Gå til innhold

- Ikke stol på mobilselgeren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TELENOR KAMPANJER: - Elkjøp uttaler at de lærer opp personalet til å gi gode råd. Dette hjelper lite når de lar Telenor kjøre aggressive bonus relaterte kampanjer mot sine butikkansatte. Hvor flere dårlige abonnement som blir solgt, jo høyere bonus. Sitter langt inne å anbefale f. eks. Netcom til kunden i sånne tilfeller, hvis det hadde vært et bedre alternativ. Håper all sannhet om den super korrupte statsbedriften snart konmmer for dage.

Lenke til kommentar

Det her er bullshit. Jeg selger mobiler og har alltid sterk fokus på hva slags abo som vi kan tilby som passer kunden best. Jeg prøver heller aldri å lure noen til å kjøpe en subsidiert telefon om den er billigere totalt uten abonnement. Det er virkelig råttent av forbrukerombudet stempler alle selgere som svindlere. I flere tilfeller er det billigere totalt å kjøpe en mobiltelefon med abo også. Om det er dyrere i butikken enn på nettet så er dette også logisk da det koster mer å drive en fysisk butikk. Tilbake får man god og personlig service. Selvfølgelig finnes det uærlige selgere, og ja man må være på vakt. Vi jobber jo faktisk for å tjene penger. Men jeg føler at vi i lengden tjener bedre på fornøyde kunder enn lurte kunder.

Lenke til kommentar

Det her er bullshit. Jeg selger mobiler og har alltid sterk fokus på hva slags abo som vi kan tilby som passer kunden best. Jeg prøver heller aldri å lure noen til å kjøpe en subsidiert telefon om den er billigere totalt uten abonnement. Det er virkelig råttent av forbrukerombudet stempler alle selgere som svindlere. I flere tilfeller er det billigere totalt å kjøpe en mobiltelefon med abo også. Om det er dyrere i butikken enn på nettet så er dette også logisk da det koster mer å drive en fysisk butikk. Tilbake får man god og personlig service. Selvfølgelig finnes det uærlige selgere, og ja man må være på vakt. Vi jobber jo faktisk for å tjene penger. Men jeg føler at vi i lengden tjener bedre på fornøyde kunder enn lurte kunder.

 

Veldig bra innspill! Det finnes utvilsomt mobilselgere som gjør en god jobb og som yter god kundeservice ved kjøp av ny mobiltelefon (og valg av abonnement) - i Forbrukerrådets undersøkelse fikk "test-kundene" gode råd i kun 15% av butikkene. De har derfor sitt på det tørre, etter min oppfatning, når de varsler om slikt. Dette kan - og bør - føre til at mobilutsalgene gjør noen tiltak for å øke servicegraden til sine kunder på dette området. Og jeg er helt enig med deg i at en fornøyd kunde, er en god kunde - som kommer tilbake også neste gang hvis hun blir møtt med gode råd- og tilbud. ;)

 

Jeg har selv erfaring med salg av mobiltelefoner i butikk, og vet at det ikke alltid er like lett å danne seg et bilde av kundens ringemønster når vedkommendes eneste kriterie er at telefonen skal koste 1 krone. Det er dessuten ikke så lett å ha 100% oversikt over alle tilgjengelige mobilabonnement, når man kanskje selger støvsugere, vaskemaskiner eller TV-er også - slik som er vanlig i flere store elektrokjeder. Det virker urettferdig å slå alle mobilselgere over samme kam, selv om debatten rundt salg av subsidierte mobiltelefoner med abonnement er høyaktuell.

 

Et steg videre: Hvordan bør mobilutsalg og operatører tilrettelegge bedre for at selgerne kan yte bedre service overfor kundene? :huh:

Lenke til kommentar

Kjære Vegard Haugen.... Du har forståelse at telebutikkene skal gå rundt ?

 

Om de skulle selge telefoner til lavest pris og de billigste abonnementene du finner på nettet så hadde de kansje ikke hatt så god fortjeneste?

De måtte kansje stenge ned hele virksomheten sin.

 

Ja det koster totalt mer å kjøpe telefoni over en disk, det er helt naturlig. Fordelen kunden får er lokal tilgjenglighet og personlig service.

 

På tide å løfte blikket litt og snuse på virkligheten ?

