Gå til innhold

Forslag til RPG spill til ps3


Anbefalte innlegg

Hei jeg er en spiller som simpelthen elsker RPG sjangeren over alle andre sjangrer. Men på min ps3 sliter jeg med å finne noen gode spill. Jeg kan si at jeg har spillt Oblivion på pc og det er et av de få RPG'ene jeg ikke liker. Forøvrig liker jeg veldig godt at man får slå selv i spillene sånn som man gjør i fable og demon souls. Dice systemet til NWN er helt greit, men jeg foretrekker mer direkte kontroll. Har noe noe forslag til et nytt spill jeg kan gå til innkjøp av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja jeg har vel mer peiling på jRPG sjangeren enn noe annet så det er vanskelig å gi noen tips. Borderlands kanskje, selv om det kanskje ikke er helt hva du leter etter men du har iallefall direkte kontroll over karakteren din og med litt rollespill elementer.

 

Uansett så kan jeg i det minste anbefale deg å prøve noe litt annet innenfor rpg sjangeren, på PSN kan du laste ned demoen til Valkyria Chronicles, og du har egentlig svært lite å tape på det. Fantastisk rollespill men er ikke det du helt leter etter men så absolutt verd å ta en kjapp titt på, knapt noe å tape på det.

 

Folklore kan vel nevnes men er etter min mening for slappt, kampsystemet blir veldig ensformig og lite utfordrende dessverre, fint visuelt er det allikevel.

 

Vestlige rollespill er vel en liten mangelvare på konsollen, uten at jeg selv har noe problem med dette.

Lenke til kommentar

Fallout har jeg hørt en del bra om så er en mulighet. Med JRPG mener du den typisk FF stilen hvor hver kamp på sett og hvis er turnbased? eller tenker du mer på den visuelle stilen? jeg har ingenting imot den visuelle stilen, det er mer kampsystemet som for min del er viktigst. Da den typiske FF stilen for min del blir for tam.

Lenke til kommentar

Fallout har jeg hørt en del bra om så er en mulighet. Med JRPG mener du den typisk FF stilen hvor hver kamp på sett og hvis er turnbased? eller tenker du mer på den visuelle stilen? jeg har ingenting imot den visuelle stilen, det er mer kampsystemet som for min del er viktigst. Da den typiske FF stilen for min del blir for tam.

 

 

Fallout 3 kan man velge mellom å spille i first person view eller third person. Kampsystemet synes jeg selv er godt, man i tillegg til "vanlig" system et såkalt VATS system der kampen pauses og du kan velge hvor du skal treffe fienden med prosentandels sjanse for å treffe. Høres litt teit ut men fungerer kjempebra, og det er i tillegg er det jo valgfri.

Lenke til kommentar

Fallout har jeg hørt en del bra om så er en mulighet. Med JRPG mener du den typisk FF stilen hvor hver kamp på sett og hvis er turnbased? eller tenker du mer på den visuelle stilen? jeg har ingenting imot den visuelle stilen, det er mer kampsystemet som for min del er viktigst. Da den typiske FF stilen for min del blir for tam.

Både og vil jeg si. Demon's Souls er jo et jRPG, laget i Japan men har tydeligvis hentet inspirasjon fra vesten. Uansett så begynner jrpgs å gå litt mer vekk ifra turbaserte stilen, eller i det minste gi mer interaksjonen

 

Som f.eks Valkyria Chronicles, Tales of Vesperia, Eternal Sonata, Star Ocean The Last Hope.

 

Uansett så synes jeg og Fallout 3 blir for tamt, det blir litt "Oblivion with Guns". Man kan jo gå rundt og bare skyte, men må nesten bruke vats for hver gang man skal gjøre noe og peke seg inn mot de svakeste delene (litt som i Vagrant Story.).

 

Når jeg tenker Fable, tenker jeg Zelda, når jeg tenker Zelda så tenker jeg kanskje Darksiders selv om jeg aldri har prøvd det. Er vel langt ifra et rollespill men kan være interssant. Sjekk demoen når den kommer om PSN om ikke så lenge.

 

Jeg innbiller meg du hadde elsket Monster Hunter Freedom Unite om du hadde en PSP.

Lenke til kommentar

Har darksiders.

 

Og om du forventer en RPG, så er du helt på feil plass. Det er ikke i nærheten av noen RPG.

Men liker du Devil May Cry etc, så liker du mest sannsynlig en slik lettvekter av et hack and slash.

 

Folk slenger ut det uttrykket RPG litt for ofte om mye rart.

 

Feks. ser jeg at noen tidligere her anbefaler Valkyria Chronicles som et bra RPG. Dette er heller ingen RPG. Til nøds kan man kalle det TRPG(tactic rpg) men i min mening er det rett og slett et strategispill med elementer av "rpg".

Forøvrig er det et jævlig bra spill, så det er absolutt ikke noen feil med å anbefale det :)

Lenke til kommentar

 

Både og vil jeg si. Demon's Souls er jo et jRPG, laget i Japan men har tydeligvis hentet inspirasjon fra vesten. Uansett så begynner jrpgs å gå litt mer vekk ifra turbaserte stilen, eller i det minste gi mer interaksjonen

 

Som f.eks Valkyria Chronicles, Tales of Vesperia, Eternal Sonata, Star Ocean The Last Hope.

