut disse råtne eplene. Mobiloperatørene har innimellom sperret ute useriøse aktører, men de samme aktørene dukker opp igjen på ny. Det er tydelig at det trengs en lovendring for å få bukt med problemet, men min erfaring er at politikerne virker forbausende uinteressert i å gjøre noe med det.

 

Les mer om "ringetonepushere" på det norske mobilmarkedet her:,

 

http://www.mobilen.no/wip4/kommentar-zemgo-lopper-deg-paa-ny/d.epl?id=40349

 

http://www.mobilen.no/wip4/paa-krigsstien-mot-innholdssvindlerne/d.epl?id=40364

 

http://www.mobilen.no/wip4/zemgo-og-celldorado-stengt-av-operatoerene/d.epl?id=36379

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Ok, dette er et stygt eksempel, men etter å ha fulgt denne bransjen i over 16 år, kan jeg gi nok av eksempler på hvordan cowboyene i dette systemet opererer? Hvordan er det Vegard, kan jeg få lov til å lage en artikkel/kronikk/gjesteinnlegg som jeg kan få publisere under eget navn?

Lenke til kommentar

Ok, dette er et stygt eksempel, men etter å ha fulgt denne bransjen i over 16 år, kan jeg gi nok av eksempler på hvordan cowboyene i dette systemet opererer? Hvordan er det Vegard, kan jeg få lov til å lage en artikkel/kronikk/gjesteinnlegg som jeg kan få publisere under eget navn?

 

Hei mia_tuk,

 

Ja, det hørtes spennende ut! Vi er åpne for gjesteinnlegg som kan åpne for mer debatt rundt dette emnet. Send meg en mail på [email protected] så kan vi sikkert bli enige om noe. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...