Lenke til kommentar

Det her er bullshit. Jeg selger mobiler og har alltid sterk fokus på hva slags abo som vi kan tilby som passer kunden best. Jeg prøver heller aldri å lure noen til å kjøpe en subsidiert telefon om den er billigere totalt uten abonnement. Det er virkelig råttent av forbrukerombudet stempler alle selgere som svindlere. I flere tilfeller er det billigere totalt å kjøpe en mobiltelefon med abo også. Om det er dyrere i butikken enn på nettet så er dette også logisk da det koster mer å drive en fysisk butikk. Tilbake får man god og personlig service. Selvfølgelig finnes det uærlige selgere, og ja man må være på vakt. Vi jobber jo faktisk for å tjene penger. Men jeg føler at vi i lengden tjener bedre på fornøyde kunder enn lurte kunder.

Flott innlegg. :) Jeg selger også mobiltelefoner. Er helt enig med deg i det du skriver.Man kan ikke ta alle selgere over "en kam". Hvorfor skulle vi egentlig ha butikker da? Vi er der for å hjelpe kunden og ikke lure kunden. Det vil da bare slå tilbake på oss. Det tar lang tid å bygge opp et godt kundeforhold,men det tar kort tid å rive det ned. Vi selgere vet nok mye mere enn forbrukerombudet. Kanskje de burde ta en tur i en faghandel å sjekke dette ut !!

Endret av Jofa
Lenke til kommentar

Kjære Vegard Haugen.... Du har forståelse at telebutikkene skal gå rundt ?

 

Om de skulle selge telefoner til lavest pris og de billigste abonnementene du finner på nettet så hadde de kansje ikke hatt så god fortjeneste?

De måtte kansje stenge ned hele virksomheten sin.

 

Ja det koster totalt mer å kjøpe telefoni over en disk, det er helt naturlig. Fordelen kunden får er lokal tilgjenglighet og personlig service.

 

På tide å løfte blikket litt og snuse på virkligheten ?

 

Joda, jeg har full forståelse for at mobilutsalgene må tjene penger for å kunne drive en god butikk, men mener at dette er lettest å få til ved å yte god service overfor kunden. Dette gjelder også ved valg av abonnement; Ikke tilby en som ringer svært sjeldent Telenor FriPrat fordi telefonen koster en krone med dette abonnementet, for eksempel. ;) Og jeg er overbevist om at det finnes en rekke mobilselgere i Norge som har god oversikt over abonnementene de tilbyr, og som prøver oppriktig å hjelpe kundene på best mulig måte.

 

At selve mobilene koster noe mer i butikk enn på nett synes jeg også er helt forståelig, nettopp av de grunnene du nevner (for ikke å nevne eventuell frakt til butikken og at de ansatte bruker tid på å stille ut mobilen i hylla og fylle varelageret). Jeg nevner som regel lokal tilgjengelighet som en klar fordel for kunden når jeg skriver artikler som omhandler kjøp av ny mobil i butikk.

 

Så jeg føler vel egentlig at jeg ikke er så uenig med deg, med mindre du antyder at det er helt okay å lure kunden inn i et svindyrt abonnement for vedkommende -bare for å tjene noen ekstra slanter... <_<

 

Men det hadde vært veldig interessant å høre flere synspunkter fra dere som faktisk selger mobiltelefoner til daglig -om salgsmetoder, positive- og negative erfaringer etc. ;)

Lenke til kommentar

Irritasjon. Er det noe som jeg syns er værre enn å ikke tjene penger på en kunde så er det en kunde som blir irritert, som ikke er fornøyd og som kommer tilbake til butikken igjen med problemer. Selvsagt helt ok at en kunde kommer innom med spørsmål angående produktet de har kjøpt, men når de begynner å komme innom fordi mobilregningene plutselig har gått i været så er det kjedelig både for meg og kunden. Så derfor prøver jeg alltid å skaffe kunden et produkt som passer godt, både abo. og telefon.

 

Min erfaring generelt er at det er mange som er ute etter en "billig" telefon der og da i butikken, men at det der jeg jobber faktisk er flere og flere som er opptatt av helheten på prisen. Dette går særlig igjen ved salg av iPhone, hvor kunden ofte dropper abo.ene hvor mobilen koster lite i butikken men gjerne 6000 og mer totalt. Jeg lar ikke en kunde kjøpe et italk large eller surfprat XL med mindre jeg har forsikret meg om at de faktisk har så høye regninger fra før og at de faktisk snakker 3000 min i mnd osv osv.

