Gå til innhold

- Ikke stol på mobilselgeren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper ikke dette kommer som noe sjokk for noen, at selgere oftest prøver å selge mere enn det du har bruk for.

 

En selger skal tilby og evt. argumentere for hvorfor du trenger f.eks en billader eller bluetooth-headset. Det kalles mersalg og du opplever det i omtrent alle slags butikker.. Dette tilbys såklart fordi selger/butikk ofte har god fortjeneste på dette, men også fordi det kan være noe kunden trenger for å få produktet til å fungere tilfredstillende.

 

Men såklart, du finner nok ingen selgere som stopper deg i å kjøpe noe. :-)

Lenke til kommentar

Det er klart at du får dårlige råd av butikker som i tillegg selger vaskemaskiner og støvsugere. De kan jo ingenting i disse stormarkedene. Bruk heller de mer spesialiserte butikken som Telebutikken, Telehuset, Telekiosken, Mobildata og f.eks Nordialog viss du er bedrift. Det er klart at disse "små" butikkene har mye bedre rutiner på å få frem hva kundens ønske og behov er. Ellers så blir eg faktisk kraftig provosert av korstoget til Vegard Haugen mot subsidierte telefoner. Hvorfor skal 1 persons hat, som kan tyde på en dårlig efaring, brukes som mal på hva som er riktig innen mobilbransjen?

 

Korstog? Hat? Kjenner meg ikke helt igjen i kritikken her; Det er er Forbrukerrådet og Forbrukerombudet som hevder at kundene ikke kan stole på rådene de får i butikken, basert på en undersøkelse førstnevnte har foretatt. Men det stemmer at jeg har undersøkt hvorvidt det lønner seg i kroner og øre å kjøpe en mobil med binding -uten å kunne gi noe definitivt svar på det, på grunn av ulike nedbetalingssløsninger. Jeg har også spurt noen av operatørene hva de synes om subsidieringsordningen, og har blant annet fått troverdig svar på at det kanskje ikke er så lønnsomt for dem som mange har inntrykk av. I tillegg er det fullt forståelig at dette er en løsning kundene ønsker, fordi man ofte må ut med mange tusenlapper hvis man skal kjøpe en ny, kul telefon til full pris.

 

Det jeg synes er viktig er å opplyse om faktiske forhold, og gjøre mobilkjøperne klar over hvilke hensyn de bør ta ved kjøp av subsidiert telefon med bindingstid. Jeg har for eksempel overhodet ingenting i mot måten NetCom tilbyr subsidierte mobiler med FlexiTalk på -at du betaler en høyere månedsavgift, uten å bli "straffet" med høyere ringepriser. Det samme gjelder kjøp av telefon med Telenor FriHet. Så fremt abonnementet passer kundens ringemønster. Men hvis jeg har gitt inntrykk av noe annet, så beklager jeg det på det sterkeste.

 

For øvrig har flere at de store elektrokjedene egne mobilavdelinger, eller selgere med spesielt ansvar for salg av mobiltelefoner, så du bør ha alle muligheter til å få god hjelp også her.. :)

Lenke til kommentar

"Hilsen fra en i den oransje kjeden". Ja,de kaller seg "eksperter". Jommen sa jeg "smør". Det godt at ikke alle kaller seg "eksperter". Har ikke fått noen begrunnelse for dette !!!

 

Vanskelig å forstå hva du prøver å få fram her... Det jeg prøver å få fram er at man kan få god hjelp fra dyktige selgere hos dere store kjedene også. Det finnes jo unntak, og med tanke på at expert/elkjøp/lefdal+++ har bøttevis med butikker i alle krinker og kroker over hele landet så vil selvfølgelig kvaliteten på de ansatte variere..

Lenke til kommentar

kjære vegard, neste gang du skal belyse ett tema som jeg som mobilselger ser på som veldig relevant så bør du heller ta en liten kikk på undersøkelsen som er gjort, kanskje du skulle vinklet saken litt annerledes? F.eks til at de store kjedene mangler kompetanse i mobilavdelingen. Jeg jobber selv hos en av kjedene som kun selger telefoner og vi har mye kursing både i abonnementer, telefoner og andre tjenester både fra leverandørene og teleoperatøren vår. Neste gang bør du være litt forsiktig med å dra alle under en kam da det er veldig mange med god kompetanse rundtomkring i mobilkjedene (les: Telekiosken, Telebutikken, Mobildata osv...)

