Gå til innhold

Pentium III på et gammelt Pentium II hovedkort


Anbefalte innlegg

Jeg har et Asus P2B hovedkort med en PII 350 prosessor. Da jeg leste litt i manualen oppdaga jeg at kortet også støtter PIII (i slot 1 utførelse). Er det begrenset hvor stor PIII prosessor jeg kan kjøre på dette kortet? Tror det skal være mulig å få 1 Ghz prosessorer som slot 1. Kan jeg isåfall benytte denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror Slot1 stoppet på 650 eller 700Mhz. Med slotconverter så kan det nok hende du får kjørt en 1Ghz på den, men det er alt annen enn sikkert. Du kan også risikere å bli hindret FSB hastigheten siden 1Ghz kun finnes med 133Mhz FSB (tror jeg).

Uansett så er vel PIII så dyrt at man like gjerne kan kjøpe seg nytt HK og CPU for samme prisen.

Lenke til kommentar

P2B kan fint kjøre Pentium III.

 

En 1GHz P3 vil bety 133FSB (den ble levert med 100FSB en periode men det klarer du ikke å oppdrive). Uansett så trenger du en Slotkonverter, hvis du da skaffer deg en som tar "tualatin" (0.13 micron) Pentium III/Celeron så er det en fordel. En Celeron 1.0A, 1.1A eller større er kort sagt Pentium III'er med 100FSB - til en brøkdel av prisen.

 

Aller helst ville jeg sett etter noe brukt var jeg det, en såpass gammel plattform er ikke verd å koste på mange kroner/ny hardware.

 

Merk også,

 

- Dersom du skal ha en PIII med 133FSB så pass på å ha PC133 SDRAM, siden BX ikke kan "kjøre ned" minnet i forhold til FSB.

 

- PCI bussen blir delt på 1/4 når du kjører 133FSB så ingen PCI kort vil gi trøbbel med AGP blir bare delt på 2/3, så AGP bussen din blir overklokket. Dersom du har et AGP kort som ikke takler dette er det ikke noe trøbbel, dersom det blir trøbbel så skaff deg et PCI skjermkort.

Lenke til kommentar
Dersom du skal ha en PIII med 133FSB så pass på å ha PC133 SDRAM, siden BX ikke kan "kjøre ned" minnet i forhold til FSB.

 

- PCI bussen blir delt på 1/4 når du kjører 133FSB så ingen PCI kort vil gi trøbbel med AGP blir bare delt på 2/3, så AGP bussen din blir overklokket. Dersom du har et AGP kort som ikke takler dette er det ikke noe trøbbel, dersom det blir trøbbel så skaff deg et PCI skjermkort.

Det er ikke alle BX-hovedkort som har en skikkelig pci divider for 133Mhz heller (men som de linkene viser så ser det ut til at P2B har det). Hvis du vil prøve så fant jeg en god artikkel om P2B faktisk og overklokking, se her og her. Utifra de artikkelene så ser det ut til at alle nyere BX baserte hovedkort har en 1/4 pci divider. Men du trenger et agp skjermkort som tåler skikkelig juling, du får nemlig en AGP hastighet på 88,7Mhz (133/3*2) og det er det ytterst få skjermkort som liker. Det var det store problemet jeg hadde en gang i tiden når jeg eksperimerte med BX og 133Mhz fsb. Et Geforce kort er nok å anbefale, Radeon er vel helt ute av bildet såvidt meg bekjent (jeg har ikke Radeon så det får andre kommentere bedre, men tester jeg har lest viser ihvertfall vanligvis liten toleranse for AGP overklokking på Radeon kort)? Alternativt blir det pci skjermkort som er tingen.

 

På et P2B hovedkort kan du få problemer med å kjøre nyere P3/Celeron prosessorer fordi strømreguleringen på hovedkortet ikke takler så lav vcore som prosessoren skal ha, men får du tak på en socket 370 prosessor og en NY slotket (som lurer strømreguleringen på hovedkortet og justere ned vcore selv) så skal du kunne få til å kjøre 1Ghz+ 100Mhz fsb prosessorer (og 133Mhz med litt hell).

Lenke til kommentar
På et P2B hovedkort kan du få problemer med å kjøre nyere P3/Celeron prosessorer fordi strømreguleringen på hovedkortet ikke takler så lav vcore som prosessoren skal ha, men får du tak på en socket 370 prosessor og en NY slotket (som lurer strømreguleringen på hovedkortet og justere ned vcore selv) så skal du kunne få til å kjøre 1Ghz+ 100Mhz fsb prosessorer (og 133Mhz med litt hell).