 

Ellers kan jeg godt si at jeg i blandt gjør noen gode salg også, altså for butikken sin del, men det er en del av hele kremmeropplegget. Vi skal tjene penger, men jeg unngår at det går på selve abonnementet.

Lenke til kommentar

Hei Vegard, vi i bransjen lever av 1 ting. God service!

 

Naturligvis vil jeg aldri selge feks fritid til en kunde som ringer lite fordi telefonen koster 1 krone.

 

Da kan jeg enten tilby Djuice phone 175. da får kunden samme gode prisen på telefonen, men betaler 45 øre per minutt han ringer.

 

Eventuelt frihet eller superpluss , men da blir prisen som regel 2-300 kroner mer for telefonen i butikk.

 

Vi ønsker at kundene skal komme tilbake til oss, og da må vi hjelpe kundene med tekniske ting. Enkle oppgaver som å skifte simkort, kopiere kontakter, fjerne deksel etc er helt vanlige oppgaver.

Denne servicen setter kunder som ikke er 100 % kompatible veldig god pris på.

Dette gjør dem fornøyde og de kommer tilbake.

De butikkene med stor gjentagende kundegruppe er de butikkene som også går best. Så service er vitalt for oss i denne bransjen.

Lenke til kommentar

Det er klart at du får dårlige råd av butikker som i tillegg selger vaskemaskiner og støvsugere. De kan jo ingenting i disse stormarkedene. Bruk heller de mer spesialiserte butikken som Telebutikken, Telehuset, Telekiosken, Mobildata og f.eks Nordialog viss du er bedrift. Det er klart at disse "små" butikkene har mye bedre rutiner på å få frem hva kundens ønske og behov er. Ellers så blir eg faktisk kraftig provosert av korstoget til Vegard Haugen mot subsidierte telefoner. Hvorfor skal 1 persons hat, som kan tyde på en dårlig efaring, brukes som mal på hva som er riktig innen mobilbransjen?

Lenke til kommentar

Det er klart at du får dårlige råd av butikker som i tillegg selger vaskemaskiner og støvsugere. De kan jo ingenting i disse stormarkedene. Bruk heller de mer spesialiserte butikken som Telebutikken, Telehuset, Telekiosken, Mobildata og f.eks Nordialog viss du er bedrift. Det er klart at disse "små" butikkene har mye bedre rutiner på å få frem hva kundens ønske og behov er. Ellers så blir eg faktisk kraftig provosert av korstoget til Vegard Haugen mot subsidierte telefoner. Hvorfor skal 1 persons hat, som kan tyde på en dårlig efaring, brukes som mal på hva som er riktig innen mobilbransjen?

 

Jeg jobber i en storkjede som selger vaskemaskiner og støvsugere i tillegg. Men vi selger mobiler i bøttevis og har stort sett knallfornøyde kunder, både firma og privatpersoner. De som jobber på teleavdelingen er ansatt som teleselgere og ikke som hvitevareselgere... Vi er ofte på kurs med produsentene av det vi selger og har en tett dialog med operatørene. Å påstå at man kun får god hjelp på de små kioskaktige butikkene rundt på diverse kjøpesentre er rimelig drøyt. Og ja: Vi er ute etter å selge det abonnementet som passer for kunde, selvfølgelig finnes det unntak, men jeg tror nok de aller fleste skjønner at ærlighet lønner seg i en slik bransje.

 

Forøvrig helt enig at artikkelen blir helt tåpelig, iallefall med en slik overskrift...

 

Tror at folk midt i nettbutikkhysteriet har glemt hvor greit det er å få råd fra en selger som kanskje har litt mere erfaring med abonnement-jungelen enn deg selv. Det er svært få som er ute etter å lure deg.

 

Hilsen fra en i den oransje kjeden

Lenke til kommentar

dette er frekt og meget alvorlig at dere beskylder en hel yrkesgruppe for å lyve og bedra kundene sine! har selv jobbet i bransjen i mange år, og er stolt av det. har aldri svindlet kundene mine, da blir du som i alle andre yrker, aldri særlig lenge i jobben din!! kunder vet utmerket godt hva de har kjøpt og hva det koster når de går ut av min butikk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...