Lenke til kommentar

Hyggelig at dere utelater Lefdal i denne sammenhengen.

Subsidiert telefon er kanskje den beste tjenesten for kunder som ønsker en dyr telefon til en overkommelig pris. Er enig i mye av det Vederhus sier. Dog er Telenor både dyrt og dårlig hva gjelder priser på mobil og abonnement. Hvis forbrukerombudet hadde gjort jobben sin hadde de anbefalt Tele2 hva gjelder priser på abo og telefon.

 

Men igjen, Forbrukerombudet mener de vet best. Men må nok skuffe dem med at i denne sammenheng tar de grundig feil. Jeg vil gjerne se deres regnestykker der de faktiske tallene om hvor mye en kan spare på å kjøpe mobil og abo hver for seg. Men regner med at de er kastet eller gjemt, for å så spre galle rundt seg og gjerne ødelegge for "de store onde" varehusene. Idiotisk og irriterende.

Lenke til kommentar

Dessuten er jeg totalt enig i hva en annen kar skrev. Å anklage en hel yrkesgruppe for å direkte lyve til kundene er jo helt horribelt! Hvis Mobilen.no skal beholde sin troverdighet burte dere fjerne denne artikkelen og beklage på det sterkeste til de ærlige selgerne. Dette er omtrent som å si at alle utlendinger er farlige. Skjerpings!

 

Skjønner at denne artikkelen har skapt kraftige reaksjoner blant mobilselgerne, men jeg som artikkelforfatter har da ikke "anklaget en hel yrkesgruppe for å direkte lyve til kundene"`? Når Forbrukerrådet og Forbrukerombudet kommer med en slik kritikk, så er det veldig aktuelt for et mobilnettsted å skrive om det. Vi gir NetCom og Telenor anledning til å komme med motsvar når det gjelder roten til kritikken -nemlig subsidieringsordningen-, og de argumenterer godt for at dette er noe kundene selv ønsker. Jeg beklager veldig sterkt hvis artikkelen oppfattes som at Mobilen.no kritiserer mobilselgere -det har vi verken grunnlag for, eller intensjoner om å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg må bare henge meg på de andre her som har erfaring fra å jobbe med salg av mobiltelefoner. Har nå byttet jobb, men har mange års erfaring med mobilsalg. Jeg kjenner meg ikke igjen i karakteristikken til mobilen.no, forbrukerådet og forbrukerombudets beskrivelse. Å stemple en hel bransje for svindlere er drøyt!

 

Jeg vet at det er ett "felttog" som mobiliserer, fordi de synes det er dyrt i butikken. Dette fordi de har handlet billige telefoner på internett og valgt seg ett billig abbonement og ser at de har spart noen kroner i forhold til å handle hos elkjøp, expert, telehuset eller andre butikker med betjening og butikk. Tro om disse personen viste hva for eksempel en Jensen seng koster i innkjøp, kontra utsalg!? Kan bare nevne at en Jensen seng (eller forsåvidt andre merker) koster rundt 2-3 tusen inn og selges for 8-9 tusen i butikk! Hvorfor hakker ikke alle på møbelbutikkene? Jo for de kan ikke kjøpe slike produkt på nettet!

 

Lurer på hva forbrukerrådet skal gjøre når en hel bransje er død. I dag har elkjøp, telehuset, expert og resten rundt 10-18% fortjeneste på en telefon. Ennå hakker forbrukerådet løs på en bransje er i ferd med å ødelegge hele livsgrunnlaget deres!

 

Ellers synes jeg mobilen.no nå har sunket på nivå med amobil, med tanke på uthengig av en bransje som hovedsakelig jobber og gjør en god jobb for forbrukeren!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva er da poenget med butikker når man ikke skal kunne stole på selgeren?

 

Har selv jobbet i over 3 år i Telebutikken - som er en faghandel innen mobil(og tidligere PC). Her er tillit en vesentlig del mellom deg som selger og kunden. Det er ikke slik at det blir pushet abonnement på kunden som ikke egner seg for kunden. Dette faller jo på sin egen urimelighet - kunden vil jo da bli missfornøyd og sannsynligvis handle en annen plass nestegang og eventuelt skifte operatør.

 

Så kunden bør i aller høyeste grad stole på selgeren - hvertfall hos en butikk som Telebutikken e.l. der selgeren virkelig skal ha peiling og vet hva han/hun snakker om.

 

Takk for meg!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...