Gå til innhold

Mac eller PC - hva er best?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PC-brukere er i større grad vant til å tenke sikkerhet.

 

Vil sette en stor fet TJA på dette utsagnet. De aller mest uerfarne brukerne er PC/Windows-brukere, og andelen av brukere uansett plattform som ikke har det minste begrep om hvordan bruk av internett og gratisprogrammer kan skade datamaskinen er skremmende høy. Jeg tror hvertfall ikke det finnes mange PC-teknikere der ute som er villig til å signere på en slik påstand.

 

Myte: PC krasjer hele tiden

En PC krasjer hvertfall oftere enn en Mac, og uansett hva grunnen er (faste konfigurasjoner etc.) så er dette et godt salgsargument for Mac. En Mac kan stå på i dagesvis, ukesvis uten å miste merkbar ytelse. Så hvis du endrer myten til "Myte: En Mac krasjer aldri", så ville jeg satt RETT på den, mens en tilsvarende "Myte: En PC krasjer aldri".. vel.. alle vet at det ikke er en eksisterende myte.

 

Jeg vil også legge til et punkt under "brukervennlighet" som du ikke går inn på, nemlig operativsystemenes oppbygging i forhold til å gjøre korrekt bruk enklest mulig. En fersk databruker som kjøper Mac vil ha mange færre muligheter til å "ødelegge" opplevelsen sin enn om han/hun kjøper Windows-PC. OS X er rett å slett mye tydeligere på å peke deg i rett retning i forhold til hvor du skal gå og hva du skal klikke på for å gjøre det du ønsker. En vanlig bruker vil faktisk sjelden behøve å gå mye dypere inn i systemet enn dock + spotlight.

Lenke til kommentar

Om jeg skulle kjøpt en maskin jeg skulle ha i stua og spill ikke var grunnen til at jeg kjøpte en maskin så hadde det uten tvil blitt en Mac. Kombinasjonen brukervennlighet og bra design gjør at fks en iMac i stua blir en pryd gjenstand i motsettning til en rimelig kjedelig pc.

 

Og det at Apple er et av verdens mest populære produkter gjør ikke valget mindre vanskelig...

Lenke til kommentar

"Kombinasjonen brukervennlighet og bra design gjør at fks en iMac i stua blir en pryd gjenstand i motsettning til en rimelig kjedelig pc."

 

Tja. Kan du bygge pc sjøl, så finst der mange fine og "ukjedelige" kabinetter til stua i mange størrelsa samt relativt bra maskinvare som passa til prisen av en basic imac.

 

Om du heller vil ha ferdigbygd, har bl.a. komplett ferdige htpc'a til rundt 3 høvdinga, langt mindre enn tilsvarande mac, som fint passa i stua.

 

Det med at apple laga "populære" produkt synst eg kjem mest av overhyping rundt eple-produkt, og at den vanlige personen i gata ikkje orka sjekke opp alternativ, men går rett på apple, uansett om den kosta masse kroner meir enn tilsvarande mp3-speler fra en anna produsent.

 

Målbevisste kunda velge ofte vekk apple når dei får forklart at der finst alternativ som gjer samme eller bedre jobb til en lavare pris.

 

Men mac vil nok alltid vere enklast (og dermed finast for enkelte) i design og greiast å starte med då dei er enklare i oppsettet.

 

Men for all del, opp til den enkelte ka type dei vil ha.

Lenke til kommentar

Ville sagt at macer er kanskje "finere" men jeg eiere en windows 7 pc selv og må si jeg liker den mye bedre enn en Mac. jeg synes mac personer er snåle når jeg påpeker en feil et sted blir de normalthvis unnskyldordvalget drittsure de begynner og flenge ut dritt som ikke er sant i det hele tatt om windows... Enda et problem er at mac pceer aldri har vært høyt oppe på tek fronten siden de fortsatt brukere for eks 512mb graffikkort... enda en ting er at jeg liker å eie alt jeg har på pcn min og at det er 100% privat og utenfor rekkevidde for andre. ikke som på macer hvor apple kan gå inn på hver enkelt mac og fjerne ting.