P2b stiller bra i klassen for konverter mod, slik at Tualatin er mulig:

 

http://www.geocities.com/_lunchbox/tualero...cess_table.html

 

.

Lenke til kommentar

Slot 1 mener jeg bestemt gikk til 1000mhz, men disse var svinedyre og nesten umulige å få tak i etterhvert. 850E var et bedre alternativ.

 

Med en vanlig slotkonverter kan du kjøre Coppermine prosessorer av Celeron og PIII type uten noen modifisering, utenom å legge inn nyeste bios da, kanskje. Styr i tilfelle unna 1100mhz, da det er noe snålt med siste bios som forhindrer disse i å fungere skikkelig.

 

Tualatin-moddet funker fint på dette kortet, surf innom www.clocksmurf.dk for oppskrift. Jeg har selv gjort dette på mitt gamle P2B-s rev 1.03, og det står nå i hjemmeserveren min med en Tualatin-Celeron 1400 @ 1568112 mhz er maks fsb på scsi-utgaven, og derfor valgte jeg prosessor med høyest mulig multiplier. For et kort med mulighet for 133 mhz kan 1000 og 1100 være greie valg, men det er ikke sikkert 1200 og 1300 klarer 133mhz fsb. 1400 greier det IKKE. Husk å skaffe en av slotkonverterene i "oppskriften", og oppdater til ny bios. Jeg bruker 1014 beta 003, og Celeron`en blir gjenkjent som PIII. I utgangspunktet skal "vanlig" P2b ikka ha støtte for lavere vcore enn 1.8v før rev 1.06, og P2b-s ikke før rev 1.04. Så det er godt mulig du må overvolte prosessoren svært mye. Det som var litt gøyalt på mitt kort var at når jeg sjekket hva som stod på spenningsregulatoren (HIP ?*) og googlet var at den støttet lavere spenning. Så da var det bare å flytte jumpere på slotkonverteren til 1.5 volt.

 

Kan kanskje nevne at jeg også kjørte en Coppermine Celeron 1000 @ 1120 på dette kortet med en annen slotkonverter før jeg tok mot til meg og moddet Tua-Cellyen.

 

Tualatin-kjernen er en kjekk liten sak. Den har 256kB L2 cache, like mye som Coppermine PIII, og dobbelt så mye som Celly med samme kjerne. Det betyr at man kan forvente minst like god ytelse pr.mhz som P3 Cu-mine. I tillegg er prosessoren kald siden den er bygd på 0.13 mikrons prosess, altså det samme som P4 som nå er kommet i 3200 mhz utgave. Min Celeron utvikler rundt 40W ifølge effektkalkulatoren på www.ocshoot.no .

Lenke til kommentar
Skjekk på Asus-hjemmesidene, bare du vet modellnummer, skulle du kunne finne ut av en del ting.

 

Vel. Asus er mer interessert i å selge et nytt hovedkort enn å oppgradere utdaterte. For mitt vedkommende (P2B-S) stod det at maks prosessor på dette hovedkortet var PIII 600 mhz (Katmai). Så det så.

 

En ting til: Noen som nevner adaper som regulerer kjernespenningen. Da snakker vi om Powerleap, og da blir det så dyrt at det lønner seg å kjøpe nytt hovedkort.

Lenke til kommentar
Slotket er visst ikke akkurat det letteste å oppdrive for tida. Blir muligens en PIII 800 Mhz (Slot 1) da. Er det noen som vet om firma som selger slotket?

 

Et godt "firma" vil være bruktmarkedet her på HW.no.

 

http://bruktmarked.hardware.no/

 

Jeg satte inn ei annonse her, og det varte ikke mange dager før det var napp.

 

Hmm...lurer på om ikke dette var den billigste oppgraderingen jeg har gjort. Solgte gamle prosessorer (Celly 1000 + PIII 600) samt gammel slotkonverter, og kjøpte ny Tua-celly 1400 til kr. 570 + brukt slotket til drøye hundrelappen...kanskje jeg gikk med en liten fortjeneste...

Lenke til kommentar

Bare lurte på en ting, Muffinman. Hvilken slotket kjøpte du? I verste fall (at jeg må kjøpe ny) fant jeg en Asus S370-DL i USA til $49,99. Ikke aller verst det. Regner med at det er lettere å få tak i en brukt CPU.

 

En annen ting. Du snakket om multiplier'en. På mitt P2B-kort (rev 1.02) har jeg en multiplier på 8X. 8 x 100 MHz = 800 MHz. Hvordan klarer du da en 1400 MHz prosessor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...