Gå til innhold

Teknofil.no søker IKT-lærling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med de som har gått Dataelektroniker?

 

IKT-servicefag og Dataleketroniker har helt klart en del overlappende pensum. Det ser ut til at læreplanen i Dataelektroniker-faget er mer generell nå enn den var for noen år tilbake og det gjør det nok enklere for mange bedrifter å vurdere dette.

 

Vi jobber først og fremst med drift og supprt av programvare, programvare/web-utvikling og drift av nettverk. Disse arbeidsoppgavene ligger helt klart tett opp til IKT-servicefag, mens det i mindre grad dekker læremålene for utdanningen til Driftselektroniker.

 

Blant annet vil vi ha litt problemer med å dekke følgende læremål hentet fra Vilbli.no:

 

# Systematisk feilsøking på elektronisk utstyr og systemer, kommunikasjonsproblematikk.

# Bytte ut defekte moduler/deler eventuelt helt ned på komponentnivå dersom dette er hensiktsmessig og lønnsomt.

 

Jeg skal undersøke om det er rene driftsmiljøer i A-pressen hvor lærling i Dataelektroniker kan være mer aktuelt.

Lenke til kommentar

Kjenner jeg inderlig gjerne skulle gått dette fremfor studiespesialisering nå. Å jobbe med hadde egentlig vært et drømmescenario. Ironien på toppen av kransekaken er selvfølgelig det at jeg blir ferdig med andreklasse i år og har en genuin interesse for dette. Jaja, kanskje en annen gang! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hvor mange søkere har dere hatt til vanlig?

 

Vi har hatt mellom 10-20 søkere. I år har vi allerede passert 15 søkere, men vi har likevel valgt å utvide søknadsperioden med en uke fordi vi ikke har informert om den ledige lærlingeplassen på Gamer.no før i dag.

 

Legger dere mest vekt på karakterer og/eller personlighet og tidligere arbeidserfaringer?

 

Karakterer sier mye om hvor gode resultater man oppnår på skolen, men vi vektlegger personlighet og fravær minst like høyt. I år satser vi på å ta inn 5-7 kandidater på intervju og de viktigste kriteriene for å komme til intervju er en godt skrevet søknad, interesse for IT og lite fravær. Det er dessverre litt for mange søkere som ikke har tenkt på fraværet sitt før de skal søke jobb/lærlingeplass.

 

Mange av de som søker kommer rett fra skolebenken og det er derfor ikke veldig vanlig med mye arbeidserfaring. All arbeidserfaring teller positivt selv om det ikke er superrelevant for IKT-hverdagen. Hvis du har gått med avisa eller jobbet i butikk bør du defintivt nevne dette i søknaden selv om det ikke er direkte relatert til IT.

Lenke til kommentar
Har søkt forsvarets LB ordning og venter på svar om jeg kommer inn til felles opptak og seleksjon i sommer nå i mars. Hvordan ville det ha påvirket en eventuell søknad?

 

Du står fritt til å søke uten å nevne de andre alternativene du vurderer i jobbsøknaden. Da slipper du at søknaden blir påvirket av at du kanskje ønsker å trekke deg fra søkeprosessen senere fordi du allerede har fått en annen jobb.

 

I jobbsammenheng er det helt normalt å søke på flere jobber samtidig uten at man forteller alle arbeidsgivere hvilke jobber du søker på. Samtidig er det viktig å gi beskjed straks du har bestemt deg for en annen jobb slik at arbeidsgiver kan ta dette med i sine vurderinger. Det er heller ingen grunn til å hemmeligholde at du søker på andre jobber hvis det blir spurt om dette på intervju, men du trenger ikke å fortelle alle detaljer. Arbeidsgiverne liker ansatte som er ærlige:-)

 

Spesielt i forhold til skole, hvor det er rene poenggrenser for å komme inn vil jeg anbefale å fortelle arbeidsgiver dersom du ønsker å prioritere studier fremfor lærlingplass. For en arbeidsgiver kan det være vanskelig å få tak i en ny lærling hvis du midt på sommeren takker ja til studieplassen fremfor læreplass, og ovenfor de andre søkerne til lærlingeplassen er det uheldig å "holde av" en læreplass man likevel ikke ønsker.

Lenke til kommentar

Jeg har nå vært IKT-lærling på en videregående skole i et halvt år (begynte i August '09), men jeg føler ikke jeg utvikler meg noe særlig her. Er lite utfordringer og altfor mye dødtid. Jeg har vært lærling et år da den dere velger å ansette skal tre inn i stillingen.

Kan jeg søke på jobben, og om jeg får jobben, fullføre det siste året som lærling hos dere, eller vil dette trekke ned på søknaden min?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...