Lenke til kommentar

Jeg selv er en bruker av en mac. Etter flere år med pcer av forskjellige typer, ville jeg prøve noe nytt. Valget ble mac og jeg har ikke angret ett sekund. Jeg mener ikke å si at mac er "bedre" enn pc, men saken er at ting går raskere! Jeg bruker mindre tid på maskinen og mer tid på seiling og volleyball :D Den koster mer, har et mer gjennomført design enn de fleste pcer og den gir en kvalitetsfølelse som ikke jeg har set maken til på andre maskiner.

Lenke til kommentar
Myte: PC krasjer hele tiden
En PC krasjer hvertfall oftere enn en Mac, og uansett hva grunnen er (faste konfigurasjoner etc.) så er dette et godt salgsargument for Mac. En Mac kan stå på i dagesvis, ukesvis uten å miste merkbar ytelse. Så hvis du endrer myten til "Myte: En Mac krasjer aldri", så ville jeg satt RETT på den, mens en tilsvarende "Myte: En PC krasjer aldri".. vel.. alle vet at det ikke er en eksisterende myte.

En Mac er fullt istand til å krasje, akkurat som en PC. Det er hvor lite datakyndig brukeren av maskinen er som er den avgjørende faktoren. Det, og hardware, selvfølgelig. At en Mac kan stå i dagesvis uten å miste merkbar ytelse er heller ikke et godt argument, min PC kan lett stå på i flere uker uten problemer. At den gjennomsnittslige PC-bruker ikke kan se opp og ned på et tastatur betyr ikke at Windows er mer ustabilt enn Mac.

 

mac-pc-motorcycle-777073.jpg

Lenke til kommentar

Tviler på at de fleste PC-eiere vet hva en Mac er engang. Det overrasker meg likevel ikke at enkelte Mac-eiere er såpass høye på pæra at de tror at hele verden er sjalu på dem, pga. de har tatt seg råd til en overpriset datamaskin markedsført mot hipsters og beregnet for småbarn.

Da må du være en PC-eier, for du vet hvertfall ikke hva en Mac er.

Lenke til kommentar

Jeg er en PC-eier ja, men jeg har også brukt et nærmere tresifret antall timer på Mac i skolesammenheng.

En Mac har sine bruksområder ja, den er blant annet kjekk for designere som trenger en stabil maskin de kan bruke i jobbsammenheng uten å måtte sette seg inn skumle og avanserte PC-greier som nettvett, exe-filer og drivere. Eller bestemødre som har lyst til å sende mail til barnebarna sine og se på ABBA-videoer på youtube. Da er Mac perfekt.

 

Hvis man derimot har litt greie på data, foretrekker valgfrihet framfor shiny buttons og unødvendige animasjoner og vil ha litt ytelse for penga, da er ikke Mac the way to go.

Endret av teletubbiekid
Lenke til kommentar

Jeg er en PC-eier ja, men jeg har også brukt et nærmere tresifret antall timer på Mac i skolesammenheng.

En Mac har sine bruksområder ja, den er blant annet kjekk for designere som trenger en stabil maskin de kan bruke i jobbsammenheng uten å måtte sette seg inn skumle og avanserte PC-greier som nettvett, exe-filer og drivere. Eller bestemødre som har lyst til å sende mail til barnebarna sine og se på ABBA-videoer på youtube. Da er Mac perfekt.

 

Hvis man derimot har litt greie på data, foretrekker valgfrihet framfor shiny buttons og unødvendige animasjoner og vil ha litt ytelse for penga, da er ikke Mac the way to go.

Din generalisering grenser mot trolling - for jeg regner med (håper) du vet at dette bare er tull.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...