Gå til innhold

Veldig dårlig ytelse selv på grei hardware


Anbefalte innlegg

Hei

 

Først om hardware jeg bruker;

Sapphire Radeon HD 4830@stock

MSI P35 NEO3

OCZ 4GB 800mhz

Intel Core 2 Quad Q6600 @stock

 

Kjører på Win 7 64bit

Nyeste CCC.

 

Øvrig har jeg Seagate Barricuda 250GB hardisk, (veldig tidlig s-ata versjon)

 

Det har seg slik at jeg har dårlig fps i spill. Spesielt gjelder dette BF BC2.

Jeg kjører på 1440*900 med alt på low og AA og AF på x1. Og fortsatt har jeg merkbart dårlig fps. <-30fps.

Uansett hvilke grafikk settings jeg bruker så lagger det.

Kan det være at hardisken begynner å bi så gammel at den ikke klarer å lese data fra spillet fort nok?

Har virkelig ikke peiling på hva som er galt.

 

Noen som har peiling som vet hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Først om hardware jeg bruker;

Sapphire Radeon HD 4830@stock

MSI P35 NEO3

OCZ 4GB 800mhz

Intel Core 2 Quad Q6600 @stock

 

Kjører på Win 7 64bit

Nyeste CCC.

 

Øvrig har jeg Seagate Barricuda 250GB hardisk, (veldig tidlig s-ata versjon)

 

Det har seg slik at jeg har dårlig fps i spill. Spesielt gjelder dette BF BC2.

Jeg kjører på 1440*900 med alt på low og AA og AF på x1. Og fortsatt har jeg merkbart dårlig fps. <-30fps.

Uansett hvilke grafikk settings jeg bruker så lagger det.

Kan det være at hardisken begynner å bi så gammel at den ikke klarer å lese data fra spillet fort nok?

Har virkelig ikke peiling på hva som er galt.

 

Noen som har peiling som vet hva som kan være galt?

 

Ja kan godt hende det er harddisken, hvis den er gammel.

Lenke til kommentar

Tipper det er 4830 kortet ditt jeg. Om Harddisken skulle ha mye å si, så ville det vært på loadingtime før du får startet selve spillet.

 

Sitter på 4GB og Q6600@stock selv, så jeg vet at det ikke er CPU eller RAM som er flaskehalsen iallefall.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Prøvde med 1280*800 med alt på laveste. Nå fikk jeg ihvertfall en spillbar opplevelse.:thumbup:

Litt kjedelig om det bare er skjermkortet som er gammelt, men når jeg tenker meg om så kostet kortet 1000kr nytt så jeg kan kanskje ikke forvente mer av det :p

Passet fint om det ikke var hardisken egentlig da jeg har mye rart på hardisken jeg vil ta vare på :)

Får et 9600GTO kort av min bror i dag skal prøve det, kanskje spillet går litt glattere da.

 

Blir vel kanskje nytt skjermkort da tenker jeg. Vil et HD 5850 kjøre BF BC2 på full guffe med nåværende oppsett?

 

 

Edit: PCI-E porten er ikke "2.0", har dette noe å si?

Endret av M4rius
Lenke til kommentar

Hmm. Fra wikipedia:

"Siden ingen av dagens grafikkort støtter mer en x16 bandbredde, er det ikke forskjell på et PCI express x16 og et PCI express 2.0 kort. Likevel vil en få utbytte av SLI eller CrossFire, der en kan koble opp flere grafikkrt og utnytte alle 32 banene."

Betyr det at x16 elle x16 2.0 ikke har noe å si ?

Lenke til kommentar

PCI-E 2.0 eller ei har lite å si på kompabiliteten. Det fungerer å ha ett PCI-E 2.0 kort i en 1.0 slot. Du vil ikke få full 2.0 ytelse men det vil fungere.

Spørsmålet er om det kortet du skal kjøpe faktisk trenger 2.0 båndbredden for å yte bra eller ei.

 

 

Ref wikipediaquoten: hvor gammel er den? Er ikke sikkert den er gjeldende i dag...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Legger i spoiler tag:

 

 

 

PCI Express 2.0

 

PCI-SIG announced the availability of the PCI Express Base 2.0 specification on 15 January 2007.[9] The PCIe 2.0 standard doubles the per-lane throughput from the PCIe 1.0 standard's 250 MB/s to 500 MB/s. This means a 32-lane PCI connector (x32) can support throughput up to 16 GB/s aggregate. The PCIe 2.0 standard uses a base clock speed of 5.0 GHz, while the first version operates at 2.5 GHz.

 

PCIe 2.0 motherboard slots are fully backward compatible with PCIe v1.x cards. PCIe 2.0 cards are also generally backward compatible with PCIe 1.x motherboards, using the available bandwidth of PCI Express 1.1. Overall, graphic cards or motherboards designed for v 2.0 will be able to work with the other being v 1.1 or v 1.0.

 

The PCI-SIG also said that PCIe 2.0 features improvements to the point-to-point data transfer protocol and its software architecture.[10]

 

In June 2007 Intel released the specification of the Intel P35 chipset which supports only PCIe 1.1, not PCIe 2.0.[11] Some people may be confused by the P35 block diagram which states the Intel P35 has a PCIe x16 graphics link (8 GB/s) and 6 PCIe x1 links (500 MB/s each).[12] For simple verification one can view the P965 block diagram which shows the same number of lanes and bandwidth but was released before PCIe 2.0 was finalized.[original research?] Intel's first PCIe 2.0 capable chipset was the X38 and boards began to ship from various vendors (Abit, Asus, Gigabyte) as of October 21, 2007.[13] AMD started supporting PCIe 2.0 with its AMD 700 chipset series and nVidia started with the MCP72.[14] The specification of the Intel P45 chipset includes PCIe 2.0.

 

linky

 

 

mest sannsynlig ikke noe problem da

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...