Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Xperia X2 - Treg businessmobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Har dere prøvd spb mobile shell 3,5 på denne? Tror mye av det dere trekker for på denne telefonen, vil forsvinne hvis dere laster dette panelet som default. Det er vel ikke SE's tanke at man skal bytte paneler hver gang man skal gjøre forskjellige operasjoner på telefonen? Og med tanke på at de fleste svakhetene fra X1 er borte på denne, synes jeg det rett og slett er svakt av dere å X1 en 6-er, mens denne får kun en 3-er. Hvilken annen telefon leverer denne pakken, i denne størrelsen? Ingen.

Lenke til kommentar

Enda flere kommentarer. Hvis man sammenligner testen dere gjorde av X1 direkte opp mot denne, så ga dere X1 høyere poengskår på tastatur. Merkelig. Høyere poengskår på smart. Merkelig. Høyere skår på touch. Merkelig. Men dere ga X2 høyere skår på basispoeng, men velger altså å gi den en 3-er. Dette er rett og slett for svakt av dere, og jeg skjønner at dere har kastet dere på Eldar Murtazin sin kamp mot SE. Synd at dere lar dere forføre så lett. Nå tviler jeg på at det var den ferdige FW-versjonen dere testet, da den ennå ikke er kommet på markedet. Svak test.

Lenke til kommentar

Har selv en X1 jeg har hatt i 1 års tid nå. Ser at endringen som er lagt inn i nye X2 ikke er di helt store så på mange måter vil kanskje mine erfaringer også kunne benyttes i forhold til de som måtte vurdere nye X2.

 

X1 og X2 kjører Windows Mobile som var en viktig premiss for mitt valg. Ellers er størrelsen upåklagelig. Det er nettopp kombinasjon av hendig størrelse, tastatur og robustheten jeg setter pris på. Syntes av å til at skjermen er litt liten, men det ville i så fall gå på bekostning av størrelsen så alt i alt er jeg fornøyd. Når X2 nå har økt denne litt (5 mm) så det hjelper jo litt da. Jeg forstår ikke innvendigen at man i testen hvor man klager på at telefonen ikke ligger støtt slik at man kan skrive mens denne ligger på bordet. Har noen behov for dette da spør jeg meg? Med et såpass lite tastatur har man vel ikke noe valg? Det går utmerket å holde denne med begge hender og skrive, og det å ha et mekanisk tastaur er langt, langt bedre enn noe et skjermtastatur kan gi deg (hadde iPhone tidligere). Nei alt i alt tiltaler X2 meg som en forfinet utgave av X1. Den er blitt "penere" (hvis man får mene det da) og ser nettere ut enn den "lada-inspirerte" X1 jeg har.

 

Er det så noe jeg reagerere på hos Ericsson nye telefon så er det at de fortsatt tviholder på sine paneler! Hva i all verden skal man egentlig med disse? Noe av forklaringen er selvsagt muligheten for å skifte til SPB-grensensittet så telefonen blir mer fingervennlig (jada vet at X2 har Mobile 6.5 som littegrann bedre på dette området, men desverre ingen revolusjon). Nei, først og fremst HTC har gjort leksen sin her og det er synd ikke Ericsson har noe tilsvarende. Mange mente jo at X1 var produsert av HTC og hvis så var tilfelle burde de fått med seg TouchFlo i en eller annen variant.

 

Her er jeg også inne på mitt hovedpoeng. Er man som meg, litt over middagshøyden (52), med svekket syn og liten tålmodighet, så er det å måtte plukke frem stylusen og brillene hver gang man skal gjøre noe på telefonen ikke et pluss. At ikke Microsoft allerede for mange år siden forsto at man her burde gjøre noe er meg en gåte. Mens vi håper at Mobile 7 skal endre dette, ser man nå at Androide og andre OS'er spretter opp godt tilpasset for bruk på mobile enheter. Ericsson forsøker med sine paneler, men jeg syntes ikke dette er en god løsning. Nei - uten briller klarer ikke jeg å skifte panel en gang! TouchFlo eller SPB blir derfor et must - også på denne telefonen!

 

(PS: Kan gjerne legge til at jeg i en periode nå har hatt Mobile 6.5 + HTC TouchFlo 3D på min X1 (flashet fra xda-developers.com), men ga opp fordi stadig noe ikke virket. Jeg fikk nå litt erfaring da!)

 

Av andre endringer på nye X2 så registrere jeg at man har kuttet radio (eller har man det? Kan dette korrigeres software?), fjernet mulighet for mobilsamtale (men hvem bruker egentlig det?) og fjernet 3,5 mm minijack (dumt for da kan jeg ikke bruke min Koss høytalere lenger). Nytt kamera trekker opp og det er selvsagt tøft med G-sensor (men ikke mer).

 

Konklusjon: Uten å ha sett telefonen vil jeg tro denne er bra! HTC Touch Pro 2 er selvsagt en mulighet, men den er nå litt stor da.. Jeg liker å kunne ha mobilen i bukselommen og tastatur og Windows Mobile er et must. Nye X2 er derfor i øyeblikket et svært aktuelt alternativ. Så får jeg heller leve med at brillene alltid må være med...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg har kjøpt min xperia 2 nå.

 

Mine erfaringer er som følger:

 

Positivt:

Størrelse

Tastatur

3,5mm jack

Skjerm

SPB shell

Bra kamera

Bra epost støtte

 

Negativt:

Gyro ikkje alltid merker at telefonen er snudd

Skjermen ikkje alltid reagerer på trykk (med penn o finger)

Batteritid er ikkje som beskrevet, normal bruk for meg, så varer den ca 2 dager.

Telefonen henger av og til,

telefonen trengs å bli restarta ca 1 gang hver andre dag.

 

Alt i alt ein grei telefon,

men hadde HTC hatt bedre kamera,

så hadde eg kjøpt denne.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...