 

Uansett så synes jeg og Fallout 3 blir for tamt, det blir litt "Oblivion with Guns". Man kan jo gå rundt og bare skyte, men må nesten bruke vats for hver gang man skal gjøre noe og peke seg inn mot de svakeste delene (litt som i Vagrant Story.).

 

Når jeg tenker Fable, tenker jeg Zelda, når jeg tenker Zelda så tenker jeg kanskje Darksiders selv om jeg aldri har prøvd det. Er vel langt ifra et rollespill men kan være interssant. Sjekk demoen når den kommer om PSN om ikke så lenge.

 

Jeg innbiller meg du hadde elsket Monster Hunter Freedom Unite om du hadde en PSP.

 

Artig at du rakker ned på Fallout 3 fordi det er så likt et annet spill, mens du selv lister opp spill i sjangeren med desidert minst innovasjon.

Endret av Joakim vas Normandy
Lenke til kommentar

Artig at du rakker ned på Fallout 3 fordi det er så likt et annet spill, mens du selv lister opp spill i sjangeren med desidert minst innovasjon.

 

Det er bare min personlige mening, grunnen til at jeg gav den sammenligningen var at jeg ikke ville ta for gitt automatisk Fallout 3 er et bra spill når andre anbefaler det. Det skal han selvsagt ikke på mine forslag heller. Skal være enig at jRPGS ligger bak sin tid og det kommer oftere mye svake spill som er både generiske og inneholder minimalt med kreativitet. Synes likevel heller ikke at den vestlige har utviklet seg så merkbart mye mer heller etter mening. Likeså er min personlige mening at Fallout 3 er et gørr kjedelig spill og er slettes ikke så forskjellige ifra Oblivion. Liker man ikke Oblivion, er det rimelig grei sjanse for at man heller ikke Fallout 3. Hadde gledet meg veldig til Fallout 3 men ble veldig skuffet og synes det var penger ut av vinduet men det er min mening. Sannheten er, i like stor grad som Japanske rollespill ikke er for alle, er sannheten og at ikke alle vil like Fallout 3, Oblivion, Morrowind osv. Det er heller ikke så langt ifra sannheten at kampsystemet i Fallout 3 ligger bak i sin tid, aldri spilt Fallout 1 eller 2, som sikkert brukte VATS opplegget men jeg ser likevel likheter mellom Fallout 3 og Vagrant Storys kampsystem som kom ut for over 10 år siden, uten at jeg skal si det var de som var første ute med det eller ei.

 

Så når trådstarter nevner at han ikke liker Oblivion, vil jeg være forsiktig med å ta alt som blir sagt som gode råd om Fallout 3 fordi jeg ser de har sine likheter helt klart. Fallout 3 er langt ifra et spill for alle, sjekk litt hvordan slossingen er i youtube før du tar valget.(console version)

 

Nå kan jeg og nevne at Fable II var noe av det aller mest skuffende og jeg har spilt uansett så rekner ikke med at trådstarter skal være enig at fallout 3 er kjedelig og.

 

Tar heller meg en tur tilbake i fortiden og spiller Baldurs Gate, Icewind Dale og Planescape Torment enn å pine meg igjennom FO3. Som sagt, se videor, prøv demoer om du kan det er letteste måten å finne ut om du liker noe utifra spillforslagene som har kommet.

Lenke til kommentar

Overrasket over at ikke Dragon Age er nevnt i tråden. Dette er jo helt fantastisk. Ikke like bra grafikk og kontroll som på PC, men likevel.

 

Men vær obs på at det er veldig mye snakking man må gjennom. Svært bra skrevet dog, og man blir glad i karakterene. De fleste i alle fall.

Lenke til kommentar

skjønnar ikke dåkkars folkens, synes oblivion var sykelig bra, beste RPG'et eg har spillt faktisk. likte fallout 3 og seff, men nok om det.

 

siden eg ikke kan se noen andre som har foreslått det så kan eg jo komme med dragon age origin. der kan du velge om du vil ha kontroll over karakteren din. det er auto attack, men spells og slikt kan man velge selv. spillet er egentlig best på pc vil eg si for då er det bedre å kontrollere alle 4 i taktikk.

 

men etter det du beskriver så er det jo ikke helt det du ser etter, så du kan jo teste det? :D

Lenke til kommentar

Dragon Age origins er nok et konge rpg, og jeg elsker den type rollespill. Men jeg må spille de på PC. Jeg tror synspunktet og kontrollene odelegger mye av opplevelsen til et slikt rollespill på ps3.

 

Angående Darksiders har jeg fått med meg at det ikke akkurat er et rpg, men det er derfor jeg må spille en demo av det før jeg eventuelt skal kjøpe det.

 

Noen som vet om det finnes demo til Fallout? hadde vært kjekt å testet det ut, men sånn som det ligger an nå blir det nok det spillet uansett. Hvor viktig er det forresten med GOTY versjonen istede for vanilla?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...